pelpet
pelpet: Att skjuta in 40 meter kulvert i ett rör kan bli ganska jobbigt.. Jag är osäker på om det ens går. Då och då så dyker det upp kulvertrör på blocket till vettigt pris.
3 svar · 6,0k läst
Nyfniken
Nyfniken: Förlåt, vinkelkap och vinkelslip är samma sak i min värld. Jag har säkert fel. :D jag köpte Julas största och billigaste slip och en diamantskiva. Det blev hur bra som helst. Sätter du stenen precis efter det är asfalterat kommer de nog sätta sig lika mycket. I mitt fall så satte sig stenen mer än beräknat så det är inte exakt i nivå. Det är nog lättare för Skanska om du
4 svar · 16,3k läst
B
bomm: Gick du vidare med detta? Är det annars någon som har erfarenhet av dessa element?
1 svar · 5,1k läst
S
SvampSaft: Jaha okey, så inget som kostar nämnvärt mycket pengar då antar jag :) Tack för svaret!
6 svar · 1,7k läst
Z
Zango: 150 - 200 kilo? 1 meter långa, då måste du upp till 16 mm och 4 järn till antalet
1 svar · 703 läst
O
one-: **Bump:p
1 svar · 1,1k läst
mexitegel
mexitegel: Det låter mest som din markentreprenör vill ha jobb av dig, att massorna du kan få gratis är blöta gör ju inget. Det torkar ju när de kommer på plats. Eller också blir de blöta om det regnar.... Inget att oroa dig för, spara den högen med pengar till något roligare. Dock behöver ju marken helst sätta sig över minst en vinter innan du ordnar din gräsmatta. Men det gäller oavsett
1 svar · 1,3k läst
buspojken
buspojken: Håller som bäst på att gräva ur gräsmattan för att stoppa ner ett spa, kommer väga ca 1800 kilo plus badare. Vilken klass på markduk tror ni krävs? Har tillgång till klass 1 på jobbet, funkar den? Blir de bättre med dubbla lager duk? Tänkte gräva ut 25-30 cm, i med duk sen cellplast o därefter 8-16 singel eller liknande, va tror ni om de ?
0 svar · 755 läst
Fjojtmehmet
Fjojtmehmet: Skicka pm till anders07 han skapade denna tråd för en tid sedan https://mobil.byggahus.se/forum/tradgard-allmant/285032-fa-slipersmuren-rakt-sagad.html#post2581610
2 svar · 9,4k läst
peverlyhills
peverlyhills: [citat] Tack för detta svar. :D
2 svar · 3,0k läst
·
P
Pete74: [citat] Tackar!! Några andra kommentarer el funderingar på hållbarhet funktion etc? :-)
2 svar · 3,0k läst
B
brevik: Hej, Har ett gammalt brunnshål utomhus (under tak) som jag vill gjuta igen. Det är ett 110mm rör (orange) som sticker upp kapat längst med marken som är betong. Vattennivån i hålet är fullt hela vägen upp. Är det bara att trycka ner en slang och tömma hålet några meter ner på vatten och sen gjuta en plugg?
0 svar · 1,0k läst
S
Simonsilver: Nu så! Minidumper känns som att det skulle funka. Så, låt oss säga att det tar en dag, vad är ett rimligt pris?
9 svar · 2,0k läst
R
Remco: Vi har 2 plaströr från tvättstugan ut för bergvärmerören. Sjukt nog hittar jag inte var de kommer ut ur marken/plattan. Kollat på ritningen men den verkar inte stämma. Är det någon som har erfarenhet med rörsäkare ?
0 svar · 401 läst
G
gnsmk: Jag har gjort mur för växthus och vill ha en rustik yta. Tänkte endast slamma ytan och borsta. Räcker det ? Eller kommer det spricka lätt ?
0 svar · 521 läst
F
Fangorn: Svårt att ge råd så basera inte ditt beslut på detta. När jag köpte mitt hus gick jag på magkänslan. Jag har inte haft några problem än så länge vad jag kan se. Jag har renoverat badrummet på bottenvåningen och det var väl inga konstigheter direkt för ett hus som är över 50 år gammalt. Det fanns ingjutna brädor i plattan men allt kändes väldigt torrt. Hade lite svartaktiga
10 svar · 7,6k läst
·
G
gaffa: ...vad föregånde talare sa... Självklart är det bra att få åsikter från folk som vet vad dom talar om men inte har intresse av att sälja in något till dig. Men gällande några grejer: förr hade man ofta en värmepanna i källaren vilket innebar en konstant hög temperatur i källaren, detta höll rummet torrt. Vedpannor försvinner mer och mer till förmån för andra värmesystem och
2 svar · 1,8k läst
A
andhak2802: Hej alla, Har en tanke på att bygga ny stödmur, ca 9m lång och 75cm hög. Idag finns det l-stöd och jag undrar om jag kan låta dessa vara kvar? Vill flytta in den nya muren ca 40cm och sedan fylla upp med jord så den gamla muren hamnar under ny jord och sedan gräs när den nya muren är på plats. Verkar vara hyfsat tungt att få bort stöden och skulle helst slippa det. Tack för svar!
0 svar · 663 läst
K
KjellTimell: Kanonbra tips Peter!
4 svar · 4,5k läst
A
Allmänobildad: Det mesta går att använda som underlag för en friggebodsgrund. Så länge inte stenarna ligger i matjord ska det inte vara några problem
1 svar · 1,1k läst
N
ny husägare: Tack för svaret uppskattas massa! Var faktiskt till biblioteket idag och läste anläggnings AMA som jag bara kunde hitta råd ang hur mkt olika fyllnadsmassor av olika klass skulle packas inte en generell regel om 100 cm berg till färdig golvhöjd... Eftersom vi bygger på totalentreprenad har vi bestämt att anvisad markentreprenör som husleverantör rekommenderar får göra jobbet så det
2 svar · 3,6k läst
B
byggarätt: Hur ser underlaget ut ? Är det ojämt? Var noggrann med att avlägsna ev organiskt avfall! Använd lecakulor som utjämning o lägg isodrän...
4 svar · 4,7k läst
J
justusandersson: Virke som är så rötskadat som bilderna visar har ingen bärighet alls. Frågan är om de behöver ha det eller vad som behöver bytas? Detta framgår inte av bilderna. Bästa redovisningen är någon form av enkel ritning som förklarar de ruttna delarnas placering och funktion.
3 svar · 1,7k läst
·
L
Lance Boil: Jag vill renovera garaget, som är i källaren, till ett familjerum. Jag har redan gjort dräneringen runt huset med två lager av isodrän och källaren är torr. Huset byggdes 1955 och garaget väggar och tak är grov betong. De är också målade, med jag tror akrylfärg. Takhöjden är bara 2,1m så jag skulle vilja att behålla så mycket av höjden som möjligt. Jag skulle vilja avsluta
0 svar · 1,4k läst
useless
useless: Det borde inte vara nåt problem. Det är alltid krångligare att göra sånt i efterhand eftersom man måste komma in med maskiner, grus, armering, etc. En viktig sak att tänka på är att grundmuren måste hålla för trycket - Både när man packar grusbädden och när man gjuter. Det kan vara nödvändigt att gräva ur och gjuta en stödmur invändigt till att börja med. Sen kan man även
5 svar · 2,4k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Kanske lite längre skruv, och någon plugg som passar grunden att fästa skruvarna i.
1 svar · 4,7k läst
·
J
justusandersson: Grundsulan skal helst gjutas mot komprimerad (dvs orörd) mark. Bäst är om man kan använda marken som gjutform. Om det inte är möjligt pga nerrasande kanter föreslår jag råspont som kantfodring så att det blir så små ingrepp som möjligt. Det normala är att man gör sulorna 400 mm bredare än lecastenen och 200 mm höga.
3 svar · 2,6k läst
Kneppe
Kneppe: Ni som har koll på alla möjliga märken av sorptionsavfuktare. Hur står sig Acetec PDX400 som levereras med Älvsbyhus, är det en bra modell? http://www.acetec.se/Produkter/Utgangna_produkter/EvoDry_PD400
25 svar · 8,1k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Dränering kommer nog hjälpa en del om det inte bara är berg runtom ? Dagvatten måste ni leda bort snarast , antingen gräva ner rör eller leda bort med ytliga rör/slangar.
4 svar · 1,5k läst
P
PerOF: Istället för att nån tjänsteman på kommunen bestämmer djupet. Så beskriver jag bara att det ska grävas ner till fast mark. Grävmaskinisten får avgöra när det är lagom att stoppa. Och så hoppar jag ner i gropen med gummistövlar och känner efter om det är fast mark att gå på. Sen kallar jag på den kontrollansvarige, som har sina metoder. Jag tror de tar en näve och känner på
9 svar · 4,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.