G
gaia: vad än du gör så koppla inte dagvatten ihop med en dränrör! Har du inga problem med fukt så skyffla tillbaka den utgrävda jorden och täck med singel för att slippa stänk på vägg/sockel vid regn. Skapa en marklutning från husgrunden när du ändå håller på . Stor din garage i en fuktig och lerig vattensjuk håll så kanske krävs det mer :) gaia
1 svar · 749 läst
G
Gukken: [bild] [bild] Två bilder på en ca 4.5m hög stödmur av svart betong (350mm tjock). Problemet med svart betong är att det gärna blir kalkurfällning när betongen utsätts för fukt. Men det 'ska' tydligen försvinna efter ett par år. Svart betong är dyrt. Arkitekten ville ha en brädad struktur på stödmuren. Vi körde med DOKA Framaxform så det blev att spika brädor på hela formen.
1 svar · 8,1k läst
·
M
mattias_m: Har isolerat mitt uterum och funderar på hur jag ska lägga plasten. Avstånd mellan golvreglar och mark är cirka 20cm. På marken har jag lagt ut plast. Sen har jag 10cm isolering mellan reglarna, sen är ju frågan om jag ska dra en plast eller papp ovanpå detta för att sedan lägga trallen på det. Vad tror ni?
0 svar · 2,2k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Jag vet inte ett skvatt om produkten, men denna, liksom andra isoleringsmaterial som är något slags spin-off från rymdåldertekniken, har en hake: De bygger på att värmeöverföringen sker mest genom strålning, som i den lufttomma rymden. Men här nere på jorden sker den mesta överföringen av värme genom ledning och konvektion. Om detta är något som är utprovat i verkliga
1 svar · 1,8k läst
D
dw82: Håller på å renoverar ett gammalt sekelskifteshus. Har rivit upp alla golv och grävt ur några decimeter för att kunna tillägsisolera innan vi lägger golvvärme. Isoleringen idag är några centimeter jord plus 5cm spån. Så golven är rätt kalla vintertid varför vi nu vill göra nåt åt det. Marken och hela grunden är idag snustorr. Huset står på en kulle med väldigt sandig jord
0 svar · 1,0k läst
K
Kaboff: Haha 120 cm så hade ungarna haft ett jävla jobb o fylla den med pinnar o sten ;) som tidigare skrivet så är den runt 120mm sen är det tillrining i borrhålet som är det intressanta inte själva volymen i hålet enbart. Men för att förtydliga så är HÅLET KNÖKFULLT MED PINNAR O sten alltså inte lite skit i botten :(
19 svar · 2,5k läst
K
Krabban79: Och jo hålen smular sig om man petar i det.
9 svar · 4,9k läst
·
anders07
anders07: ISOdrän har väl blivit lite av "namn" på dräneringsskivor så alla går under samma namn... Lite som att Vespa egentligen är en scooter men alla kallar alla märken för Vespa ändå... :) Jackon superdrän har samma egenskaper men skiljer sig lie från Pordrän och ISOdrän med mindre kulor och anant bindningsmaterial. Dock fyller de som sagt samma specifikation men säger offerten ISODrän
2 svar · 2,7k läst
Anders243
Anders243: I min kommun kan man gratis få ut kartor för anslutningen där alla ledningars djup, samt uppdämningsnivån är angiven. Om jag inte minns fel är uppdämningsnivån den höjd vattennivån kan stiga till med en viss sannolikhet (t.ex 100-årsregn). Se t.ex. denna PDF från Tekniska Verken i Linköping om dränering:
3 svar · 6,8k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Vad är det som låter så baserat på infon i denna tråd?
9 svar · 2,3k läst
S
SwiftD: Det var mer i still med denna som jag själv hittade. http://www.elnu.se/index.php?lista=06&an=3&n1=Eln%E4tsmateriel&n2=%C5skskydds%96+och+potenialutj%E4mningsmateriel&n3=PUS-paket%2C+lina+samt+kl%E4mmor%2C+Elrond&n=4&elmateriel=1
2 svar · 1,1k läst
S
scim: De är värdelösa, rullar inte ihop sig som de, blir fulla med löv etc.
4 svar · 937 läst
G
Grashoppan: Måste man påla ett uterum ifall huset är pålat? Någon som kan det här med grunder och kan hjälpa oss? Utan att veta vågar vi inte starta bygget. Eller är det någon som idéer om vem man kan fråga.
1 svar · 1,3k läst
S
stemor: Ingen som har någon tanke angående detta??
1 svar · 675 läst
F
Fanshaw: Har ett hus där tidigare ägare byggt in en uteplats i betong. Där står ett badrum som vi nu vill renovera men då dök frågan upp om detta är en acceptabel lösning med tanke på bla dränering? Se bild [bild] Vatten stannar ju på plattan, men det blir inga stora mängder, huset ligger högst uppe på ett berg. Funkar det? Finns det några andra risker med att ha en del av betongklumpen
0 svar · 1,4k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Kanske off topic, men varför skall du ha grejorna i Jämtland när du bor i Skåne?
