I vårat nya hus så har vi ett rum i källaren som idag används som extra sovrum då jag jobbar natt ibland.

Rummet är klätt med nån form av träskiva på väggarnas nedre del och en vävtapet på den övre.
Detta vill jag riva ut pga misstänkt mögelpåväxt och att det ser rätt risigt ut i allmänhet.
Ytterväggarna är enligt bygghandlingarna av lecablock, men jag har ännu inte borrat i dom så jag vet inte säkert.
Hursomhaver så ska ju rummet återställas till bruksskick efter, så jag söker tips på vad jag ska göra med väggytorna.
Kan jag sätta gips och isolera eller bör jag bara putsa och måla?

Golvet består av ren betongyta idag, så den tänkte jag bara måla med betongfärg. Dock vore ju drömmen att även här kunna få ett varmt isolerat golv

Edit: Mögelpåväxten är troligen gammal då innemiljön är förbättrad av de förra ägarna såsom dränering och installerad bergsvärme med värme i källaren.

Redigerat:
När är huset byggt?
När är det senast dränerat?
Är planerna att inom fem-tio år dränera om?

Det går att isolera på insidan men då bör/måste man lämna en luftspalt mellan ytterväggen och isoleringen så att eventuell inkommande markfukt kan ventileras ut.

Vi isolerade källarväggarna på utsidan samtidigt som vi dränerade om (eller om det var tvärt om). På insidan så ska vi slipa bort all gammal plastfärg och måla väggarna med färg som andas.

Bort med träskivor och vävtapet, sen putsa och måla väggarna.
Det finns http://www.nivellsystem.se/ som kanske fungerar, men det höjer givetvis golvhöjden något.

Demmpa skrev:
När är huset byggt?
När är det senast dränerat?
Är planerna att inom fem-tio år dränera om?

Det går att isolera på insidan men då bör/måste man lämna en luftspalt mellan ytterväggen och isoleringen så att eventuell inkommande markfukt kan ventileras ut.

Vi isolerade källarväggarna på utsidan samtidigt som vi dränerade om (eller om det var tvärt om). På insidan så ska vi slipa bort all gammal plastfärg och måla väggarna med färg som andas.
Huset är byggt 74 och då dränerat. Dock gjorde de förra ägarna en uppgradering på dräneringen för 5 år sen, så den ska vara i gott skick. Så inga planer finns på att dränera om närmaste tiden.

Om vi nu isolerar på insida, hur gör vi med ventilen som sitter i ena hörnet?
Ska man förlänga ventilröret så rummet är ventilerat eller ska man bygga in ventilen så luftspalten ventileras?
Isåfall kan man ju sätta en ny ventil för rummet.

Demmpa skrev:
Friskluftsventilen ska in i rummet.
Luftspalten i väggen ventileras genom att det är springor nere vid golvet och uppe vid taket.

[länk]

[länk]

[länk]

[länk]
Okej, det låter rimligt. Dock framgår inte det i någon av dina länkar

Hur får man till dessa springor? Ska man sätta plastdistanser under och över liggande plåtreglar?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.