2 123 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Vad betyder fuktmätaren?
När vi köpte vårt hus så konstaterades det vid besiktningen att det kunde finnas problem med fukt i krypgrunden, det verkade eventuellt också finnas mikrobiell påväxt. Summa summarum, det var för mycket fukt.
Så jag köpte en fuktmätare med fjärravläsning:
http://www.clasohlson.com/se/Temperaturgivare-Oregon-THGR810/36-4631
Den funkar bra såvitt jag kan bedömma. Efter en liten stund så hade den stabiliserat sig och visade på värden > 90%. Jag vet inte vad det betyder men antog att det inte var bra, när jag mätte inomhus så fick jag lägre värden.
Så jag köpte en avfuktare på den lokala järnhandlaren och kopplade in, med en liten slang så vattnet åker ut. Dessutom tejpade jag för ventilerna för att det inte skall komma in massa fuktig luft. Nu har den stått och rullat ett tag och vid senaste avläsningen imorse visade mätaren på 56% !
Tyvärr så vet jag inte riktigt vad det betyder, kan jag blåsa faran över nu när värdet är så mycket lägre? Är jag på rätt spår? Nu är min plan att vänta en stund till för att se var det stabiliserar sig och därefter slänga in mätaren längre in i grunden.
Någon som vet/tycker något eller har liknande erfarenheter?
Så jag köpte en fuktmätare med fjärravläsning:
http://www.clasohlson.com/se/Temperaturgivare-Oregon-THGR810/36-4631
Den funkar bra såvitt jag kan bedömma. Efter en liten stund så hade den stabiliserat sig och visade på värden > 90%. Jag vet inte vad det betyder men antog att det inte var bra, när jag mätte inomhus så fick jag lägre värden.
Så jag köpte en avfuktare på den lokala järnhandlaren och kopplade in, med en liten slang så vattnet åker ut. Dessutom tejpade jag för ventilerna för att det inte skall komma in massa fuktig luft. Nu har den stått och rullat ett tag och vid senaste avläsningen imorse visade mätaren på 56% !
Tyvärr så vet jag inte riktigt vad det betyder, kan jag blåsa faran över nu när värdet är så mycket lägre? Är jag på rätt spår? Nu är min plan att vänta en stund till för att se var det stabiliserar sig och därefter slänga in mätaren längre in i grunden.
Någon som vet/tycker något eller har liknande erfarenheter?
Produkter som diskuteras: "fuktmätaren"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Fortsätt avfukta och håll dej runt 60%.
Räkna med att avfuktaren går för fullt hela första sommaren. Jag fick lite oro när min avfuktare drog 600w i början dvs den gick på max. Kompletterade med en extra kondensavfuktare på 280w när den stora inte orkade hålla 60%. Det kändes dyrt
Men det lugnade ner sig med tiden. Det är mycket fukt som ska ur allt byggmaterial så det tar tid. Andra året lallar den bara med. Nu har det tom gått så långt så jag glömmer kolla fuktmätarn på morgonen trots att den står på nattduksbordet 
Räkna med att avfuktaren går för fullt hela första sommaren. Jag fick lite oro när min avfuktare drog 600w i början dvs den gick på max. Kompletterade med en extra kondensavfuktare på 280w när den stora inte orkade hålla 60%. Det kändes dyrt
Produkter som diskuteras: "avfukta"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
75-80% RF på ett ungefär är när påväxt börjar. Men det beror på temp, material och lite annat så någon exakt gräns går inte att sätta.
Håll RF åtminstone under 75%, så bör det fungera rätt bra. Men gärna lägre, för vad har du t.ex. för noggrannhet på fuktmätaren? Dyra proffsmätare för några tusenlappar har ofta ±2% RF i onoggrannhet.
Billiga saker som i t.ex. enkla väderstationer kan man nog räkna med kan visa minst 5% fel.
Så ta till lite säkerhetsmarginal.
Och det är helt rätt tänkt att stänga till ventilationen när du kör avfuktare, för annars måste du föra en ojämn kamp för att avfukta all luft som finns i världen.
Håll RF åtminstone under 75%, så bör det fungera rätt bra. Men gärna lägre, för vad har du t.ex. för noggrannhet på fuktmätaren? Dyra proffsmätare för några tusenlappar har ofta ±2% RF i onoggrannhet.
Billiga saker som i t.ex. enkla väderstationer kan man nog räkna med kan visa minst 5% fel.
Och det är helt rätt tänkt att stänga till ventilationen när du kör avfuktare, för annars måste du föra en ojämn kamp för att avfukta all luft som finns i världen.
Redigerat:
Det var en bra synpunkt! Så långt hade jag verkligen inte tänkt. Jag köpte den billigaste på järnhandeln men är nu lite orolig inför elräkningen, tänker att det skall bli intressant att se hur mycket den har fått jobba. Min kära sambo råkade sparka till slangen med utvatten (den hänger lite slarvigt ut just nu), och mycket riktigt ökade luftfuktigheten ganska fort, tror den gick från 55% till 65% bara över natten. Det gjorde mig lite orolig men nu har den hittat tillbaka, sist jag tittade var den 58%.Bjober skrev:Fortsätt avfukta och håll dej runt 60%.
Räkna med att avfuktaren går för fullt hela första sommaren. Jag fick lite oro när min avfuktare drog 600w i början dvs den gick på max. Kompletterade med en extra kondensavfuktare på 280w när den stora inte orkade hålla 60%. Det kändes dyrtMen det lugnade ner sig med tiden. Det är mycket fukt som ska ur allt byggmaterial så det tar tid. Andra året lallar den bara med. Nu har det tom gått så långt så jag glömmer kolla fuktmätarn på morgonen trots att den står på nattduksbordet
![]()
Jag köpte som sagt den billigaste jag hittade. Det verkade vara ett bra ställe, nu funderar jag på om jag skall nöja mig här eller om det vore smart att göra något annat. Hittade en "fuktkonsult" (allt finns) på Internet, men han ville ha 1200/timmen för att komma och kolla på det, minst 4h exkl. restid. Det kändes som att jag kanske kunde spendera de pengarna på ett bättre sättMikael_L skrev:75-80% RF på ett ungefär är när påväxt börjar. Men det beror på temp, material och lite annat så någon exakt gräns går inte att sätta.
Och det är helt rätt tänkt att stänga till ventilationen när du kör avfuktare, för annars måste du föra en ojämn kamp för att avfukta all luft som finns i världen.![]()
Hur är det med de olika delarna av grunden? Där jag har lagt mätaren nu så verkar det ju så smått komma under kontroll, är nyfiken på att se på vilken nivå det kommer att stabilisera sig och vad som kommer att ske till vintern. Det jag undrar är om det kan finnas fickor av högre fukt inom grunden eller om den kommer hålla någorlunda samma nivå överallt? Jämnar det ut sig eller behöver jag installera typ en fläkt eller något som knuffar runt luften?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
De "riktiga" systemen för torr luft i rör längst bort i grunden så luften cirkulerar tillbaka till avfuktaren men i ett mindre och öppet utrymme så funkar det kanske med bara fläkten i avfuktaren. Mät nära och längst bort så ser du hur jämt luftfuktigheten fördelar sig. Visar mätarna bra värden behöver du ingen bättre utrustning enl mitt sätt att se det. Min avfuktare blåser ut ca 90% RF i våtslangen och ca 30 i grunden när den har 65% in. (Med reservation för att jag minns fel, men typ så såg det ut när jag kollade för ett år sen)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden