J
JonasHanviken: Hej! Undrar också om detta är vitmögel och om det kräver åtgärd. Har precis köpt huset och grunden har sedan 7 år tillbaka en avfuktningslösning med avfuktare (Corroventa CTR 300TT) + tilltäppt ventilation. Vad jag kan se ser allt bra ut förutom på kortsidan av husets grundmuren (som ligger mot del del av huset som har betongplatta) där vita partier längst ned är synliga (se
5 svar · 21,1k läst
·
Bödde
Bödde: [citat] Bra tanke... Jag gjorde en helt egenpåtänkt lösning, jag satte gips mot väggreglar och syll så att inte bruket skulle komma emot. På en del ytor tog jag bort gipset (jag karvade/högg bort gipset) efter att golvet härdat, eftersom väggskivorna ändå byggde så mycket att springan mellan golv och vägg gömdes. Kanske inte spelar någon roll om gipset sitter kvar, men jag gjorde
3 svar · 3,1k läst
F
FarmerBob: Hej Ja absolut då kan man ju välja mer vilka massor man kör dit bara man vet om det så.
3 svar · 1,5k läst
S
shadowfire: Gräsmattan mellan väg o garage verkar klara sig, eftersom vattnet just viker av vid soptunnorna och drar in på infarten.
4 svar · 4,6k läst
·
M
MagicFingers: IN med en kamera och kika...., http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?header=true&search=endoskop tex...
3 svar · 5,3k läst
·
Nimajneb
Nimajneb: [citat] Tror nog inte TS har den minsta lust att gräva 50x50 2m djupt i lerjord. Som tidigare påpekats så finns inte det ultimata generella svaret. Saker beror på jordmån, vad som plintarna ska bära mm. Det som man definitivt ska undvika är att blanda jord med betong. Gör bara TS enligt min modell ovan så kommer det att fungera utmärkt.
13 svar · 3,3k läst
B
Bjober: Jag köpte allt på ljungby och installerade själv. Mycket bra. Kan ju vara värt att kolla om de känner till fler hygrometrar än vad de saluför på hemsidan. Annars om du vill forska själv så kolla aliexpress . Det är nya favoriten som kan förvandla en man till en shoppande fjolla. Billigast och förmodligen sämst är att förlänga kabeln på en sån 2metersmätare. Jag är
28 svar · 3,9k läst
·
S
Sven-Erik_R: Hej! Jag är lite villrådig inför hur jag skall göra. Ena halvan av huset står på 1800-tals gråstensgrund som de gamla ägarna har jämnat till med någon form av gjutning. Andra halvan är en gjuten platta anno 2000. Där är ett gap på cirka 30 centimeter och detta gap är ungefär 20 centimeter djupt mellan grunderna. Hur fyller jag detta hål? Jag vill att det skall ligga klinker på
0 svar · 1,4k läst
B
Bjober: Nu är inte jag byggare men min erfarenhet är att hårda material som sten först kondenserar fukt i en grund och sen suger träet upp det.
4 svar · 4,4k läst
Mikael_L
Mikael_L: väggen du ritat en fyrkant på verkar ju inte bära golvbjälklaget, tänker jag då jag ser en bärlina till höger. Men detta måste du ju kolla upp noga. I så fall bör det inte vara några speciellt stora laster på syllen ovan och en ganska enkel förstärkning bör klara sig. Men helt utan förstärkning skulle jag själv inte våga mig på ifall det går ner någon endaste väggregel
7 svar · 2,2k läst
·
J
JOW: Nja, det går att packa, lite, men ytan blir ju inte hållbar. Man märker lätt skillnad på packad och opackad makadam. Jag tänkte mer på att det är risk att man kanske sabbar fallet på dränrören, eller någon annan nackdel. Hur gör andra som dränerar i efterhand?
2 svar · 1,6k läst
B
Builders Crack: Har tänkt att gjuta ett högt L-stöd samt en liten platta (för trapphus med spiraltrappa). Samt eventuellt ytterligare lägre stödmur och trappa. Jag har hittat hyfsade beskrivningar på hur man bygger gjutform för trappa och platta på mark, men inget konkret angående L-stöd. Det jag är intresserad av är exakt konstruktion, med virkesdimensioner, cc-avstånd, förankring i mark etc. Jag
0 svar · 2,3k läst
Sir Anton
Sir Anton: Gjuten platta är ju alltid lite lyxigt om de nu inte skiljer i pris alltså(?) och du är säker på att huset endast ska användas som verkstad i all framtid, annars så kanske det är en fördel att ha en plint grund(vilket jag antar att du menar som andra allternativ) med en plint grund kan du ju i framtiden göra om verkstaden till ett extra rum för gäster eller liknande, en plintgrund är
4 svar · 1,2k läst
F
FarmerBob: Hej 1-4 meter i diameter det är ju inte sten de e ju små berg :D. Jag skulle nog vilja säga att man kan blanda bara man ser till att man kommer ner på tjälfritt djup och stabil jord med dom grävda plintarna och att det verkligen är berg man dubbar i. Men jag kan ha fel, vore intressant att höra fler åsikter. Mvh Henke
1 svar · 1,1k läst
larsbj
larsbj: Det går bra med en kapmaskin, kapa två spår ca 5cm isär och bryt bort biten emellan . Om du har möjlighet att fylla det odränerade som blir kvar med lera/jord istället så är det bättre än grus, då det blir stående vatten i gruset.
