B
b8q: [citat] shomakie menade att rörets höjdläge ska vara lägre än underkanten på sulan; [bild]
7 svar · 3,4k läst
·
NetNut
NetNut: Hjälpte min syster och hennes man när deras hade rasat, körde med stor vinkelslip och diamantklinga, sedan hyrde vi bilmaskin över en helg. Är man två och turas om lite så går det rätt snabbt även om det är lite jobb.
6 svar · 1,7k läst
M
MagHam: Gamla hus står inte på någon platta utan på väggarna. Därunder är det sällan kapilärbrytande skikt.
5 svar · 2,5k läst
·
C
camaro1969: förstår att det är noga på stora fasader etc. jag står i valet och kvalet om jag ska putsa eller inte.. så för mig blir det att slaska på nån sorts puts. och om jag bara ska välja ett så borde det bli A kommer heller inte näta något EDIT: tack för ditt genomgående svar -RB- jag var nog dålig att beskriva vad jag skulle göra från början...
10 svar · 18,0k läst
Keexet
Keexet: Jag har tänkt ställa min tunna på backen efter snart två år på släpvagn (ögonsår). Eftersom min placering förmodligen inte blir permanent tänkte jag bara "testa" med att ställa tunnan på betongplattor (trädgårdsplattor) rakt på gräsmattan. Om nu argumentet är att marken inte ska kunna "leva om" borde en gräsmatta vara bra för ändamålet då dess rotsystem stabiliserar marken,
5 svar · 7,8k läst
A
ASolros: Lutar åt att inte lägga plast utan att städa av och jämna till marken (sandig morän) och förbättra ventilationen inne i huset. Samt montera sorptionsavfuktare. Om luktproblemet kvarstår om ngt år eller två efter renovering blir det att bryta upp alla golv utom ett i vardagsrummet och börja om från början med plast/makadam och bara spara själva golvbjälkarna.
16 svar · 9,4k läst
B
bryggstun: Jag pratade med försäkringsbolaget och han sa att jag kunde lägga klickgolvet ganska snart. Han menade att det är dom moderna limmen som ställer till det när det är fuktigt och klickgolv (troligen linoleum) ska ju inte limmas. Den lilla fukt som finns kvar går igenom plasten och golvskivorna. I teorin och enligt beräkningarna så är golvet "torrt" i maj så jag väntar nog med
9 svar · 4,6k läst
mexitegel
mexitegel: Ja, i gula skyddsrör får bara elkabel dras om man ska följa regelverket. Det finns exempel där fiberfolk vägrat använda färdig kanalisation med gul slang för fiber. Å ena sidan så ska ju rätt vara rätt, å andra sidan så kan man fundera över rimligheten. Oavsett så tror jag inte du får några som helst problem att dra i ducten i dina slangar, fiberducten är av lågfriktionstyp
9 svar · 2,8k läst
H
Henrikd75: Det stämmer, jag har faktiskt kollat just det tidigare. Det jag egentligen vill få koll på är hur dräneringsröret mår. Får nog försöka bryta upp de övriga locken.
2 svar · 1,3k läst
·
K
Kromo: Fast varför sand ? 0-4 eller 2-4 SKA man ha att lägga plattorna i vilket även paddas innan man lägger rör och drar av sedan är det vara att trava på med stenar. Jag fattar inte varför man ska handstampa när det finns maskiner, vissa lägger inte rör för det tar ju sådan tid att få bra men sen tar det 20 gånger längre tid att lägga stenarna sen. Nä underarbete går inte att slarva
9 svar · 6,7k läst
·
P
Patrik Lidstedt: Grova balkar är häftigt! Känns som att en stålrörspåle i varje lastpunkt kan bli en bra lösning om det är berg relativt grunt!
9 svar · 4,3k läst
T
toolman77: Kolla också vilken mängd som priset 1300/m3 gäller för. När jag beställde var det helt olika priser på hel eller halv bil.
