S
scim: Väcker en gammal tråd. När du säger "slänta av", menar du då att du grävde djupare än sulans nederkant i mitten av rummet och gjorde ett fall från sulan till den lägre nivån? Sedan sågade du till isodränet för att passa mot sulan? Vad körde du med för vinkel isåfall, 45?
22 svar · 5,2k läst
pjodden
pjodden: Jo, det är nog så det får bli. De gånger det kommit in fukt i källaren har varit när det regnat. Så prioriteringen är nog att försöka få bort ytvattnet. Under den pool som stod där var nån typ av frigolit och under det sandlådesand... Det känns som det inte varit optimala förhållande för att leda bort vatten då allt var omgärdat av en mur. Det var snarare som en invallning
5 svar · 2,2k läst
·
Demmpa
Demmpa: Dränering är till för att leda bort underifrån kommande väta. TS har ni buskar, rabatter mm den närmsta 1/2-1 metern från huset, då finns det stor risk att rötterna har skadat tjärlagret som är påpenslat källarväggarna. Plus att rötterna binder/leder ner vätan in mot väggen. Börjar fuktgenomsläppen långt upp så är det (nästan) garanterat ytfukten som tränger in. Vi
5 svar · 7,8k läst
C
cheesetown: Jaha ok. Här är rätt så mycket berg.
2 svar · 2,2k läst
N
MaxPax: Börjar man vattna för tidigt drar man upp bindemedel till ytan som senare blir som ett skal på ytan. Detta skal måste bort innan man flytspacklar. Skrapa eller slipa innan primning.
4 svar · 2,3k läst
1
1daw: Tack för svar, jag är inne på samma funderingar. Att helst få tag i en pump som klarar 180cm i takhöjd. Källarprojektet kommer sakta men säkert framöver men jag är inte så sugen på att stressa igenom det i sommar.
3 svar · 2,0k läst
D
dreamie: Hej. Har planer på att gräva en grop och fylla med vatten, d.v.s. en pool. Jag behöver även spränga så någon med den meriten vore bra. Tänkte höra om det finns några rekommenderade entreprenörer i Stockholm Norrort (bor i Sollentuna) för denna typen av jobb? Tack, Peter
0 svar · 1,0k läst
M
mitmit: Tack för svaren Jag pratade med killen som gör jobbet och han såg också problemet och skulle fixa till det. Vi kollade på andra ställen och där var det bättre. Så det verkar vara "högst upp" som problemet var, dvs där lutningen ska börja. Men det verkade finnas mån för att gräva ner det som är "högst upp" och ändå få bra lutning, så mycket lutning var det. Tack för svaren
3 svar · 1,7k läst
SnickarNicke
SnickarNicke: Idag har det blivit lite hårdare och jag borrade små hål genom bitarna (2 i varje). Verkar som att det håller bra med armeringen men vi får väl se hur bra hålfastigheten är når det väl ska klättras.. Gjorde en ny laddning idag. Fungerar det så blir det ganska billiga grepp mot att köpa färdiga i plast. Är det någon som har koll på vilken silicone man ska använda för att
5 svar · 2,1k läst
Exostor
Exostor: Om det funkar med dörrar osv, så skulle jag lägga minst 10 cm cellplast och sen gjuta in golvvärme i 10 cm armerad betong på det. Mer isolering om det får plats.
1 svar · 914 läst
mexitegel
mexitegel: Om ni inte upplever att sättningarna har förvärrats på de 7 år ni bott där så ska ni inte oroa er. Att åtgärda sättningarna är som vectrex är inne på en väldigt dyr historia, gissningsvis från ett par 100-tusen och uppåt.
