Har någon koll på hur en korrekt krypgrundsavfuktaranläggning ska vara installerad? Anticimex har installerat en anläggning i min krypgrund och jag är väldigt tveksamt om den är korrekt monterad. Krypgrunden är 50 kvadrat stor och avdelad av en mittmur med en genomgångshål på ca 70 x 70 cm. Anticimex har monterat avfuktaren i "entrédelen" av grunden och från denna går det ut ett smalt spirorör till mittpunkten av "entréhalvan". Till den andra halvan, på andra sidan genomgångshålet går det ett spirorör som slutar 20 cm in i den delen. Kan detta vara riktigt? På de tecknade prospekten man får med offerten går det ut ett rör i båda utrymmena som sen delar sig i två. Det finns alltså två utblås för torr/varm luft i varje utrymme, totalt fyra alltså. Men i verkligheten bara två utblås, varav ett som bara sträcker sig 20 cm in i utrymme 2. Är det tillräckligt? Får jag verkligen tillräckligt luftväxling i det inre utrymmet? Kontrollenheten som mäter fuktigheten sitter dessutom monterad i "entrédelen" och den har mao ingen aning om fuktigheten i det inre utrymmet. Ska jag klaga på Anticimex eller har de monterat detta rätt? Det känns spontant som de har slarvat undan detta väldigt snabbt och lätt.
Produkter som diskuteras: "avfuktaren"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Reklamera utförandet!
Har du fått en offert med nåt annat än vad de monterat så är det inget konstigt.
Det verkar som om säljaren och montören har olika idé om hur det ska se ut.
Givaren bör inte sitta i samma utrymme som avfuktaren.
Har du fått en offert med nåt annat än vad de monterat så är det inget konstigt.
Det verkar som om säljaren och montören har olika idé om hur det ska se ut.
Givaren bör inte sitta i samma utrymme som avfuktaren.
Medlem
· Stockholm
· 826 inlägg
Jag tycker det låter märkligt. Jag skulle vilja ha lika mycket rör och utblås i varje halva. Verkar självklart kan jag tycka. De kanske inte hade spirrorör så det räckte? Har de satt ändstopp (plugg i ändarna av spirorören? sitter det dysor i spirorören?
Antar att du har en display kopplat till mätaren? Vilka mätvärden får du?
Antar att du har en display kopplat till mätaren? Vilka mätvärden får du?
Jag vet inte om det är fel, det är den frågan jag slängt ut, men det jag undrar över är om det lilla insticket av spirorör i den inre krypgrunden är tillräcklig (bild 10, 11 och 12). Enligt de tecknade skisserna i offerten går spirorören in och förgrenar sig till två utblås som är placerade i vardera änden av krypgrunden.