Hej!

Som framgår av mitt alias här är jag inte så vansinnigt händig av mig, och jag antar att min förklaring och ordval kommer lämna en del att önska.

Så här är det.
En stuga med torpargrund har det lite fuktigt.
En avfuktare, en woods av något slag kör för allt vad den är värd men fuktigheten vill inte gärna komma under 80%
Min fråga, som kortsiktig lösning, skulle det hjälpa om man stoppade ner en avfuktare till bredvid den andra för att få ner fuktigheten mer, ellet är det lönlöst?

På längre sikt ska det väl göras någon annan lösning, återstå att se vilken.

1: Hur länge har avfuktaren gått?
Tänk på att allt trä innehåller mängder med fukt som ska ut.
Hade du tex tidigare 85% rf så balanserade träets fuktighet till det värdet så jämnvikt uppstod.
Har du nu 60% rf som mål så tar det lång tid innan djupt liggande trä har avgivit all fukt och balanserat till det värdet. Förmodligen går avfuktaren för fullt denna sommar ut, nästa sommar blir billigare.
2: Är grunden tät? Du kan inte avfukta hela kungariket... Stäng igen.
3: Fler avfuktare? JA!
Jag körde en portabel kondensavfuktare tillsammans med sorbtionsavfuktaren första säsången så länge temperaturen låg nog högt.

1. Sedan i maj ungefär.

2. Då ska jag försöka krypa och kolla det, misstänker det finns någon glugg någonstans.
3. Då blir det butiksbesök innan avresa till stugan.

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
Mer långsiktigt, finns det någon poäng i att dränera eller så? Det är oklart hur gammal grunden är, men enligt vissa ska det vara första kåken som byggdes i byn, vilket borde innebära typ 1700talet eller så.

Huset står i en väldigt mild lutning och "ovanifrånsidan" är tomten ganska så blöt, något tiotal meter bort finns 2 brunnar och bakom där rinner en liten bäck, i alla fall delar av året. Jag har en magkänsla som säger att det är ganska högt tryck av vatten på ovansidan huset och att det ser till att löpande få det hyfsat blött i grunden. Men ja, jag arbetar mestadels på kontor och löser många praktiska problem med händiga vänner och liknande, så min magkänsla kan ju vara rätt värdelös.

Men anyhow, skulle det vara någon större poäng att dränera, eller bör man lösa det på annat vis? Jag har funderat på att lägga sådan där plast under hela grunden (och något på, typ singel så den inte far någonstans) som gör att fukt inte kan tränga upp, funkar det, eller blir det bara att man flyttar på problemet och att all fukt kommer dyka upp någon annanstans i stället?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.