Jag har ett hus från sent 1800 tal där jag har tagit upp de gamla trägolven för att isolera. Huset är byggt på lerjord och på marken är det torrt, finns sprickor i leran. Björken utanför har rötter under huset, så det kan vara en anledning.
Måste köra ett varv med dammsugaren för att få upp de sista spåna. Hur är det med rötter, måste de också tas bort? Tänkte på björken som står utanför.
Har kollat nätet och sett allt möjligt när det gäller att lägga makadam, plast och isolera golven. Men ingen verkar passa mina förutsättningar. Det känns som att jag kanske inte skulle behöva plast då marken är så torr, men eftersom trossbotten har blivit drabbat känns det som det rätta att göra.
Nu till mina frågor.
1. Hur tjockt lager makadam ska man lägga?
2. Ska det vara något speciellt avstånd mellan plasten och trossbotten? Har tänkt göra en krypkanal så att man kan inspektera,
3, Vad är det bästa isolerings materialet man kan ha i golvet? Funderar på ekofiber då det verkar kunna suga upp fukt och släppa det. Standard isolering som säljs på byggvaruhusen, verkar inte vara lika bra. Stämmer det?
Hoppas nån sitter på lite bra tips.