D
David Tenser: Jag äger ett hus från 1979 enplan med platta på mark. Där är det bara makadam under och sen isolering ovanpå relativt flytande golv med träreglar som stödjer upp innerväggar. Har en hjärtväggssyll i tryckt trä som går tvärs igenom huset. Detta trots att Anticimex påstod att hjärtväggssyll inte förekom! Be om ritningar om det finns, det hade sparat mig många hundra tusen...
3 svar · 2,2k läst
heisiandiishe
heisiandiishe: [citat] Armar uppåt sträck fungerar ju utmärkt om du samtidigt sjunker ner i en djup knäböj:rolleyes:
9 svar · 29,6k läst
C
cecar33: Vad är det för material i din husgrund, gjuten betong, mursten (gråsuggor) eller rentav granitblock.
2 svar · 6,0k läst
altaxis
altaxis: Där jag har skiva ska det ju gå upp fiberduk till marknivå, ska jag fortsätta med fiberduk hela vägen upp även där jag inte har källare? Jag hänger inte riktigt med på vad platonmattan ska ha för funktion? Den hamnar ju bara mot jord.
11 svar · 3,4k läst
·
Krilleman
Krilleman: OT så här långt gången redan på en tisdag?! Åter till ämnet forumister!
43 svar · 7,0k läst
·
C
Colette: Hej, jag har en fråga om dränering. Har ett tegelhus byggt 1959 och tillbyggt 1979 med källare under hela huset. Vet ej hur pass bra dräneringen är på den äldre delen av huset. Vi har inte märkt någon fukt i källaren, har bott där nu i fyra år. Nu har jag tänkt mig bygga altan längs den sida där källaren utgör garage och ligger i gamla delen. Detta är inte något utrymme vi
0 svar · 662 läst
Ropia
Ropia: Det brukar vara helt gratis att få en offert. Ring runt och fråga ett par firmor vetja, dom kan nog ge en bättre offert än byggahus.
1 svar · 3,7k läst
Matti_75
Matti_75: Hyr en betongslip= en vinkelslip med diamanttrissa. Det dammar nåt förskräckligt så dammsugare är att rekommendera.
39 svar · 9,9k läst
Music Man
Music Man: Förstår inte riktigt hur de gjort grunden. Rent logiskt borde den ju under den utåtgående sockeln, under den ser jag delvis berg under halva men även betong på en del. Förstår inte varför de kan ha gjort så?
6 svar · 5,8k läst
·
peternicklas
peternicklas: Sedan finns det väl färdiga rör med "makadam" runt sig, man bara lägger ned en rektangel som kopplas i hop med flera.
19 svar · 3,8k läst
M
Mudde200: Hejsan ni kunniga. Föregående ägare till vår kåk har dränerat om huset med platonmatta. På ett av husets hörn finns en stödmur på vilket det sitter ett staket, muren sitter alltså ihop med källargrunden. Här har man avslutat platonmattan ett par centimeter innan muren, vilket ger en springa oskyddad källargrund, plus därtill själva muren som jag förmodar suger fukt och kanske
0 svar · 1,4k läst
WaldenWoods
WaldenWoods: Det finns många trådar där det är tydligt att det finns anhängare till båda "skolorna". Dvs antingen bygga tätt och hålla fukten nere under tätskiktet, eller bygga diffusionsöppet och låta eventuell fukt hanteras av ventilationen. Om man har gammaldags väggar som står på berg eller mur, dvs inte kan tätas under, och man inte nödvändigtvis ska ha trägolv, och har någorlunda
1 svar · 758 läst
P
Paxman: Tack testarn! Fint att få lite koll på arbetsmomenten och att mina tankar om utformning är någorlunda vettiga. Jag avser är att be entreprenören att lista arbetsmoment och material han tänkt använda sig av så jag kan se att det blir enligt branschstandard nu när jag fått lite mer koll. Stenmjöl har jag läst att vissa inte tycker man ska ha...minns dock inte varför. :rolleyes:
3 svar · 2,0k läst
·
M
m800sweden: Något! gammal tråd men jag provar skriva ändå :) Har det kommit några nya rön ang. plast under plattan? Jag tänker gjuta en maskinhallsplatta nu i sommar/höst och funderar på att lägga ut plast, frågan är om man kan lägga ut den mellan drängrus och kantbalkar/isolering, eller bör den vara mellan 2 lager isolering? Ska man tejpa skarvar? vilken tejp isf?
