Y
Svaret finns garanterat ute bland tidigare frågor men jag är rädd att följa fel svar som inte matchar detta huset.

I ena gaveln så finns en liten källare, och i ena hörnet där långsida och kortsida möts så finns det ett hål i betong(?) golvet där det ofta är vattenfyllt. Kikar man sedan runt hörnet in i potatiskällaren så är det fuktigt, mossigt, och växer ormbunkar.

Så... Jag antar att detta är ett tecken på inte allt för bra dränering. Och jag räds att den fuktiga källaren påskyndar skador i trät ovanför. (balk, panel, fönster osv ska bytas)

Vilken slags dränering ska man använda sig av till detta hus?
Vilka material ska man använda? Vilket djup ska man gräva?

Gräva ner 30 cm under sockel, lägg dränerslang, på med makadam och kallasfalt på väggen utvändigt. Se till att dränerslangen rinner ut på en lägre punkt och led bort dagvattnet från stuprören åt samma håll.

Vill man vara lite mer modern kan man byta ut kallasfalt mot platonmatta. Att lägga ner någon form av cellplast verkar bara onödigt, för källaren är väl inte uppvärmd?

Y
källaren är inte värmd, men kan bli fast då troligen mer underhållsvärmd. Vattenledningar.

Jag har en underhållsvärmd källare under huset som jag dränerade om med 100mm jackodrän, det märks inte på värmeräkningen, men det känns som det är närmare 7-8 grader än 5 numera. Skulle jag börja värma källaren till 20 grader däremot så bör jag märka på värmeräkningen.

Men jag fick jackodränen gratis, så det fanns ingen anledning till att inte tilläggsisolera.

Y
Var ska man sätta en brunn, eller behövs flera?

En slang hela vägen runt. Eller dela upp det till två slangar som vardera täcken en långsida och en kortsida?

Sätt en spolbrunn på högsta punkten. sen möts rören på andra sidan huset där du sätter en samlingsbrunn med vattenlås och sen vidare till en stenkista om du inte har kommunalt dagvatten. Passa på att dra stuprören till samlingsbrunnen med om dom bara släpper ut vattnet i det fria.

Y
Det börjar draihop sig för att grävaren ska jobba hos mig med lite av varje.

Tänkte göra en extra koll här ifall någon har något nytt förslag hur man ska dränera runt denna villan?

Undrar mest vad som avgör om man ska lägga någon smörja, eller isolering emot muren? Bara ekonomisk fråga?

Finns några system att välja mellan platon, isodrän, pordrän mfl. Läs på respektive hemsida vilket du själv tycker är vettigast.

Vilket som så röstar jag på att du väljer någon form av dränering anpassad med isolering, förutsatt att ekonomin ligger rätt till.

Y
Tycker ni jag bör koppla stuprören på dräneringsrören, eller låta det vara utkast ovan mark för ett riktigt ösregn ska få lite mer bromsat tempo när det ska ledas bort?

Yrrol skrev:
Tycker ni jag bör koppla stuprören på dräneringsrören, eller låta det vara utkast ovan mark för ett riktigt ösregn ska få lite mer bromsat tempo när det ska ledas bort?
Stuprören ska inte kopplas ihop med dräneringsrören. Utan du gräver ner en sk. dagvattenslang, finns även rör för ändamålet. Se bild.

http://www.grundkedjan.se/gallerbrunn%201.jpg

Absolut inte koppla stuprör till dränering, de ska vara i ett eget system och leda bort vattnet till stenkista, dike eller kommunal dagvattenledning.

Y
ska få kommunalt avlopp till huset, tänkte vägleda regn och dräneringsvatten till gamla fungerande trekammarbrunnen som kanske får modifieras men testkör att bara kopplapå.

men om jag frågar såhär istället..

hade inte hus på denna tiden dränering? (som definitivt inte fungerar nu isf)

Kanske redan finns någon gammal stenkista nånstans..

Redigerat:
Skulle gissa på att ditt hus har dränering i form av gamla tegelrör som ligger mot varandra. Troligen igensatta vid det här laget.

Y
ja det är tegelrör kring bondgården så låter troligt. Men då bör det finnas en stenkista, eller är det mer troligt att dom ledde rören långa vägar till vägbrunn? tror inte jag sett något sådant streck på kartorna.

Y
Nu fick jag besked att dom kommer och gräver hos mig i slutet av veckan.

Jag funderar på att göra såhär:

* kallasfalt på väggarna och kanske duk över rören samt grus ovanpå detta.
* Leda dräneringen till en grävd vattenbrunn intill som inte brukas... eller försöka hitta var gamla dräneringen leds...
* Leda stuprörvattnet till min 3kammar brunn som inte kommer brukas längre då grävarna ger mig kommunalt avlopp.

Vore det hållbart... dränering till gammal grävd brunn... dagvatten till 3kammarbrunn... För dagvattnet måste väl vara högre flöde vid skyfall än vad det blir i dräneringsrör tänker jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.