1 svar · 1,3k läst
N
Nerre: Det finns reparations-asfalt, den är dock rätt grov. Vi har nyasfalterat hemma (en halv vecka) och lyckades klanta oss och få ett hål. Köpte en hink på Bauhaus och det var inte så svårt att dunka ner lite i hålet. Dock så var vår asfalt då väldigt uppvärmd av solen så den nya asfalten kunde tränga undan lite av den gamla. Om asfalten härdat rejält så kan det nog vara svårare.
7 svar · 5,8k läst
C
camaro1969: står inget i monteringsanvisningen om det... går säkert bra utan då MVH
4 svar · 997 läst
L
larsrydell: Njae jag har ett befintligt altandäck som sitter fast i huset som den andra kortväggen står mot samt att det nya altandäcket är nedsänkt i förhållande till det befintliga med två trappsteg. I kväll har jag tolv stycken förstärkta byggvinklar på sex stycken plintar, två på varje plint för att hålla åt alla håll :-) Ibland är det enkla det svåra... Jag bugar och tackar för de
6 svar · 5,4k läst
·
C
MaxPax: [citat] Bra idé tror jag, speciellt om det är tunna skikt som ska dit, men i överlag är det nog fördelaktigt med expanderbruk just där. Har inte arbetat mycket med denna typ av bruk så erfarenhetsmässigt är jag dock lite grön där.
21 svar · 7,7k läst
·
H
HDS: Tack cem77! Själva lyftförfarandet har jag skaplig koll på. Har du några förslag på vilken grovlek jag skall använda på bärlagret?
2 svar · 1,7k läst
·
V
VikingS: Hej, Skall bygga mindre kvadratisk sommarstuga på 30 kvm. Stugan är tänkt att stå på plintar direkt på urberget. Det är rätt plant med lite gropar och mindre nivåskillnader på upp till 80 cm. I några fall tänkte jag stolpsko direkt i berget. Huset står nära vattnet vid östersjön, lite blåsigt. Tänkte ha 16 plintar. Fråga: bör alla plintarna vara av betongplint eller är 4 tum
0 svar · 1,5k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Renova är smidiga och är i princip delägd av dig som göteborgare. Priserna brukar vara helt normala. Det är transporten och tömning som kostar. Glöm inte att överväga deras fantastiska jordprodukter på Marieholm. 233:-/släpkärra. Har köpt allt därifrån inkl. 92 ton gräsmattejord. Tömmer du matjord går den hit, rensas, kontrolleras och används för att skapa ny jord.
1 svar · 1,4k läst
Pen
Pen: @nypon: Tack för mycket kompetent svar om asfalt. Ja, fungerar inte min metod så skär jag upp fyrkantiga hål. Svårt som du säger att få dit någon för ett så litet asfaltsjobb. Kan man använda byggvaruhandelns asfaltslagningskit? @pigge_grävare: En bekant lade betong på sin uppfart men efter några år började vägsaltet att förstöra ytskiktet... men sten kanske... @roland53: Ja
6 svar · 3,6k läst
Claesk
Claesk: Tack. En annan fråga. Om jag tar bort sten och gjuter en plint i stället. Kan man gjuta ihopa plint med befintlig stengrund? Vilket bruk bör man gjuta plint av? Fungerar vanligt färdigblandad betong? Och vilket bruk mellan plint och sten? På stenarna finns gammalt bruk.
6 svar · 4,1k läst
T
Torgny Jonsson: Tack för svaren. Då ska jag fortsätta "kleta" på. Allt som blir lite tätare är väll bra då :-)
3 svar · 2,2k läst
sir_daniel
sir_daniel: Det är marginell kostnad och om du senare vill ha det som uterum kommer du inte få kalldrag från golvet, samt att fuktvandringen blir mindre i plattan med frigolit under.
3 svar · 5,6k läst
F
Fredrik_Lerum: jag köpte 5 st för 500:- på ebay ifrån storbritanien sög på rock wedges
2 svar · 12,5k läst
B
Builders Crack: Bumpar en gammal tråd... Söker efter exakt samma information som trådskaparen. Har det månde kommit någon bra beskrivning på nätet sedan 2010?
4 svar · 3,1k läst
S
shadowfire: Gör en dränering nu på ett hus som har delvis källare, delvis krypgrund. Ena källarväggen är alltså intakt in mot krypgrunden. En sida är utgrävd och sedan kommer en källartrappa och utanför den ännu en mur. Ovanför trappen är ett burspråk. Den muren är också frisatt nu. Jag har en sida kvar sonika att gräva, ca 4,5 meter. Det innebär att tre sidor blir frisatta, men den delen
0 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.