Hej!

Vi är förstagångsbyggare och har valt ett husföretag med totalentreprenad. Budgeten är ansträngd så i samband med slutbeställningen så valde jag att anlita schaktentreprenören vid sidan om för att spara tioprocentspåslaget som husföretaget annars skulle ha adderat på slutsumman. Nu undrar jag hur dumsnålt detta egentligen är? Det är samma entreprenör som husföretaget annars skulle ha anlitat för schaktningen och som också genom husföretaget kommer att anlägga grunden.

Om husföretaget också ansvarat för schaktningen. Skulle den tioåriga byggfelsgarantin då också innefattat fel som uppkommer på grund av att t ex grunden plötsligt börjar sjunka och därmed skapar andra följdproblem med huset?

Vad är det man bör tänka på angående arbetsgivaransvar och arbetsmiljöansvar då detta nu ligger i mitt knä när det gäller schaktningen? Tomten är obearbetad sedan tidigare med andra hus på varje sida. Firman kommer dit med sina maskiner.

Markentreprenören påskiner att man är en seriös aktör med många utförda arbeten genom kända husföretag. Ändå vill man inte skriva ett kontrakt utan enbart skriva under offerten som givits? Detta gäller alltså enbart schaktningen utav marken.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.