Hoppas detta är rätt del av forumet. Jag har en del frågor och den viktigaste frågan rör just grundläggning.
Vi har en trappa på framsidan till ytterdörren och den behöver fräschas upp. Tanken är att klä in den i frostsäker klinkers.
Trappan består av två delar.
Den fast delen (markerat i vitt i bilderna) kan troligtvis kläs in med enkelhet med frostsäker klinkers med frostsäkert fix efter tvättning och behandling med primer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den andra delen består av löst lagda plattor direkt på mark. Här kan jag inte bara lägga på klinkers som den första delen.
Nu till frågorna.
Vad är det bästa sättet att få andra delen att bestå av samma ytskikt som den första delen?
1a. En idé är att ta upp de lösa plattorna (under förutsättning att det är uppfyllt med makadam under plattläggningen) gräva ner tex 20 cm och lägga ner markisolering och gjuta en platta (att lägga klinkern på) på den del som är markerad röd i bilderna. Blir en del arbete men det kanske ger det bästa resultatet? Räcker den med 10 cm isolering och 10 cm tjock platta med armering? Eller är det att ta i för mycket?
1b. Hur skall jag göra med de större plattorna (markerade i gult) som är själva trappan? De är också lösa, men mycket större plattor. Kan jag klä in dem som jag tänkt med den första (vitmarkerade delen) eller behöver detta också gjutas först?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
2. En "fusk" lösning med de lösa plattorna (både röda och gula) är om jag väljer 40*40 klickers så kan jag montera en klinkersplatta på varje markplatta och bara lägga dit dem igen och foga med fogsand.
Logga in
Skapa konto
Tacksam för svar.