Y
Yrrol: Har 2 meter krypgrund. I ett av hörnen ser det lite mörkare ut men är inte blött. På andra sidan växer det träd intill huset så anar att rötter är i dräneringen. Tänkte köra spolslang och se om den tar sig fram ohindrat.
4 svar · 1,7k läst
Y
SBH: [citat] används i sverige också i väldigt lite utsträckning. har för mig att den betongen är lite små dyr. tror inte det är någon höjdare i vårat land med dubbdäck
7 svar · 3,4k läst
·
B
Beemaster: [citat] Björkar kan fälla grenar när dessa ruttnar av någon skada, men om den inte har några löv i toppen så är det kört. Då är det bara att skynda sig fram med sågen. Annars kan den stå många år än.
21 svar · 19,1k läst
B
byggarätt: trygghetsvakt i grund bygger på att värma luften så att fukten ventileras ut...så utan tillräcklig ventilation fungerar inte principen... Sorbtionsfuktare kan utan värme sänka fukten o transporterar bort fukten rätt väg men behöver avlopp eller tömning själv kör jag vanlig luftavfuktare i kombination med värmekabel...ger bättre komfort samt säkrare lösning
1 svar · 1,9k läst
M
Majvie: [bild] Vi funderar på att stenlägga uteplatsen och ta bort trädäcket. I andra änden har vi den här typen av sten (betong? sjösten?) och snyggast vore att använda samma. Problemet är om man fortfarande kan få tag i den? Och hur söker jag? Har hållt på ett bra tag men lyckas inte. Det är tidigare ägare som lagt den, därav okunskapen om den.
0 svar · 1,2k läst
·
M
magnusmourujarvi: Jag gjorde en platta på mark själv till min tillbyggnad på 66m2 ink golvvärme och VVS och då landade det på ca 1050 kr/m2. Nu hade jag tillgång till att låna endel utrustning och hade kontakter gällande bortforsling schakt osv. Men med min erfarenhet när jag planerade mitt projekt så var det minst 2000kr/m2, sen är allt i relation till markförhållandena. Min är en platta på mark
3 svar · 5,6k läst
Rabbithole
Rabbithole: Jämna av med grus och lägga xps, det suger väl ändå inte fukt och isolerar betydligt bättre än hasopor
1 svar · 3,9k läst
svartöra
svartöra: [citat] Ja, det tror jag absolut är tillräckligt. Fukt har en förmåga att diffundera själv så du behöver inte överarbeta luftspridandet om du inte vill :) Installationen för övrigt verkar klart gedigen med spirorör och allt. En budgetinstallation hade nog lagt ut flexrör direkt mot marken. Det är en bra idé som någon annan skrev att skaffa 1-2 extra trådlösa fuktmätare och
16 svar · 6,8k läst
·
harry73
harry73: Jag föreslår att grannens entreprenör förlägger delen som ligger på sin tomt till sin sida av tomtgränsen och du förlägger delen på dintomt till din sida tomtgränsen. Antingen begär ni ersättning för flyttkostnader av grannarna på andra sidan vägen eller säljaren eller ledningsägaren. Servitutsersättning brukar inte vara så mycket och där skulle jag vara smidig. Jag
13 svar · 4,3k läst
·
holetaker
holetaker: Hur får man till dessa springor? Ska man sätta plastdistanser under och över liggande plåtreglar?
6 svar · 1,2k läst
C
corre: :D Då finns det lite att räkna mot med pålar. Med tanke på att villapålarna ser ut att använda en hydralhammare, så kan nog rätt många av maskinentreprenörerna i skärgården fixa detta också. Beror väl på om det finns krav på besiktning/certifiering. Fördelen med lokala entreprenörer är ju transportbåtar och erfarenhet av sjön.
15 svar · 5,3k läst
·
M
Marcussjogren: Viktigast av allt - kontakta ditt försäkringsbolag så snabbt det bara går.
10 svar · 1,8k läst
·
Stefan N
Stefan N: Rören är ju skydd för fiber eller liknande.
3 svar · 1,4k läst
·
C
camaro1969: [citat] det har jag koll på. men har hört det måste vara nån särskild sorts sand, och inte från "rödberg" eller vad det heter...
14 svar · 3,1k läst
J
justusandersson: Du skall bo som jag, på landet. Där är alla komplementbyggnader (och de är många) bygglovsfria. Jag tycker att storstenstegel ovanpå frigolit är en utmärkt idé. Mer än 10 cm frigolit tror jag inte man kan dra nytta av, men golvet blir stadigare med 10 än 5 cm skivor. Du har rätt i att ett ouppvärmt växthus skall förbli ouppvärmt. Det gäller framför allt att utjämna skillnaderna
3 svar · 2,1k läst
M
Micke_vb: Jag menar att det kan vara värt att ifrågasätta och få vettiga svar på frågorna. De borde kunna presentera vettiga svar. Sen att beräknad volym och vikt skiljer får man leva med. Vikt är mätbart på ett helt annat sätt än ett berg eller eller en utfyllnad som ska göras...
21 svar · 5,0k läst
·
H
hul: [citat] tackar för den då är jag med
2 svar · 2,0k läst
Jonatan79
Jonatan79: Låter som minimal risk med fuktskada då. Vet inte jag hört talas om någon grund utan källare som blivit fuktskadad om man inte medvetet låter dagvattnet spolad möt grunden en längre tid. Någon annan kanske vet bättre.
3 svar · 2,6k läst
Vavgat
Vavgat: Jag har tittat på ett hus med en liknande grund där plintarna är gjutna i oljefat. Via kommunen fick jag tag på byggloven där det framgår att faten sitter på pålar och ska vara armerade. Kanske kan du få fram information den vägen?
5 svar · 1,8k läst
·
M
Marcussjogren: Ursäkta, jag är inte så insatt i den här typen av problem, men lite nyfiken av mig. Skulle det inte kunna gå att skära ut en ränna längs med grunden på lägsta nivån och ev lägga ett dräneringsrör i rännan och sedan lägga ett galler ovanpå? Änden på slangen förlägger man på lämpligt ställe. Det jag är lite skeptisk till är hur bra betongen klarar att stå emot vattnet i
9 svar · 5,6k läst
·
F
fsn: Finns en app som heter Loop Rocks där man kan regga sig om man vill ha eller bli av med massor. Vet inte hur det är runt Stockholm men det vanliga förfarandet är att den som behöver bli av med massor får stå för lastning och transport. Utbud, efterfrågan och kvalitet på massorna samt hur avigt och dyrt det är att bli av med massorna är såklart avgörande.
3 svar · 2,8k läst
harry73
harry73: Finns det en anledning att du vill ha en betongplatta som parkeringsplats? T ex senare bygga garage? Ditt förslag är rätt så permanent, så det kan vara en idé att börja med en grusparkering på samma plats och kolla om det funkar med att köra ut när det är halt (är skaftvägen väldig brant kan det vara en fördel att ha parkeringen lite längre bort för att få lite hastighet. Samma
2 svar · 3,7k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Aha, sorry - trodde det var platta på mark - tänte "platta", "50mm distans från "botten" och "betongkaka" - och då blev det platta på mark i mitt huvud :) Här hittade jag iaf ett dimensioneringsverktyg om det kan vara till ngn hjälp (kräver Excel): http://www.svenskbetong.se/bygga-med-betong/bygga-med-platsgjutet/statik/snabbdimensionering/statik Baserat på 260 cm spännvidd verkar en
4 svar · 3,9k läst
S
Simonsilver: Funderar även att hyra en kross så har man till bärlagret, fast det lär nog grannarna inte tycka om..
2 svar · 1,2k läst
A
a94marbo: Hoppas detta är rätt del av forumet. Jag har en del frågor och den viktigaste frågan rör just grundläggning. Vi har en trappa på framsidan till ytterdörren och den behöver fräschas upp. Tanken är att klä in den i frostsäker klinkers. Trappan består av två delar. Den fast delen (markerat i vitt i bilderna) kan troligtvis kläs in med enkelhet med frostsäker klinkers med
0 svar · 7,6k läst
·
S
samryn: Jättegammal tråd men testade du med kondensavfuktaren? Vad blev resultatet?
1 svar · 2,3k läst
P
Peter Wede: Har 50mm när korkskiva borttagits,så nån typ av dörrbleck blir aktuellt att plugga/skruva dit. Har tegelhus så lämnar 2cm i överkant för bleck isf.
10 svar · 3,4k läst
F
fsn: [citat] Ok, Stand corrected...
20 svar · 4,3k läst
J
justusandersson: Jag kan inte se något annat problem än att du själv måste hålla koll på U värdet. 0,15 är väl ett bra riktvärde. Om du har tillgång till materialets lambdavärde så är det bara att dividera med tjockleken uttryckt i meter. Eventuellt kan du behöva avsluta med lite mineralull för att komma ner till rätt värde. I så fall skall ju vindtätningen helst ligga under mineralullen.
62 svar · 8,0k läst
·
findus42
findus42: Det regnar alltid när man bygger form. Murphys lag. Speciellt om det är i ett lerigt hål Som svar på frågan... Det är lugnt när det gäller gjutningen. Mvh Findus
1 svar · 1,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.