6 svar · 2,4k läst
S
Stingray468: [citat] Tack, men precis tvärt om. Jag hittade det när jag sökte på ESS, dock :) Heter toppslits dränrör: http://www.viacon.se/Handlers/ImageHandler.ashx?UploadedFile=true&pg={0}&image=~/App_Data/UserImages/File/SE/Produkter/VA-produkter/Dr�neringsr�r.pdf Ska till att fånga det värsta ytvattnet som kommer i motlut mot hus och leda bort det. Jag kommer dock inte ner så
3 svar · 1,6k läst
leby
leby: Likadant på vårt hus, byggt 1934. Har dock en klack på insidan! Jag lät det vara när jag dränerade huset. Blästrade allt, la ny asfalt längstned, ca 30 centimeter och satte podränskivor. Dräneringsslangen ca 10 cm under huset tort o fint i ett par år nu....
3 svar · 1,4k läst
·
M
Marcus Lindberg: Här är några bilder på en murarlåda jag byggde, ångrar som fasen att jag inte snickra ihop den i början av mitt projekt =) [bild] [bild] [bild] [bild]
8 svar · 21,1k läst
·
anders07
anders07: Fukten vandrar mot värmeväxlingen, alltså där kall och varm luft möts. Den kalla luften "konsumeras" av den varma och beroende på temperaturskillnaderna uppstår olika mycket fukt och i värsta fall kondens (samma effekt som när det blir dagg på marken). Eftersom det då finns isolering invändigt och det är varmare inne än ute (normalt sett) så är det med största sannolikhet i
4 svar · 3,0k läst
T
TommieK: Någon som har nån idé?
1 svar · 3,8k läst
D
Danne_83: [citat] Sitter och läser gamla inlägg. Vill bara påtala att det här är tokfel så ingen tror att alla håller med bara för att ingen påtalade det. Tjälisolering läggs för att hindra att marken fryser. På en ouppvärmd platta lägger man alltid isolering under vid tjälfarlig mark.
9 svar · 5,0k läst
J
Jerker Andersson LFS: Om det skulle vara bakterier eller mögel på marken så är det bra att strö vanligt vägsalt innan plasten läggs. Ta bort det översta markmaterialet där det är fläckigt först. 3-4kg / 10m2 yta blir bra. Saltet används även då det varit angrepp av hussvamp i krypgrund, bara mot marken.
5 svar · 11,4k läst
·
MathiasS
MathiasS: Om din leverantör av sandfilter menar att det inte kan stå ute på vintern nör det är tömt på vatten tycker jag du ska lyssna på det, eller välja npågot annat fabrikat på filter som tål det.... Jag har ett Astral cantabric som står i frysfågrader på vintern utan problem. Vattenpumpen måste inte heller flyttas in men du måste givetvis tömma allt på vatten. Större ventiler bör
3 svar · 1,9k läst
P
pette: Bland givna förslag skulle nog välja ett alternativ med typ starka block, blir lite mindre "stiff" än putsad lekamur eller betong.Det hade kunnat va snyggt med riktig sten också, tex liggande råhuggen kantsten med bruksfog eller storgatstensmur. Lite mer jobb dock om du tänkte dubba i plattan.. Saknar lite bild framifrån, är det huvudentré? Nivåskillnaden på sidorna ordnar du enklast o
1 svar · 2,0k läst
·
D
DanGrön: Vet du vem man kan anlita för att utföra besiktning med en inspektionskamera?
3 svar · 1,4k läst
L
Lolight: Putsa alltid om det duger. Det är så mycket bättre ur fuktsynpunkt.
1 svar · 1,4k läst
osiris
osiris: [citat] Vet inte vad plangrund är, platta eller? Tror att platta med isolering under (och rätt skikt, kapillärbrytande, plast o.s.v.) är den minst dåliga konstruktionen i dagsläget. Men visst går det att modernisera en gammal krypgrund. Var beredd på lika många förslag på lösningar som antal personer du frågar dock ("måste ventileras", "ventilering är ett kortsiktigt misstag",
21 svar · 10,1k läst
D
Dallastower: Tänker nog att man inte stänger av golvvärmen under sommaren, det är ju sommar nu och ändå hyfsat kallt på golvet i tvättstugan. Blir nog att ta in lite offerter på det och se var det landar!
3 svar · 2,6k läst
Oldboy
Oldboy: Har för mig att jag läst någonstans om att orginal plastmattor inlagda/limmade när husen var nya på 70- & 80-talet inte är något problem även om det nu är fuktigt. Plattan var då (tillräckligt) torr när den var nygjuten. Det tar tydligen några år för den att fuktas upp om grundförhållandena inte är bra. Det är först när man byter och limmar dit en ny plastmatta på den
15 svar · 16,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.