S
Hej,

Jag har en stor björk som står precis i hörnet inom 4,5 avgränsning. Hur nära en gammal björk vågar man bygga map rötter mm?
 
Bygga vad?
Jag har byggt en 15 kvadratmeter friggebod 3 meter från en jättebjörk och mindre än 1 meter från en före detta jättebjörk. Grävde upp en otrolig mängd rötter när grunden anlades.
 
Är det rötternas skadliga inverkan på byggnadens grund, eller byggnationens skadliga inverkan på björken du undrar över?
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
S
Ska bygga ett bostadshus och försöker klura ut placering av det. Frugan har en gammal björk som hon vill spara...Men vill inte att björken välter och lyfter huset med rötterna...Eller växer och spräcker grunden.
 
Brukar man inte säga att rotsystemet är lika stor som trädkronan? Eller det kanske varierar från träd till träd.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
BirgitS
Det stämmer hyfsat för träd som inte har rötter som går väldigt djupt i jakten på vatten, och det är för att när det regnar så fastnar det ju mycket regnvatten på löven, dvs. det är torrt under kronan, och då måste rötterna vara strax utanför kronan för att kunna ta upp vatten.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Grävde ur för ett garage förra året som jag håller på att bygga 40 m2 ungefär 4-10 m från en väldigt stor björk.
Helt otrolig mängd rötter!!! Nu är planerna att trädet ska bort.
 
BirgitS
MagHam skrev:
Grävde ur för ett garage förra året som jag håller på att bygga 40 m2 ungefär 4-10 m från en väldigt stor björk.
Helt otrolig mängd rötter!!! Nu är planerna att trädet ska bort.
Tänk på att när man tar bort ett träd så kommer rötterna som är kvar att torka ihop och krympa vilket gör att jorden sjunker ihop.
 
BirgitS skrev:
Tänk på att när man tar bort ett träd så kommer rötterna som är kvar att torka ihop och krympa vilket gör att jorden sjunker ihop.
:thumbup:
Bra synpunkt. För min egen del finns inga rötter kvar under byggnaden, och det är nog något man behöver försäkra sig om.
 
Jag hade inte sparat en gammal björk!
Bättre att ta ned den, när det är lätt att hantera utan hus som står i vägen.
 
Björkar är vackra men skräpar ned taket något in i vassen mycket. Är det ett skrovligt tak typ betongpannor, så fastnar mycket från björken och till slut växer det mossa på taket. Man får ta sig upp på taket och skrapa bort mossor och lavar ganska regelbundet.
 
  • Gilla
pr95
  • Laddar…
thomas33 skrev:
Jag hade inte sparat en gammal björk!
Bättre att ta ned den, när det är lätt att hantera utan hus som står i vägen.
Om du läser #4 så kanske frugan heller inte sparas.

P
 
S
Jag får nog dra det en runda med den som säger att det är klätterträdet från hennes barndom;)
 
Säg bara inte att hon är för tjock / för gammal (eller liknande) att klättra i träd. Kan bli så att du blir avverkad i stället. Typ
Känsligt läge, kan ju också lätt bli ditt fel om björken ramlar över taket.

Protte
 
S
Tänkte ta in en arborist för att se om det är friskt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.