28 svar · 28,3k läst
Exostor
Exostor: Det beror på hur marken är under. Bor du på sand så räcker det troligtvis med 5-10 cm grus, har du lerjord med stora stenar i så kan du behöva gräva 50-100 cm i värsta fall och återfylla med makadam för att det inte ska sätta sig. Vibrera både marken med padda och betongen med betongvibrator. Isolering behövs bara om du ska värma upp boden. Köp färdig grovbetong på säck och
1 svar · 4,8k läst
Korvgubbe
Korvgubbe: Det är de här skruvarna som avses, och de har jag med framgång använt på ett 4x6 partytält även i höstblåsten. Jag slog ett par över hela tältet och spände åt lite lätt. Helt klart rätt produkt för den här typen av jobb!
4 svar · 2,4k läst
H
HSP: Har en fundering på en grundläggning som inte är bra.:x Huset har rört sej endel genom åren? Grunden håller på att rasa isär! Det är idag enligt mej för dålig ventilation i krypgrunden? Huset är en timmerstuga uppförd 1959. ca 40m2 total byggnadsyta (hus+utbyggnad & altan) Står idag på en gjuten grundmur procentad med natursten, muren är max 30cm hög grundmuren saknar armering,
0 svar · 1,4k läst
·
I
Ida Flensburg: Var bor du? Vi ska slänga sådana stenar som är i vår entré nu.
7 svar · 3,5k läst
·
T
Testarn: Skulle absolut köra alt. 1 med rännan "på mitten" och få till ett fall bort från huset och dränera bort vatten innan det rinner in under carporten.
3 svar · 2,3k läst
·
S
Skogsbullen: Jag har liknande tankar, och har också kommit fram till att det är dräneringen som är problemet. Mitt hus ligger på en utfylld hylla, 7-8 meter från huset finns en slänt där marknivån sjunker nästan 2 meter. Dit skulle men kunna dra ett dräneringsrör, men då måste man gräva upp gräsmattan och få in ett rör under den befintliga krypgrundsmuren. Dessutom misstänker jag att det
8 svar · 4,5k läst
P
Pumba: Man får ju resonera lite över vad det är för boende man ska bygga, om man nu har som hobby att byta golvvärmeslingor och flytta badrum så är det kanske inte platta man ska skaffa. Jag ser egentligen inte problemet med värmesystemet, jag kan ha viss förståelse för avlopp, men ja det bilar man ju upp i gamla hus och det funkar ju. Värmesystemet är ju bara trams, skulle man nu vilja ha
13 svar · 17,9k läst
T
Testarn: Det är nog bara känslan (och plånboken) som styr hur stort det ska vara. Vi gjorde en ny parkering som blev ca 5x10 m så man kan få in fyra bilar om det kniper. Det behövs ibland :) Ett tak är väl en byggnad som kräver bygglov(om man inte bor utanför detaljplanerat område) och jag har sett siffror som säger 1,5 meter mellan bostadshus och garage för att inte brand ska spridas men det
1 svar · 4,5k läst
T
The_Nyll: aha =)
6 svar · 2,3k läst
·
S
MaxPax: Jag fattar inte riktigt hur du menar. I min värld brukar huset stå på ovansidan grunden. Sticker grunden/sockeln ut utanför fasaden? Kan du få till en bild så blir det nog enklare...
1 svar · 1,2k läst
C
corre: Minerit håller bra, men jag rekommenderar att montera den sist och då kapa den efter slänten och bara handgräva 5cm i ytan. Byggmax säljer trossbottenskiva billigare än fasadminerit, brukar fungera bra som rasskydd också.
12 svar · 1,8k läst
·
S
santos: Roterbilen hos mig tog 130kr för varje 10 min. Har jag för mig. De första 20 ingick i priset.
15 svar · 19,3k läst
·
D
dagvag: Tack. Inte ens hört om innan!
2 svar · 3,3k läst
B
Brobbe: Hej Ska ge mig i kast att bygga ny stödmur med stenen Waxholm från Stenbolaget. Nu undrar jag några innan jag ska dra igång med grävandet. Har läst en hel del och får olika bud från olika håll samt om man ser till beställningen jag gjorde från leverantören så vill jag bara få en del saker klargjort. Muren kommer bli ca 45 cm hög. Inte över 50 cm i alla fall.rr -Räcker det att
0 svar · 1,6k läst
J
johan5588: Ja, det låter klokt att bättra på vidhäftningen
4 svar · 3,1k läst
·
S
stefan m: [bild] Vår husgrund ser inte så fin ut, som syns på bilden. Huset är platta på mark med en kant i leca-block. Nu har det svarta skiktet börjat lossna. Det svarta lossnar i små sjok. Frågan är vad man ska ha för svart material och hur man gör. Jag tänkte även göra en stenläggning (vanlig 14X21 cm tumlad betongsten) längs grunden, sisådär två rader bred. Hjälp!
0 svar · 1,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.