4 svar · 7,4k läst
M
morbidhans: Ja det lutar nog att det blir alternativet gjuta uppe på muren =) Blir nog som Stefan N säger och lägger en råspont eller något i våg med hjälp av laser =) Tack för hjälpen gott folk :thumbup:
9 svar · 4,4k läst
pelpet
pelpet: Jag skulle inte vara orolig alls, de tidigare ägarna verkar ha gjort allt rätt. Heltäckningsmattan är troligen en nålfiltsmatta som släpper igenom fukt. Det innebär att all eventuell fukt som tränger igenom väggen ventileras bort. Dessutom är huset korrekt dränerat. Stäng till källarrummet en halv dag och känn efter om det luktar mögel. Om inte är det bara att flytta in där
1 svar · 1,9k läst
M
Mengman: Hej Har köpt en 36 kvm sommarstuga byggd på 60-talet och börjat städa ur krypgrunden på allsköns bråte, givetvis uppenbarade sig en härlig fuktskada. Två rejäla bjälkar löper parallellt med några cm mellanrum. I Utrymmet längst in (längst bort från ventilation) har den ena bjälken helt ruttnat bort, tyvärr har jag inte lyckats komma ända in för att känna på den andra
0 svar · 1,3k läst
·
T
tobbew: Det här var ju också elegant! http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/13477-hur-leda-bort-regnvatten-2.html
7 svar · 19,3k läst
Dudeish
Dudeish: Jag har upp till 3 cm med fall ut ur porten och ner i en golvbrunn. Man måste antingen slipa plattan eller syratvätta den innan. Har du fått olja på den kanske det blir svårt att få spacklet att sitta där du kör. Jag har inte fått något släpp på spacklet iaf
8 svar · 3,2k läst
M
Micro: Så hette låset ju ..:thumbup:
13 svar · 11,2k läst
·
G
Gotland85: Ta kontakt med Svevia i Sjöbo eller Arlöv, de saltar och hyvlar grusvägar. PM:a om du vill ha en kontakt.
16 svar · 16,7k läst
·
iamrane
iamrane: Gjorde så att jag la makadam på botten 3-5 cm. Sen fyllde jag på runt om med den jord jag grävde upp. Kommer bli skiiitbra :) fan vad kul det är med grävmaskin :)
9 svar · 5,5k läst
Dr_Jerkyll
Dr_Jerkyll: Hej på er. Är i färd med baksidans trapp, som också ska bli källarnedgång. Tanken är att man kommer ut på en platå från balkongdörren, en varsin trapp ut åt sidorna. Under balkongen finns källardörren alltså tänkte vi en trapp ned där. Klassik stil helt enkelt. Men hur gör man? Om man nu gjuter platta kommer inte "vingarnas" infästning motkällarnedgången bli väldigt
0 svar · 1,5k läst
·
P
Plutus: Ur miljösynpunkt är det bästa att släppa ut på tomten som du var inne på. Om det får sippra ner i jorden följer det inte med lika mycket näringsämnen ut i sjöarna
2 svar · 1,3k läst
Nyfniken
Nyfniken: De ligger förmodligen bara i skugga och blir inte tillräckligt varma för att torka ur. Det tar tid att torka betong.
3 svar · 1,3k läst
J
jonas.larsson: Tack för svar Kromo, har dock tagit en annan vändning. Annat förråd och annan placering!
2 svar · 1,6k läst
·
fahlis
fahlis: [citat] Det kan vara bra att fixera röret lite bättre så att det inte kan "ramla ner".
6 svar · 6,1k läst
mexitegel
mexitegel: Lägg upp en bild så blir det lättare att förstå :)
1 svar · 1,5k läst
M
Mr Gadget: Vad tycker alla andra som har koll på de här delarna, är det här en vettig lösning eller är det bättre att gå på något annat spår? T.ex. puts?
6 svar · 6,8k läst
A
Anders D: Googla pcb för att se om du har det ev i fogarna. Vanligt med pcb på 60-70 talet.
15 svar · 9,7k läst
C
corre: Back ur innan det är försent. Det är ett kraftigt angrepp. Kostnader på 300k gissar jag på. Obs spekulativt och bara baserat på min känsla av jobbet. Installation av avfuktare runt 30-50kkr Rensning av mark i grunden, utlägg plast och ev makadam, ev dränering 50-100kkr byte av golvisolering, sugbil och byte av blindbotten och vissa reglar 100-150kkr Lite mer att läsa:
1 svar · 1,5k läst
·
T
The_Nyll: haha, ja just de, så kan det ha varit ja =) de är sant. gjorde nog =) Haha där var felet =)
4 svar · 1,2k läst
platon1980
platon1980: Har nu börjat gräva bort 5-15 cm gräs/jord. Tänker mig nu duk, 0-32 samkross, vattna och stampa, sen gårdssingel.
8 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.