ska gjuta ett fundament till en flaggstång.

när jag tidigare gjutit har jag beställt hem gjutsand, singel och cement. och blandat.

nu har jag bara singel (8-16) hemma.

kan jag då köpa typ murbruk B och blanda med singel? blir det som betong?

eller något annat bruk?

Är det inte så mycket så finns det färdigblandad torrbetong som bara blandas ut med vatten.

cement ska det vara.

det blir ca 150 liter...

men det går väl inte bara blanda cement med 8-18? behövs inte typ sand å?

jag har ju 8-16 hemma redan... och vill gärna "procenta" med detta då det är väldigt billigt..

såg det fanns grovbetong på typ byggmax 45:- för 13 liter färdigt... ger ca 550:- för min gjutning vilket är alldeles för mkt..

men det kanske är denna grovbetong man kan blanda med singel?

Köp hem lite sand också.

Huruvida du ska använda cement eller betong har jag ingen aning om men ett klassiskt knep är ju att efterhand fylla ut med sten. Jag brukar samla på mig en hög knytnävsstora stenar som jag väter innan jag trycker ned dem i bruket och "vibrerar" dem ordentligt. Sen kan jag ju iofs tycka att 550 spänn inte är så farligt för ett fundament för en flaggstång som troligen kostar några tusen...?

Cement är ju bindemedel i betong.
Murbruk B blir inte betong.
Köp färdigblandad grovbetong på säck, den lilla kostnaden är ju försumbar.

Tiger79 skrev:
Köp hem lite sand också.
jag har obegränsat med sand på tomten... men jag vet inte om den duger till gjutning...

att köpa hem den lilla mängden sand blir för dyrt/bökigt med transport etc.

Det är ingen Öresundsbro du ska bygga så det är inte så petnoga.

Men du behöver ha mer än 8-16 i betongen, annars binder inte cementen. Det håller med 1,5 skyffel 8-16, 3 skyfflar gjutgrus (0-18 funkar det med) och en skyffel cement. Vatten efter behag.

Billigast är väl sålunda att du fyller några IKEA-blåpåsar med sand i närmsta grustag och mutar personalen med en påse bullar, använder din 8-16 och köper en säck cement.

EDIT: Skulle tro det går utmärkt med din sand på tomten. Det är som sagt ingen bro du ska bygga.

efter lite googling så har jag fått fram att betong innehåller typ

cement
grus 0-8
grus 8-16

murbruk B innehåller som jag förstår det cement och grus 0-3 mm
det blir då alltså nästan betong om man slår i singel i murbruk B ?

Nej, inte murbruk. Köp istället grovbetong. Du kan hälla i typ en skyffel av din 8-16 för varje säck utan att du får några problem.

mexitegel skrev:
Det är ingen Öresundsbro du ska bygga så det är inte så petnoga.

Men du behöver ha mer än 8-16 i betongen, annars binder inte cementen. Det håller med 1,5 skyffel 8-16, 3 skyfflar gjutgrus (0-18 funkar det med) och en skyffel cement. Vatten efter behag.

Billigast är väl sålunda att du fyller några IKEA-blåpåsar med sand i närmsta grustag och mutar personalen med en påse bullar, använder din 8-16 och köper en säck cement.

EDIT: Skulle tro det går utmärkt med din sand på tomten. Det är som sagt ingen bro du ska bygga.
då gjuter jag med sand från tomten.

samt 8-16 som redan finns hemma

och köper nån säck cement istället :)

tror det går utmärkt jag med :)

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Sanden måste vara fri från humus.

useless skrev:
Sanden måste vara fri från humus.
det har jag koll på.

men har hört det måste vara nån särskild sorts sand, och inte från "rödberg" eller vad det heter...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.