4 337 läst ·
20 svar
4k läst
20 svar
Mätinstrument vid byggande av gjutform
Grader (eller mm) i helvetet. Det är ganska tragiskt om man bygger en platta och tokfokuserar på måttbandet med tanke på att INGA band på marknaden är så kassa att det kommer att bli märkbar skillnad. Snacka om sila mygg och svälja kameler. Men alla är saliga i sin tro. Jag anser det var slöseri med tid och helt fel fokus. Sen kan man vilja ha ett bra måttband ändå men det är en annan sak.MathiasS skrev:
Nja, det lär finnas ett och annat. Jag tror till och med det finns en tråd om någon som byggde en grund med ett måttband där det fattades en meter mitt på. Numreringen hoppade över en siffra, alltså.fsn skrev:Grader (eller mm) i helvetet. Det är ganska tragiskt om man bygger en platta och tokfokuserar på måttbandet med tanke på att INGA band på marknaden är så kassa att det kommer att bli märkbar skillnad. Snacka om sila mygg och svälja kameler. Men alla är saliga i sin tro. Jag anser det var slöseri med tid och helt fel fokus. Sen kan man vilja ha ett bra måttband ändå men det är en annan sak.
Men måtten på både långsidan och kortsidan ska ju vara ett exakt mått, så huset passar på grunden sen och det följer bygglovet mm.useless skrev:
Så det räcker helt enkelt inte med endast relativa mätningar. Lite synd egentligen, annars kunde man ju bygga huset bara med ett snöre som hjälpmedel.
Och som MathiasS länk visar så kan det även med bra måttband bli differenser på 1/2 cm på en huslängd pga av temperatur och toleranser.
Och ta och jämför med ett dåligt måttband på marknaden sen, hur mycket tror ni felet kan bli då?
'
Men oavsett detta så kommer handlaget vid mätningen också spela in, nedböjningen för ett fritt hängande måttband på 10 meters längd ger garanterat ett mätfel på flera mm.
Och vad skulle det spela för roll om en långsida på 12m skulle diffa på en halv cm? Smeasjuka påstår min far att JAG lider av men detta är ju snudd på löjligt.Mikael_L skrev:Men måtten på både långsidan och kortsidan ska ju vara ett exakt mått, så huset passar på grunden sen och det följer bygglovet mm.
Så det räcker helt enkelt inte med endast relativa mätningar. Lite synd egentligen, annars kunde man ju bygga huset bara med ett snöre som hjälpmedel.
Och som MathiasS länk visar så kan det även med bra måttband bli differenser på 1/2 cm på en huslängd pga av temperatur och toleranser.
Och ta och jämför med ett dåligt måttband på marknaden sen, hur mycket tror ni felet kan bli då?
'
Men oavsett detta så kommer handlaget vid mätningen också spela in, nedböjningen för ett fritt hängande måttband på 10 meters längd ger garanterat ett mätfel på flera mm.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden