28 307 läst ·
28 svar
28k läst
28 svar
Fråga om plast under platta
Det finns definitivt två synsätt här, jag tror att det går ungefär lika bra både med och utan plast.
Själv skulle jag lagt plast av försiktighetsprincip kombinerat med den låga kostnad det ändå är. Jag kan inte komma på någon endaste orsak till att plast kan försämra något, men däremot kan den ev stoppa markradon samt markfukt.
Själv skulle jag lagt plast av försiktighetsprincip kombinerat med den låga kostnad det ändå är. Jag kan inte komma på någon endaste orsak till att plast kan försämra något, men däremot kan den ev stoppa markradon samt markfukt.
Det enda negativa jag kan se med plast under betongen är att uttorkningen blir ensidig och det tar därmed längre tid för betongen att nå en RF så att man kan lägga golv. Har man cellplast direkt under är det dock inget att fundera på för den är så tät att den ur torksynvinkel kan ses som en plastfilm (dvs ensidig torkning ändå). Har man däremot pordrän/isodrän kan man tänka sig att torkningen tar längre tid med en plast i konstruktionen.
Jag håller ändå med föregående talare - det verkar vara ett bra sätt att undvika markradon och fukt så det är lika bra att peta dit en plast.
Jag håller ändå med föregående talare - det verkar vara ett bra sätt att undvika markradon och fukt så det är lika bra att peta dit en plast.
En sak jag började undra över när jag såg bilderna i länkarna var att det torkar inte så lätt om betongen är/blir fuktig om man har plast och dessutom ett tätt golvskikt som t.ex. laminat golv eller klinkers med fuktspärr. Det lär ju vara ytterst viktigt att betongen är torr innan man lägger på innegolvet förstås men vad händer om man av nån orsak får in fukt efteråt?
Finns det inte några risker med tanke på att man täpper till alla möjliga vägar för ev fukt att ta sig ut på?

Finns det inte några risker med tanke på att man täpper till alla möjliga vägar för ev fukt att ta sig ut på?
Men nu talar du lite mot dig själv. Om det inte kan komma ut nån fukt så kan den ju inte komma in heller.TomasSussi skrev:
Dessutom så är det ju bara nedåt man begränsar fuktvandringen. Alla golv släpper ju i varierande grad igenom fukten uppåt.
Du har helt rätt, därför är det viktigt att låta plattan torka ut tillräckligt länge innan man lägger sina golv.TomasSussi skrev:En sak jag började undra över när jag såg bilderna i länkarna var att det torkar inte så lätt om betongen är/blir fuktig om man har plast och dessutom ett tätt golvskikt som t.ex. laminat golv eller klinkers med fuktspärr. Det lär ju vara ytterst viktigt att betongen är torr innan man lägger på innegolvet förstås men vad händer om man av nån orsak får in fukt efteråt?
Värst är det i våtutrymmen, där tätskiktet effektivt spärrar vidare uttorkning. Klinker i vanliga utrymmen, utan tätskikt, är inte lika kritiskt då det kommer ut fukt via fogen.
Men när plattan väl är (tillräckligt) torr, så har jag personligen hellre plastfilm under, så jag vet att fukt diffunderar snabbare ut uppåt, än vad den kan komma in underifrån.
Vattenskador pga av t.ex. läckande rör är väl sen det största hotet mot konstruktionen.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Det jag läst, fråga mig inte var... var att fukten inte kunde ta sig längre än 5 meter under en platta(för att kunna komma ut utanför grunden) så om grunden är bredare än 10 meter på sin kortsida, så kan inte fukten ta sig därifrån 'själv'
Så för flerfamiljshus och fabriker och sådant så fick man göra grunden på ett annat sätt än för villor som normalt inte är större än 10m på kortsidan.
Så för flerfamiljshus och fabriker och sådant så fick man göra grunden på ett annat sätt än för villor som normalt inte är större än 10m på kortsidan.
Jag har fått för mig att man _alltid_ tänker sig marken under grunden som innehållande 100% rH, vilket ändå omöjliggör uttrorkning nedåt.
DET är skälet till att jag kommer använda plast mellan frigolitlagren då jag gjuter min grund i något kommande hus.
Helt klart är jag ändå en aning bekymrad över det faktum att jag då tillverkar en konstruktion som är ganska tät åt båda håll. Men jag tror att det är bäst att lösa ventilationen uppåt, för uttorkning neråt kommer jag aldrig att lita på.
Men det här ju bara mina egna funderingar.
DET är skälet till att jag kommer använda plast mellan frigolitlagren då jag gjuter min grund i något kommande hus.
Helt klart är jag ändå en aning bekymrad över det faktum att jag då tillverkar en konstruktion som är ganska tät åt båda håll. Men jag tror att det är bäst att lösa ventilationen uppåt, för uttorkning neråt kommer jag aldrig att lita på.
Men det här ju bara mina egna funderingar.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Jag har tänkt att ha plastfolie, (ovanpå understa lagret av frigolit) (såg en sådan grund i helgen) sedan har jag tänkt ha klinkers i alla rum, så då kan plattan torka uppåt, då åtminstone klinkersfogarna är genomsläppliga. I badrummen blir det ju tätt, men har möjlighet att torka ut åt sidorna.
Villa varm har ju en lösning med ventilation ovan plattan, men jag är väl inte odelat förtjust i deras lösning.
Villa varm har ju en lösning med ventilation ovan plattan, men jag är väl inte odelat förtjust i deras lösning.
Jo så är det naturligtvis men jag tänker att eftersom fukt rör sig från varmt till kallt så kanske överlopps fukt ändå vandrar utåt från betongen, vart än den slipper.Mikael_L skrev:
Trägolvstillverkarna ställer ofta krav på att man ska ha plast mellan betongen och träet för att inte träet ska röra sig av fukten. Har man även plast under betongen så blir det som man har fått lära sig att det aldrig får vara, nämligen plast på 2 sidor. :-?
Någon som har erfarenhet av rejält med regn på en grund med utlagda L-element, PE-folie och isoleringslager? Finns det risk för en bassäng som man måste pumpa ut vattnet från för att fortsätta arbetet eller hittar vattnet ut från glipor och annat i kantbalken?
Troligen kommer vattnet att sippra ut genom springor mellan kanelementen.
Vidare vill jag lyfta frågan med plastfolie och radon. Om radongasen skall minskas gäller det att man har radonslang i grusbädden under plattan som man ansluter till en fläkt, så att mamn suger ut gasen via slangen. Detta om man får problem med redon vill säga!
Vidare vill jag lyfta frågan med plastfolie och radon. Om radongasen skall minskas gäller det att man har radonslang i grusbädden under plattan som man ansluter till en fläkt, så att mamn suger ut gasen via slangen. Detta om man får problem med redon vill säga!
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Något! gammal tråd men jag provar skriva ändå
Har det kommit några nya rön ang. plast under plattan? Jag tänker gjuta en maskinhallsplatta nu i sommar/höst och funderar på att lägga ut plast, frågan är om man kan lägga ut den mellan drängrus och kantbalkar/isolering, eller bör den vara mellan 2 lager isolering? Ska man tejpa skarvar? vilken tejp isf?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden