Hej,
Vi är ett ungt par som tittat på ett hus norr om Sthlm idag och önskar hjälp från kunniga.
Huset är ett 1-plans hus på en höjd med krypgrund, byggår 1993. När jag hoppade ner i krypgrunden blev jag negativt överraskad. Mögelmässigt är det inga jättebekymmer. Det finns lite påväxt på ett par ställen. Däremot ser det i övrigt ut som ett fuskjobb. Plintarna är slarvigt gjutna i gamla oljefat. Det är uppstadgat med brädor längs bjälkarna (dessa är nu frihängande på sina ställen).
Stora gropar/öppningar på 200-300mm i höjd och 500-1500mm i längd.
Dessutom är det skräp överallt, plasten är
trasig och asfaboarden är uppklämd med diverse panelvirke och har trillat ner här och var.
Det känns nästan som om marken sjunkit? Kan detta bero på obefintlig dränering samt att stuprännorna går rakt ner till marken intill huset? Om någon vill hjälpa oss att sätta ord på och föreslå en lämplig lösning (om det finns någon rimlig räddning för <200000kr?) så vore vi evigt tacksamma!
Vi är ett ungt par som tittat på ett hus norr om Sthlm idag och önskar hjälp från kunniga.
Huset är ett 1-plans hus på en höjd med krypgrund, byggår 1993. När jag hoppade ner i krypgrunden blev jag negativt överraskad. Mögelmässigt är det inga jättebekymmer. Det finns lite påväxt på ett par ställen. Däremot ser det i övrigt ut som ett fuskjobb. Plintarna är slarvigt gjutna i gamla oljefat. Det är uppstadgat med brädor längs bjälkarna (dessa är nu frihängande på sina ställen).
Stora gropar/öppningar på 200-300mm i höjd och 500-1500mm i längd.
Dessutom är det skräp överallt, plasten är
trasig och asfaboarden är uppklämd med diverse panelvirke och har trillat ner här och var.
Det känns nästan som om marken sjunkit? Kan detta bero på obefintlig dränering samt att stuprännorna går rakt ner till marken intill huset? Om någon vill hjälpa oss att sätta ord på och föreslå en lämplig lösning (om det finns någon rimlig räddning för <200000kr?) så vore vi evigt tacksamma!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
För plintarna så är det avgörande om betongen är bra el inte. Sedan kanske man kan misstänka att oljefaten har fått ersätta armering i plintarna, och kommer att rosta bort med tiden. Å andra sidan kanske det inte behövs någon armering?
Hålen under kantbalkarna kan rent av vara av godo och göra det till en plintgrund.
Har de alltid varit där?
Ingen ordentlig kantning runt grunden med sten el plattor (grus under)?
Finns det ngn dränering? (dräneringsrör)
Nedhängande asfaboard ger gnagarna fritt tillträde till bottenisoleringen. Bör dock vara lätt att åtgärda med div spillvirke kanske.
Organiskt skräp är bara att ta bort.
Plasten går förmodligen att lappa, om det behövs.
Vattnet från stuprören behöver ledas bort från grunden.
Trästöttor är inget ovanligt, och om de bara inte har börjat ruttna nertill, utan står fuktsäkrat, så bör det inte vara ngt problem.
Om huset är från 1993 så har det nu stått i närmare 24 år. Om grunden vore för fuktig så borde rimligtvis mögel och röta frodas vid detta laget. Om inte så är kanske grunden hyfsat torr.
Hålen under kantbalkarna kan rent av vara av godo och göra det till en plintgrund.
Har de alltid varit där?
Ingen ordentlig kantning runt grunden med sten el plattor (grus under)?
Finns det ngn dränering? (dräneringsrör)
Nedhängande asfaboard ger gnagarna fritt tillträde till bottenisoleringen. Bör dock vara lätt att åtgärda med div spillvirke kanske.
Organiskt skräp är bara att ta bort.
Plasten går förmodligen att lappa, om det behövs.
Vattnet från stuprören behöver ledas bort från grunden.
Trästöttor är inget ovanligt, och om de bara inte har börjat ruttna nertill, utan står fuktsäkrat, så bör det inte vara ngt problem.
Om huset är från 1993 så har det nu stått i närmare 24 år. Om grunden vore för fuktig så borde rimligtvis mögel och röta frodas vid detta laget. Om inte så är kanske grunden hyfsat torr.
Tack för svaret! Ja man kan ju bara hoppas att det är armerat. Nej, finns ingen kantning, ingen dränering öht. Bara ogräs och buskar.
Apropå trästöttorna så borde väl de ha tillkommit av att något annat gett vika? Och hur kan marken ha sjunkit under dem? Det borde väl tyda på att något är fel.
Apropå trästöttorna så borde väl de ha tillkommit av att något annat gett vika? Och hur kan marken ha sjunkit under dem? Det borde väl tyda på att något är fel.
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Jag har tittat på ett hus med en liknande grund där plintarna är gjutna i oljefat.
Via kommunen fick jag tag på byggloven där det framgår att faten sitter på pålar och ska vara armerade.
Kanske kan du få fram information den vägen?
Via kommunen fick jag tag på byggloven där det framgår att faten sitter på pålar och ska vara armerade.
Kanske kan du få fram information den vägen?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden