Fasta vågar har ju oftast en terminal där bilen registrerar sig med ett fordons/förar kort, det kan vara magnet, rfid eller streckkod. Ofta så finns det en digital order att hämta när bilen är registrerad, det fylls då på med fraktion, projekt osv. Allt detta knyts till tid, datum och vikt som kommer från vågen och hela vägningen läggs in i en databas, lokalt, centralt eller både och. Föraren får därefter ett kvitto från terminalen med all information. All den informationen kan, beroende på vågprogram, redigeras. Vid redigering och en ny utskrift så borde det stå på kvittot att det är en kopia och är t.ex vikten redigerad så borde den vara märkt att det är en manuellt inlagd vikt. Nu förstod jag som att du inte fått kvitton vid leverans och när du fått dem så var det bara minuter mellan vägningarna. Är det så att det är flera bilar som kört material till dig så det skulle kunna stämma tidsmässigt? Om inte så tycker jag att du ska bestrida och ifrågasätta just detta och gärna se databasen ifall det är redigerat något projekt på dessa. Vågsedlar ska man kunna lita på, jag arbetat med vågsystem mot entreprenadbranchen och vet att det går att spåra redigeringar och andra fel. Nu kan jag inte alla konkurrenters system utan o innan men jag vet att om det är ett system från oss så är det mycket svårt att fuska.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Precis, det är ju något sådant man ska kunna förvänta sig.

Ska inte vågarna också vara kalibrerade av ackrediterat företag i rätt intervall?

Just för fasta fordonsvågar är det lagkrav på ackrediterad kalibrering och då justeras de innan kalibrering, det ska göras årligen. Hjullastarvåg är det inget lagkrav utan det är beställaren som sätter kravet och vi utför drygt 300 ackrediterade kalibreringar på hjullastarvåg årligen, de flesta i norra Sverige. I just detta fall är det ju inte fel på vågen som orsakat frågan även om det inte är ovanligt att fasta vågar visar ganska mycket fel emellanåt. Visar en våg fel så kan det bli kostsamt att åtgärda det beroende på vad som är fel, det kan behövas en ny verifiering eller kalibrering vilket kräver både personal och inte minst vikter som ska fraktas.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Baktanken med min fråga var att hitta angreppspunkter.
Och eftersom det verkar vara lite hejbaberiba med vågsedlarna vad vi kan förstå så kan det vara anledning att också kolla upp kaliberingen. Badness comes in waves som det heter....

Visar den sig inte vara OK, så är det ju ett konstaterad plump i protokollet.

Vad är påföljden för att sälja utan en kalibrerad våg?

EDIT: För övrigt mycket intressant att få reda på hur vägningen går till :thumbup:

Du har ju även en taravägning på just den bilen som är en o enhalv månad gammal. Nu vet inte jag vad ni haft för väder i December men det är ju inte ovanligt att snö o is kan packa på några ton på bil o vagn. Även vanlig skit kan bli nåt ton.. ofta så har de monterat mattor i skärmar o sånt för mindre slitage o de rymmer rätt ordentligt med dynga. Ska det vara rätt så ska de väga både in och ut, bara bränslet kan ju göra flera hundra kilo åt vardera håll.

Kontentan är att det är högst rimligt att ifrågasätta vågsedeln i TS fall menar du?

Jag menar att det kan vara värt att ifrågasätta och få vettiga svar på frågorna. De borde kunna presentera vettiga svar. Sen att beräknad volym och vikt skiljer får man leva med. Vikt är mätbart på ett helt annat sätt än ett berg eller eller en utfyllnad som ska göras...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.