Grund & Markarbeten
Joggernought: ...i tegelröret. De försvinner just nu ur synhåll på exakt samma ställe och jag är nyfiken på var de tar vägen. Rimligtvis ska de väl inte gå ihop iaf för då vattnar man ju bara grunden med regnet.
henkepenk: Tog större delen av dagen, men hade tagit betydligt längre utan bilning för att luckra upp! Kom inte ner så djupt som jag hade hoppats på, duken var på ~35cm. Så jag lade sand på röret, känns som att detta kommer funka fint.
pette: Nej du har rätt -har man flera hål små hål och det finns "dosfräs" med coromant i rätt storlek är det ett bättre alternativ, helt klart,.. Lite kul apropå då jag körde badrummet var min elkille lite imponerad o undrade hur jag lyckats när jag sågade ur kakel med lillvinkelslip för dosorna till strömbrytare då jag ej hade rätt dosfräs. Vad jag menade här gällde större radier
pelpet: Överväg att lägga markisolering ovanför röret. Det borde minska frysrisken avsevärt.
tiborric: Tack för svaren! Jag har börjat gräva, men det är svårt att gräva exakt 20 cm, så det blir mellan 20-25 cm. Några frågor till: Varför 0/32. Plattläggninsfirmorna verkar använda 0/18 Ska man ange lutningen av marken (jorden) innan man lägger på duken? Ska man padda jorden också innan duken? Den ytan som blir efter grävningen (dvs jorden) får den vara lite "bergig" och inte helt
MaxPax: Glöm inte: https://www.ledningskollen.se/ Och ha det så kul! Så barnsligt roligt att köra grävmaskin...
pjop: Hej, Är det någon på forumet som har en motorskottkärra som jag skulle kunna hyra en vecka i augusti?
pette: Ja du, i Stockholm inga problem..men gärna någon byggare som kan formsätta och gjuter grunden. Det brukar funka att gå ner på lokala bygghandeln o Beskriva och fråga efter tips..//
mexitegel: Grattis! :) På din beskrivning låter det gott o väl som fu kan vänta med omdräneringen tills du ska tex. Ska bygga altan. Möjligen skulle det vara en bra förebyggande åtgärd att höja marken närmast huset på det parti där du upplever marken som blöt, detta i kombination med en hängränna på marken som corre skriver.
Kaboff: De borde gå bra med vilket som, eftersom inte materialet borde bli påverkat av tjälen. men om du ändå har de uppträtt så skulle ja satt ner plintarna direkt, 50 eller 70cm borde inte spela någon roll. Sist ja satte plintar hos far så köpte vi på en lokal trähandlare plintar med gänghål i, de fanns ett antal olika stolpsko att välja på. Bara att gänga i till rätt höjd, samt att
AndersS: Visst skulle det vara bra att även isolera delen ovanför mark, problemet är att få en snygg lösning. Du riskerar att få en husgrund som går utanför väggarna ovanför och det ser ganska konstigt ut. Men kan du leva med en tjockare nederdel så är det bara att köra på.
Gyllet: Förutom där det är sprickor så är väggen hård och kompakt så att putsa om kommer vi inte göra. Är dessutom bara ett föråd så vill göra de smidigt men samtidigt hållbart :) priset på hus o fix stör oss inte direkt då det är ett relativt litet rum :)
Steinmeister: Ritningen hjälper föga. Troligtvis har du vatten som kommer från slänten som trycker mot din källarvägg. Jag hade valt en helt tät lösning som Platonmatta om det var mitt hus. Men för att svara på frågan. Dränering och fuktskydd skall ske mot källarväggen så du måste nog riva muren hur du än väljer att göra. Ibland får man handgräva och får inte maskin plats så är det det
Sir Duke: Japp det stämmer! Men känns onödigt att fuktbelasta muren mer än man måste... Det sugs väl upp ur leran och vandrar sedan genom lecan upp mot stommen? Byggaren säger att fukten rinner enklaste vägen ner till dräneringsgruset under muren"... Jag säger ge det tid så finns fukten i hela muren och det verkar onödigt...
