Ser ut som att armeringsnätet hamnar något lågt, för bästa hållfasthet ska det ligga mitt i plattan altså +7, 5 cm vid 15cm platta och för att motverka sprickbildning så har jag bestämt för mig att man kan ha det ännu närmare ytan.

Jag hade även lagt ner ett vinkeljärn i framkant/överkant, så blir det inga problem om du eller någon annan vill ha bilen i garaget i framtiden...

plattan blir 10cm, och jag har mätt den ligger mellan 4-6 cm från ytan, varierar beroende på var man mäter.

Sorry fick för mig att den skulle vara 15cm.

Den lilla råkade bli så eftersom jag gjorde den från samma bräder och den sattes ner på isoleringen som där går utanför plattans gränser, i den andra plattan är isoleringen innuti ramen och tar då upp 5cm av höjden.

Jag funderar dock om jag ska ta bort 5cm från den lilla formen, känns så overkill för ett soptak... Å andra sidan är det väl knappast värt att bemöda sig över en sån liten mängd betong.

Låt det vara 15 cm, skulle betongen inte räcka så kanske den blir 10 cm iaf ☺ och har bilen tillräckligt med betong så är det ju bra att ha den till något vettigt.

Beställde 1.5 m3 med pumpbil för ett tag sedan och fick typ minst 2.5 m3, så det blev en rejäl hög som han tömde ut där jag sa att han kunde rengöra pumpen.... så det äralltid bra att ha lite extra färdiga gjutformar..

Nu har jag gjutit plattan.

19256840052_bc8d2254be_b.jpg

18642231943_39214fd07c_b.jpg

Jag undrar om jag borde ge plattan en tvättad finish eller ej, den typen av ytfinish ser ganska fin ut.

Utanför garaget skulle jag definitivt stålat för att få en yta som är lätt att spola av o hålla rent o kunna dra bort vatten med gummiskrapa.

Jag har dragit över med stålslip och det är resultatet i bilderna. Blev väl sisådär. När jag vattnade sedan råkade det komma för högt tryck och delar av ytan fick den där tvättade finishen. Så ja... så gick det då...

Måste väl se hur det blir när det torkat. Jag tror nog kanske mera på den grövre ytan ändå, annars blir det så man ser allt skräå och man går och städar hela tiden, och på vintern är den andra typen inte lika halkbenägen.

Blev cirka 2cm höjdskillnad mellan garageplattan och uteplattan, betongen ville jämna ut sig själv. Tillräcklig luttning verkar jag ha fått, majoriteten av vattnet när jag häller på nu, så rinner bort rakt ut från garaget. Men det är ändå de där 2cm som gör det blir lite guppigt om jag vill ta och rulla ut maskin eller hyvelbänk där.

Kan man på något vis slipa till en lutning som blir rak och fin? Har tänkt något sådant kunde behövas där rakt fram för porten, så vattnet rinner undan. Ibland kommer det in vid storm.

Ingen som har några tips hur jag kan göra? Tycker det är svårt att hitta något på nätet. Jag skulle gärna haft en sluttning från den röda metallbiten ner till plattan, det skulle vara passligt för att få bort regnet också. Kunde man kapa till det med någon sorts fräs, kanske något man kan montera på en vinkelslip? Frågan är hur man ska få det jämnt.

19273432780_467552a0f5_b.jpg

Hyr en betongslip= en vinkelslip med diamanttrissa. Det dammar nåt förskräckligt så dammsugare är att rekommendera.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.