4 svar · 4,4k läst
L
lobbin: [citat] Kan vara, så långt tänkte jag inte, men kändes mer som kalkfärg än lackfärg det lilla jag kommer ihåg :)
5 svar · 3,0k läst
H
hagv: Ja jag föredrar att sova gott på nätterna, därför renoverar jag huset ofta med hängslen och livrem. Lutar åt att köpa nya bistål :)
17 svar · 6,3k läst
·
Oldboy
Oldboy: Välkommen till BH! Det behövs nog mer info, och bilder :thumbup: för att du ska kunna få bra svar. Sedan går det säkert bra. Gamla timmerhus är enkla och välkända konstruktioner, där det finns etablerade metoder för renovering. Kan man t ex anta att det är ett fritidshus och inte ett året- runt- boende? Vad är det för trossbotten idag, och vilket skick är den i? Marktyp? Osv.
1 svar · 1,7k läst
J
jamaica: Hittade dessa: https://www.byggmax.se/tak/takpapp/takmassa-och-asfaltprodukter/lagningsasfalt-20-kg-p67190109 https://www.byggmax.se/tak/takpapp/takmassa-och-asfaltprodukter/asfaltkitt-p17370 https://www.byggmax.se/tak/takpapp/takmassa-och-asfaltprodukter/asfaltklister-p17303
18 svar · 5,1k läst
·
harry73
harry73: eller säljare som satt in en avfuktare innan visningen
9 svar · 909 läst
N
nypon: Om du packar 0-32 blir det inga rörelser. Det blir kanon!
3 svar · 1,5k läst
GK100
GK100: Lägg inte ner slingorna djupt kan vara ett gott råd till TS och dra nytta av att se till delar av det lat tagit upp i tråden.
49 svar · 19,3k läst
D
DjKool: Hej, Jag har fått en Acetec PD 400 installerat i vår krypgrund. Nu vill jag via Smart fjärrstyrning PDC-03 titta på vad för värde som ligger för avfuktningsaggregatet och eventuellt byta då den indikerar 70% luftfuktighet och endast fläkt men ej avfuktningsaggregatet går. Jag kommer dock inte in i programeringsmenyn så vad göra? Kan nämnas att jag dragit ur strömmen en gång men
0 svar · 809 läst
J
justusandersson: Går inte att säga något vettigt med dessa knapphändiga uppgifter som grund. Syns fuktutslagen på in- eller utsidan? Hur är konstruktionen gjord?
1 svar · 611 läst
F
fsn: [citat] Eller kanske ett litet diesel- eller bensinelverk?
2 svar · 1,8k läst
J
Jehu: Vi bor söder om Stockholm. Kanske att vårsolen lockat ut en grävling då?
2 svar · 3,1k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Det enkla, självklara valet är väl betongplatta ovanpå 300 mm cellplast. Då har man inget trä alls i bottenbjälklaget. Varför plintgrund om du vill ha det lågt?
2 svar · 4,1k läst
O
Ohddan: Ska riva huset och bygga nytt på samma plats. Vid huset ligger idag en grävd brunn som ska fyllas med material. Entrepenören vi tänkt använda menar på att det kommer bli sättningar och vill därför inte bygga inom 2 m ifrån den. Minst, helst så långt bort man kan komma. Handläggaren från kommunen anar att han förmodligen säger så för att han kan skicka en större faktura då det
0 svar · 1,4k läst
Y
Yrrol: Har 2 meter krypgrund. I ett av hörnen ser det lite mörkare ut men är inte blött. På andra sidan växer det träd intill huset så anar att rötter är i dräneringen. Tänkte köra spolslang och se om den tar sig fram ohindrat.
4 svar · 1,7k läst
Y
SBH: [citat] används i sverige också i väldigt lite utsträckning. har för mig att den betongen är lite små dyr. tror inte det är någon höjdare i vårat land med dubbdäck
7 svar · 3,4k läst
·
B
Beemaster: [citat] Björkar kan fälla grenar när dessa ruttnar av någon skada, men om den inte har några löv i toppen så är det kört. Då är det bara att skynda sig fram med sågen. Annars kan den stå många år än.
21 svar · 19,1k läst
B
byggarätt: trygghetsvakt i grund bygger på att värma luften så att fukten ventileras ut...så utan tillräcklig ventilation fungerar inte principen... Sorbtionsfuktare kan utan värme sänka fukten o transporterar bort fukten rätt väg men behöver avlopp eller tömning själv kör jag vanlig luftavfuktare i kombination med värmekabel...ger bättre komfort samt säkrare lösning
1 svar · 1,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.