Hej!
Jag fick se att väggfärgen i kallförrådet under garaget nu efter 45 år lossnat nedtill. Misstänkte problem med dräneringen, men efter att ha fört in en 15 m lång högtrycksslang, monterad på högtryckstvätten, i dräneringsröret åt båda hållen, kunde jag konstatera att det var rent där.
Kom då på att en tunna nedanför huset, där min och grannens dränering har en anslutning för gemensamt utlopp ner mot ån – hade lyft sig ett par dm under senare år. Har då provat med att spola nedifrån tunnan och upp och kommer upp drygt halvvägs till huset, 12 m av totalt 21. Där verkar det bli stopp – men det kommer inte ut något brunt vatten, utan samma rena vatten som jag sprutar in. Samma resultat både med trädgårdsslang (bäst resultat) och den dräneringsslang som ansluts till högtryckstvätten och som äter sig in själv, genom att spruta snett bakåt.
Eftersom dräneringstunnan och därmed även dräneringsslang lyfts där nere ett par dm p.g.a. kälen, så finns ju risken att det då fyllt dräneringsröret längst ner och ev. vatten som blivit stående i röret också frusit. Vatten som i sin tur kan ha sprängt sönder dräneringsslangen. Men, det som gör mig konfunderat – allt vatten jag spolar i kommer tillbaka rent! Borde väl vara brunaktigt av ev. lera eller jord?
Jag fick se att väggfärgen i kallförrådet under garaget nu efter 45 år lossnat nedtill. Misstänkte problem med dräneringen, men efter att ha fört in en 15 m lång högtrycksslang, monterad på högtryckstvätten, i dräneringsröret åt båda hållen, kunde jag konstatera att det var rent där.
Kom då på att en tunna nedanför huset, där min och grannens dränering har en anslutning för gemensamt utlopp ner mot ån – hade lyft sig ett par dm under senare år. Har då provat med att spola nedifrån tunnan och upp och kommer upp drygt halvvägs till huset, 12 m av totalt 21. Där verkar det bli stopp – men det kommer inte ut något brunt vatten, utan samma rena vatten som jag sprutar in. Samma resultat både med trädgårdsslang (bäst resultat) och den dräneringsslang som ansluts till högtryckstvätten och som äter sig in själv, genom att spruta snett bakåt.
Eftersom dräneringstunnan och därmed även dräneringsslang lyfts där nere ett par dm p.g.a. kälen, så finns ju risken att det då fyllt dräneringsröret längst ner och ev. vatten som blivit stående i röret också frusit. Vatten som i sin tur kan ha sprängt sönder dräneringsslangen. Men, det som gör mig konfunderat – allt vatten jag spolar i kommer tillbaka rent! Borde väl vara brunaktigt av ev. lera eller jord?
Behöver inte vara det , där du spolar är det rent , sen blir det stopp , du har dränrör i plast som du skriver , kan vara vad som helst , stor sten , tvärnit , du kommer inte så långt som du vill ,
kanske du måste mäta av hur långt du kommer och gräva upp , det finns även dom som filmar i rör , om det är en lösning innan att gräva
kanske du måste mäta av hur långt du kommer och gräva upp , det finns även dom som filmar i rör , om det är en lösning innan att gräva
Tack Liteavvarje! Det är dräneringsrör av plast och visst, det kan t.ex. vara en stor sten. Är inne på just detta med att gräva. Alldeles hitom stoppet är det ett trädgårdsland, men jag minns inte hur jag grävde (ca 45 år sedan ...), eftersom dräneringen går i en vinkel mot grannen, så det kan bli en del grävande i sidled. När det är mer eller mindre tvärstopp så hjälpen väl inte en slamsugningsbil ens.
Tror inte på sugbil , det enda som kan göras för att veta , är gräva eller filma , klar efter filmning så blir det gräva , men det som är konstigt i mina öron , hur har det blivit så här , någon orsak måste finnas , sättningar i mark , har det varit någon tung trafik , sitter på avstånd kan inte
vara direkt till hjälp , du säger tunna som lyft , kan vara så att genom förändringar på nivåer
tunna , rör och annat , gått ifrån anslutningar eller skjutits i sidled , svårt
vara direkt till hjälp , du säger tunna som lyft , kan vara så att genom förändringar på nivåer
tunna , rör och annat , gått ifrån anslutningar eller skjutits i sidled , svårt
Även jag har funderat på detta med att filma, men filmning visar bara vad det är för fel och inte var jag sedan ska gräva och det är den biten som är mest problem, plus hur djupt förstås. Ingen tung trafik. Det är på nedersidan av ett sluttningshus och från huset är det sedan bara en gräsmatta ner till en å.
Det är lera under fyllmassorna och där nere tunnan står, är det lera under. Lera som lyft tunnan en 15-20 cm under de senaste 20-30 åren. Det är den U-formigheten som jag fått för mig lett till att vatten blivit stående i dräneringsröret, vatten som sedan frusit och som kan vara boven i dramat?
Det är som sagt över 40 år sedan jag byggde och grävde dränering ner mot ån. Minns att jag grävde snett mot grannens tomt och att vi sedan hade gemensamt sista biten mot ån.
Kan nämna att grannen har samma problem, men värre. Där blir det totalstopp redan efter ett par meter från tunnan sett.
Det är lera under fyllmassorna och där nere tunnan står, är det lera under. Lera som lyft tunnan en 15-20 cm under de senaste 20-30 åren. Det är den U-formigheten som jag fått för mig lett till att vatten blivit stående i dräneringsröret, vatten som sedan frusit och som kan vara boven i dramat?
Det är som sagt över 40 år sedan jag byggde och grävde dränering ner mot ån. Minns att jag grävde snett mot grannens tomt och att vi sedan hade gemensamt sista biten mot ån.
Kan nämna att grannen har samma problem, men värre. Där blir det totalstopp redan efter ett par meter från tunnan sett.
Tror att ni har fått en sättning i marken av något slag , eftersom ni är två med problem ,
det med att filma gör att ni vet på centimeter var stoppet är , om det finns ett stopp , vem vet kanske flera ,, tråkigt men det blir nog att gräva rätt mycket , för att få ordning på det
det med att filma gör att ni vet på centimeter var stoppet är , om det finns ett stopp , vem vet kanske flera ,, tråkigt men det blir nog att gräva rätt mycket , för att få ordning på det
Säkert väntar en hel del grävning. Stoppet verkar vara alldeles invid trädgårdslandet mot huset. Där väder nu brytbönor och annat, så jag avvaktar nog med grävninngen tills trädgårdslandet är tömt helt på grönsaker. Tror att dräneringen passerar under grönsakslandet - och där är samtidigt mycket enklare att gräva sig ner, jämfört med att gräva sig ner i gräsmatten.
Film eller foto visar ju vad som är problemet, men inte var på tomten problemet ligger..
Lägger ut en bild som jag tog nyss och som visar med pilar i olika färger hur dräneringsröret kan vara draget. Vid den översta röda pilen tror jag att stoppet kan vara, men det kan mycket väl vara betydligt längre mot grannen. Och hur djupt ... Mer än 45 år sedanjag gravde och minnet har börjat svika mig.
Visar samtidigt en trevligare bild som min sambo tog för en vecka sedan, av rådjur på andra sidan älven. Fina djur!
Film eller foto visar ju vad som är problemet, men inte var på tomten problemet ligger..
Lägger ut en bild som jag tog nyss och som visar med pilar i olika färger hur dräneringsröret kan vara draget. Vid den översta röda pilen tror jag att stoppet kan vara, men det kan mycket väl vara betydligt längre mot grannen. Och hur djupt ... Mer än 45 år sedanjag gravde och minnet har börjat svika mig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Sista bilden snygg , en liten fråga bara , går stuprören ner i samma rör , mycket vatten kan gräva ur långt under mark , underminering , eller mycket dränvatten kan bli detsamma ,
Kul med lite grönsaker , egenproduktion , har sånt med
Kul med lite grönsaker , egenproduktion , har sånt med
Stuprören är för sig, så det är enbart dräneringsvatten som det rör sig om. Kolade 2 x 15 m dränering och allt helt OK. Det kan vara dräneringsvatten som du är inne på. Min fundering om u-bildning av röret när den blå tunnan på bilden höjt sig kanske 2 dm, med vatten stående i dräneringsröret är ett annat alternativ. Vid grannes koll, så hade även han ett stopp i samma höjd som jag. Skillnaden är att hans börjar där och går nedåt, menadn mitt verkar sluta där uppifrån sett. Hade jag kunnat filma själv så hade det varit ett bra alternativ, men "sonden" som jag ansluter till mobilkameran räcker bara ett par meter och att anlite någon blir säkert dyrt.
Liteasvvarje, jag har nog bara att vänta tills grönsakslandet är utan grönsaker, inte minst med tanke på att jag ramlade för 3 veckor sedan och fortfarande är öm under höger revben´ - men med positiva resultat från både vanlig röntgen som datortomografi.
Liteasvvarje, jag har nog bara att vänta tills grönsakslandet är utan grönsaker, inte minst med tanke på att jag ramlade för 3 veckor sedan och fortfarande är öm under höger revben´ - men med positiva resultat från både vanlig röntgen som datortomografi.
Klicka här för att svara