869 läst ·
4 svar
869 läst
4 svar
Innan Dränering
Hej
Jag försöker läsa på inför en framtida dränering jag tänkte utföra själv.
Jag har kollat med kommunen och fick till svar att dräneringen skulle kopplas på avloppet och dagvattnet kunde jag koppla på dagvatten ledningen om det var så innan.
Det jag undrar är vad vatten och avlopp brukar ligga på för djup?
120 cm?
Tänkte kolla om dom kopplat på den nuvarande dräneringen där.
Finns det något annat som kan vara bra att kolla innan?
Mvh Filip
Jag försöker läsa på inför en framtida dränering jag tänkte utföra själv.
Jag har kollat med kommunen och fick till svar att dräneringen skulle kopplas på avloppet och dagvattnet kunde jag koppla på dagvatten ledningen om det var så innan.
Det jag undrar är vad vatten och avlopp brukar ligga på för djup?
120 cm?
Tänkte kolla om dom kopplat på den nuvarande dräneringen där.
Finns det något annat som kan vara bra att kolla innan?
Mvh Filip
Vilket djup dom ligger på beror lite på vart man bor, kan ligga på 120, kan lika gärna ligga på 240 sitter det ingen liten skylt på huset som visar djupet? Man ska alltid begära en utsättning av kommunen och andra ledningsägare (elbolaget) så kommer dom ut och mäter vart alla ledningarna går och dom kan nog svara på hur djupt med. Det är gratis att göra =)
Annat som kan vara bra att kolla är som sagt alla andra ledningar så du inte gräver av något, under grävning försök att kolla hur jordtypen är, så du inte lägger en vall med sandig jord för nära "hålet" och blir levande begravd under massorna.
Annat som kan vara bra att kolla är som sagt alla andra ledningar så du inte gräver av något, under grävning försök att kolla hur jordtypen är, så du inte lägger en vall med sandig jord för nära "hålet" och blir levande begravd under massorna.
En viktig sak att tänka på vid dränering är vad du har för mark under/runt huset. Om du har lös mark eller sluttande så bör man inte frilägga hela huset samtidigt då det finns risk för rörelser.
Utförandet kan variera beroende vad du har för grundtyp så läs på noggrant
Dränrören/slangen underkant ska ligga ca 15cm under plattans nivå MEN inte närmast grunden utan det ska vara snett ifrån plattan så man inte frilägger kanterna och så underminerar grunden.
Räkna på materialet och köp sedan extra böjar för dagvatten tex 15° och 30°.
I den bästa av världar ska man klara sig med en y-förgrening och 45° vid varje stuprör men det brukar inte vara så enkelt. Köp hellre för mycket av allt och lämna igen när det är färdigt.
Fråga kommunen på vilken höjd dagvattenstammen/dräneringsstammen ligger på. Om de ligger för högt så måste du ha en pump från ditt sandfång och pumpa upp till deras ledning iom att du vill ha rätt lutning på rören dina.
Telefonledningar är bra att ha koll på, ibland ligger de väldigt grunt <10cm
Var gärna mycket folk så kan man hinna göra bort det fort så sparar man kostnad för grävare.
Dränerade förra helgen 100kvm platta på huset och 150 kvm platta på garaget på 18h arbetstid men då kärrade vi ner gruset i graven + lite hjälp av en gammal jordbrukare där det gick och skyddsfyllde rören så grävaren hade inte en minut stillestånd.
Utförandet kan variera beroende vad du har för grundtyp så läs på noggrant
Dränrören/slangen underkant ska ligga ca 15cm under plattans nivå MEN inte närmast grunden utan det ska vara snett ifrån plattan så man inte frilägger kanterna och så underminerar grunden.
Räkna på materialet och köp sedan extra böjar för dagvatten tex 15° och 30°.
I den bästa av världar ska man klara sig med en y-förgrening och 45° vid varje stuprör men det brukar inte vara så enkelt. Köp hellre för mycket av allt och lämna igen när det är färdigt.
Fråga kommunen på vilken höjd dagvattenstammen/dräneringsstammen ligger på. Om de ligger för högt så måste du ha en pump från ditt sandfång och pumpa upp till deras ledning iom att du vill ha rätt lutning på rören dina.
Telefonledningar är bra att ha koll på, ibland ligger de väldigt grunt <10cm
Var gärna mycket folk så kan man hinna göra bort det fort så sparar man kostnad för grävare.
Dränerade förra helgen 100kvm platta på huset och 150 kvm platta på garaget på 18h arbetstid men då kärrade vi ner gruset i graven + lite hjälp av en gammal jordbrukare där det gick och skyddsfyllde rören så grävaren hade inte en minut stillestånd.
Redigerat:
Klicka här för att svara