Gamla björkar är lömska de ruttnar i gamla grenklykor inifrån och är oerhört känsliga om du kapar grenar...
över 60 år bör du aldrig spara en björk nära ett hus eller där björken kan skada människor eller saker.
En björk väger enormt när den är fylld med vatten..och den ramlar fritt fall från rötan andra trädtyper ramlar inte på samma sätt utan knakar o håller på. Björken bara smäller till

Jag hade lagt upp det följande
1.Hitta bok om björkar o visa dessa för din fru
2.Om björken äldre än 40 år måste du ta ner den
3.Om du måste behålla björken måste du befinna dig utanför kronan o rötter
4 om du gräver rötter så se till att du inte finns i vanligaste vind o stormens riktning
5 Om du tvingars kapa grenar ta ner björken helt

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
S
@Byggarätt
Tack för dina fina råd
Trädet är över 60 år gammalt så det lever på övertid. Det börjar tappa stora grenar så jag tror det är döende.

Ta ner björken, det kommer ändå behövas förr eller senare och det är bra mycket besvärligare när du byggt. Efter 60 år ökar risken för angrepp, även om björkar kan bli mycket gamla.

Plantera en ny björk på lämpligare ställe.

• Gilla
dahlqvist16
  • Laddar…
Var sak har sin tid. Trädklättringens tid är över. Minnena kommer bestå även om björken tas ned.

S
Det jag kan se som bra med den är att den suger mycket vatten. Annars skuggar den mest...
Det som kan ställa till det är kommunen som inte gillar att man kapar träd

Redigerat:
Just de ja.

Vi fick lära oss här på BH för ett tag sen i en annan tråd att kommuner kan ha synpunkter på trädfällning trots att trädet står på en villatomt.
Sanslöst.

byggarätt skrev:
Gamla björkar är lömska de ruttnar i gamla grenklykor inifrån och är oerhört känsliga om du kapar grenar...
över 60 år bör du aldrig spara en björk nära ett hus eller där björken kan skada människor eller saker.
En björk väger enormt när den är fylld med vatten..och den ramlar fritt fall från rötan andra trädtyper ramlar inte på samma sätt utan knakar o håller på. Björken bara smäller till

Jag hade lagt upp det följande
1.Hitta bok om björkar o visa dessa för din fru
2.Om björken äldre än 40 år måste du ta ner den
3.Om du måste behålla björken måste du befinna dig utanför kronan o rötter
4 om du gräver rötter så se till att du inte finns i vanligaste vind o stormens riktning
5 Om du tvingars kapa grenar ta ner björken helt
Björkar kan fälla grenar när dessa ruttnar av någon skada, men om den inte har några löv i toppen så är det kört. Då är det bara att skynda sig fram med sågen. Annars kan den stå många år än.

• Gilla
Noobe
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.