tjofras: Gammal tråd det här men jag har samma problem med en större pöl på min nygjorda garagegrund med fall.. De som lagt grunden nämner precis som trådskaparen att de lätt kan slipa ner för att få bort pölen men att det då kan komma fram sten och inte bli så snyggt? Men jag tror inte man behöver slipa på en så stor yta för att få till en liten "ränna" från pölen till avloppet så
olof63: uTack, jo jag hade anticimex inne och dår var rh OK men däremot fick jag nedslag på att plasten var dålig och att det knappt var något singel utom i hörnen... avfuktaren blir ju en tillfällig historia i så fall under några veckor vad skall jag köpa ? ytan är ca 120 kvm höjd 140
olof63: Jag har precis fyllt på i min kypgrund som hade för lite grus, nu körde jag i ca 20 kubik för tt få en 15-20 cm jämn yta som jag lägger plast på allt i efterhand. det är inte så bökigt att göra det finns torrsugbilar som blåser ut 5-6 ton i timmen men en stor slang. enda nackdelen jag kan se är att singlet är fuktigt när de blåser ut det så det lär ta några veckor innan det
Exostor: Jag har bara murat igen runt rör i grunden med c-bruk.
haggan: Körde EPS som isolering i locket till en Lecablockskompost. Kondensfukten togs upp väldigt bra av EPS isolering som sedan frös och gick sönder. Det höll i allfall typ 1.5 vinter. Det problemet lär man ju inte ha i markan iofs.
Steinmeister: Vi var aldrig in till grunden på mitt tillbygge. Det är en platta till ett slitet uterum och ingen ville gräva för nära då konstruktionen var okänd. Jag tror som ovan, fuktskyddad tillbyggnaden med Platon som du sedan låter gå ned mot dränröret som ligger på källardjup. Ibland har man rännilar (gångar som vatten rinner i och de bryter du med Platon.
tlundberg: Vi har en friggebod på lecablock i trädgården. Har råkat köra in i några av blocken med gräsklipparen så att de har flyttat på sig. I det läget hade jag önskat att de satt fast lite bättre...
Nygge72: Hej, då jag sitter och kikar på olika grundlösningar till ev nybygge så stötte jag på Thermogrund och tänkte höra om det är någon med erfarenhet av det? Är det bra/dåligt, bra dåligt ur fuktsynpunkt, dyrt eller billigt byggnadssätt? Dvs all info som jag kan få är värdefull info av någon som byggt på detta vis. Tack på förhand
SueCia: Idag kom grävarn tillbaks med en kollega som körde lastbil, fick iväg all betong, sen trodde jag dom var klara med sitt, då jag inte beställt nå mer än detta. Han fick tag på fylle från ett ställe dom grävde på så nu är det i princip klart för att lägga på matjord och så gräs, ska bara höja marken lite på sina ställen först. för att täcka markröret och skapa fall åt
DaNor: I en krypgrund skulle jag inte sätta in trygghetsvakten utan istället en avfuktare. Du skriver att du ligger mellan 70-85% relativ luftfuktighet. Ett rätt stort spann kan jag tycka. Ligger du oftast kring 70 eller oftast kring 85? 70 är ok medan 85 är alldeles för högt. Hur ser det ut på marken? Finns det ordentlig plast? Krypgrundisolering? Om inte tycker jag att du ska börja med det
Thomas_Blekinge: Tror inte att en sopsäck förblir tät under den behandlingen. De brukar vara väldigt tunna. Eller du måste vara snabb och ösa i betongen innan sopsäcken har vattenfyllts. Om inte gjutrören klarar vatten kan du ju ta avloppsrör av plast och tejpar igen bottenhålet med byggfolie (0,2 mm) som klarar det mesta.
SueCia: Har slut på idéer, vattenläcka kan det ju vara, men inte det första jag tänker på. Du skulle behöva gräva ur gruset lite och kolla om det är dyngsurt där nere.
prototypen: EKKJ är bättre i marken så byt inte till den klenare EKLK. Protte
Only human: Dvs dörr ut från källaren ? I dagsläget har vi en gammal racklig dörr ut till en gammal racklig betongtrappa där det finns ett gammalt rackligt avlopp. Då känns det som ett alternativ att mura igen dörren o ta bort trappan.... Men kan/får man göra så med tanke på utrymning, brandsäkerhet ? I källaren finns en invändig (öppen) trappa upp till entreplan, och 8-9 öppningsbara