3 280 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Källargolv från 1920-talet
Hej!
Har precis köpt ett hus från 1929. Källaren, som vi ska använda som källare och inte inreda, har en hyfsat tunn sula av betong. Under besiktningen så visar det sig såklart att det finns en hel del fukt i golvet och även upp på grundmurarna på väggarna ungefär till halva väggen. Inget konstigt så långt.
Min fråga handlar ändå om isolering.
Jag funderar på om man ska bila upp golvet eftersom jag ändå vill byta gjutjärnsbrunnar och rör och då samtidigt passa på att gräva ur och lägga makadam och kanske någon sorts isolerskiva.
Är det värt att göra det?
Kommer fukten ta en annan väg upp i väggarna istället?
Ska aldrig inreda källaren men känner spontant att man kanske borde minska på fukten som kommer den vägen.
Vad tror ni?
Någon som gjort något liknande?
Stort tack!!!
/t
Har precis köpt ett hus från 1929. Källaren, som vi ska använda som källare och inte inreda, har en hyfsat tunn sula av betong. Under besiktningen så visar det sig såklart att det finns en hel del fukt i golvet och även upp på grundmurarna på väggarna ungefär till halva väggen. Inget konstigt så långt.
Min fråga handlar ändå om isolering.
Jag funderar på om man ska bila upp golvet eftersom jag ändå vill byta gjutjärnsbrunnar och rör och då samtidigt passa på att gräva ur och lägga makadam och kanske någon sorts isolerskiva.
Är det värt att göra det?
Kommer fukten ta en annan väg upp i väggarna istället?
Ska aldrig inreda källaren men känner spontant att man kanske borde minska på fukten som kommer den vägen.
Vad tror ni?
Någon som gjort något liknande?
Stort tack!!!
/t
Mängder av människor här som gjort detta. Är aldrig fel att minska fuktbelastningen i källaren. Det du skall ha med dig är dock att även om golvet är tunt så är betong tungt. När du sedan börjar gräva i marken under så kommer du märka hur mycket massorna ökar i volym. Det blir mycket jobb och många vändor med hink motsvarande.
En enklare lösning för dig som enbart skall ha källaren som källare kan vara att lägga ned dränering i källargolvet och leda denna till en sumpbrunn med pump till något avlopp.
Sök i forumet för fler förslag.
En enklare lösning för dig som enbart skall ha källaren som källare kan vara att lägga ned dränering i källargolvet och leda denna till en sumpbrunn med pump till något avlopp.
Sök i forumet för fler förslag.
Klicka här för att svara