Byggahus.se

Laga putsad betongmur fylld av natursten

1. D
    Medlem · Västra Götaland · 12 inlägg

dw82

Medlem
    Hej. Vintern har gjort avtryck i vår stödmur som tidigare ägare satt upp. Jag har alltid trott att den var helgjuten. Men nu har endel tidigare lagningar släppt vilka jag skulle vilja laga innan det blir ännu värre. Min fundering är hur jag ska göra där dessa kakor av puts släppt? Där dessa släpper ser jag på insidan massa natursten som jag antar tidigare ägare använt som utfyllnad?? Hur lagar man detta på bästa sätt? Som synes på bilden är det ju inte ren betong att börja putsa mot utan snarare natursten och sand. Dessutom har myrorna hittat hit och byggt bo på insidan av den ilagade putsen. Jag började ta bort denna sandmassa som finns mellan stenarna men det känns ju som att jag kan riva hela muren, allt blir ju löst när man knackar lite på det.
    Kan man sätta nät och putsa trots löst material. Om man nu kan fästa nät i dessa material?
    Någon som vet?

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Dåligt bruk , kan vara kalkbruk , lakas ur vid vattenpåslag , blir som sand
    Frysskador kan var hur mycket som helst i muren , vatten går in och spränger , svårt att säga , du får nog kolla med någon byggare om det

• Laddar…
  3. D

dw82

Medlem
    Ok, tack för svar, Det är ju dock bara vid den tidigare lagningen som det spruckit och släppt. Du tror inte man kan försöka ta bort så mycket löst som går utan att luckra upp nytt bruk och sen köra på med typ c-bruk och hoppas på det bästa?

4. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Ja allt är ju möjligt , går ju att prova , det är ju mycket löst och om du ska peta bort det , vad blir kvar , har själv på ett ställe , inte mur , blandat cement och vatten till s.k. sluring och tömt på , för att fästa lite , men det måste vara väldigt vattnigt om så är , och tömma i uppifrån om det finns hål , annars slå dit det på det lösa med en borste , ur min synvinkel så kommer det kanske att hålla något år men den stora boven är nog att vatten kommer in uppifrån , lakar ur , fryser , spränger , muren , eftersom den nu är i dåligt skick , kanske inte lönsamt att sätta mössa på den , det går ju att prova med ett skydd på den , men har inte en aning om mera som kan hjälpa till

• Laddar…
  5. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 9 369 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Generellt så är det svårt med kalkcementbruk på så utsatta ytor som fristående murar. Väta och frost tar det lätt. Helst ska man nog putsa med rent cementbruk som i princip är betong fast med finare ballast (cement+sand). Jag har inte jobbat med cementbruk men förstår att det saknar B- och C-brukens smidighet och därmed inte är så kul att putsa med.

• Laddar…
  6. D

dw82

Medlem
    Tack för era svar. Får fundera lite. Kanske bättre att göra en helt ny mur med typ L-stöd eller liknande så småningom istället.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.