Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Isolering av uterumsgolv (EPS vs. Cellplast)

  1. A
    Medlem · Västra Götaland · 5 inlägg

    AWL1

    Medlem
    Hej,

    Jag har ett 28kvm stort isolerat uterumsgolv som jag bilat upp pga fuktproblem. Tidigare låg det klinkers, flytspackel (10mm) + elvärmeslingor, golvspån, 145x45 bjälklag (cc 60 cm) med isolering mellan reglarna och asfaboard mot en ca 30cm hög krypgrund mot jordgolv. Pga att dålig ventilation och fukt från intilliggande altan kom det in fukt som gjorde att golvspånen ruttnade upp och klinkers lossnade.

    Målet är att återställa klinkergolvet (med 30x60cm klinkersplattor) + golvvärme (Dubbla zoner T2 Blå-20W). Krypgrunden håller på att tätas, isoleras mot ytterväggar och zonen från det intilliggande vardagsrummet, med krypgrund och bef. avfuktare, skall utökas in till uterumkrypgrunden med förlängda spirorör för utblås (avfuktare skall ha kapacitet för detta).

    Så här ser det ut:

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_4990.jpg


    Nu til min fråga:
    Från en snickare som hjälpt oss mycket tidigare, fick jag rådet att såga ned 145x45 reglarna (redan gjort) till 120x45 (för att skapa 65mm utrymme till färdighöjd), förstärka med nya 120x45, lägga in en blindbotten med form-plywood, gjuta 120mm eps cement upp till överkant av regeln och sedan en 50mm platt med flytspackel.

    När jag började räknad på detta blev det väldigt dyrt, så eftersom min rekommendationen för eps är 30mm eps och 20mm flytspackel, minskade jag eps-lagret till 45mm (genom att höja formplywooden mellan reglarna) och 20mm flytspackling med armeringsnät 70x70x2,5mm. Detta är nu levererat. Säljaren rekommenderade starkt att jag istället för att förstärka bef. 120x45 skall dubbla reglarna till cc 30cm då jag skal ha stora klinkersplattor + ev infoga kortlingar för att öka hållfastheten.

    Träffade sedan en tidigare granne som jobbat som regionsäljare för Finja-betong med lång erfarenhet av konstruktioner/garanti-ärendenr och som nyligen pensionerat sig. Han var inte så imponerad av användandet av eps. Han rekommenderar istället att jag maxar med cellplast mellan reglar ned mot blindbotten, lägger sedan ett 20mm lager cellplast ovanför reglarna över hela golvytan och sedan 30mm flytspackellager med ett starkare ameringsnät 5150. Enligt honom, så blir det bättre komfort, eftersom cellplast isolerar 3ggr bättre än EPS, det blir mkt billigare då cellplast är billigare än eps + en gjutning mindre, samt att jag minskar risken för att eps-reser/spricker om man inte inte hinner och belägga den i tid (bör beläggas inom 24 timmar).

    Frågan är vilket som är en bäst konstruktion? Att köra några vändor och byta eps mot flytspackel är inget problem bara det senare förslaget är bästa alternativet. Tack på förhand.
     
  2. H
    Moderator · Stockholm · 45 925 inlägg

    hempularenPremiumikon: Hand

    Moderator
    Lite Off Topic, jag reagerar på dimensionerna. Med 120 höga bjälkar får du inte ett underlag som är styvt nog för klinkers. Redan de ursprungliga på 145mm var troligen för klena. Titta ex. på: http://www.traguiden.se/konstruktio...uktionsvirke-i-tva-fack/?previousState=101000. I princip skall man ha ett bjälklag som duger för vanliga bostadsrum, med cc60, 22mm spån på det, och minst 15mm flytspackel. Kraven kommer visserligen från badrumsreglerna, men det handlar om att klinkers inte skall spricka eller lossna, och det vill man ju inte i andra rum heller.

    Vad som blir bäst isoleringsmässigt vågar jag inte ha en klar uppfattning om. frigolit ger bättre isolering än EPS betong, men är det verkligen en faktor 3 (?). Nackdelen med frigolit är att du troligen får glipor.
     
    Redigerat 4 apr 2017 08:32
  3. A
    Medlem · Västra Götaland · 5 inlägg

    AWL1

    Medlem
    Tack för din kommentar, hempularen. Menar du att om jag dubblar antalet 120x45 reglar så att det blir cc 30cm, så kommer det att bli för klent ändå?

    Vill undvika golvspån. Det var det som började svikta under, den visserligen för tunna flytspacklingen, när fukten kom. I den senare lösningen, så menar min fd granne att genom att både förstärka armeringen (5150) och lägga ett tjockare lager (30mm) flytspackel ovan på ett 20mm lager cellplast, så kommer det att bli tillräckligt styvt. Gliporna i 20mm lagret tejpas i fogar och hörnen tills spacklingen har torkat.
     
  4. A
    Medlem · Västra Götaland · 5 inlägg

    AWL1

    Medlem
    Idag besökte jag även proffsrådgivningen på det lokala Hornbach-byggmarknaden. Han gillade inte EPS-gjutningen med reglar. Han gillade cellplast som isolering mellan reglarna bättre, MEN var oroad över att cellplasten skulle suga till sig fukt som kom ovanifrån och inte skulle kunna ta sig ned i den avfuktare krypgrunden pga formplywooden. Han rekommenderade istället att ersätta den vita cellplasten med Isodrän som inte suger åt sig fukt lika mycket. Form-plywooden skulle ersättas med en "Goretex" vindskyddsduk (Vempro vindskyddsduk) som jag skulle spänna upp i underkant och mellan 120x45 reglarna (mha påspikad läkt) och därefter skulle 100mm Isodrän-flak läggas ned. Över bjälklaget skulle sedan panelbrädor/råspånt läggas, ett lager Hydroplattor och sedan 30mm flytspackel. Suck - en tredje variant alltså.

    Någon som har en kommentar kring den? Suger verkligen vit cellplast åt sig så mycket fukt att det skulle kunna uppstå fukt mellan reglarna? Börjar bli riktigt villrådig nu :(.
     
  5. H
    Moderator · Stockholm · 45 925 inlägg

    hempularenPremiumikon: Hand

    Moderator
    Har inga kommentarer om isoleringen. Men jag tror att dina bjälkar är för klena. Att öka antalet ger bara en marginell förbättring. Exakt hur lång spännvidd har du?

    Det är möjligt att höjden fungerar om du lägger in ytterligare några tvärgående stöd. Du har ju en sådan bjälke idag. Med 120 bjälkar tror jag att du bör komma ner till en spännvidd på runt en meter mellan upplagspunkterna, för att det skall fungera. Det är svårt att veta, eftersom de flesta standardtabeller överhuvudtaget inte har med så klena bjälkar, de ses inte som seriösa. Men sedan är ju frågan vilken dimension det bör vara på de tvärgående bjälkarna också.
     
  6. Johnny Viking
    Medlem · Stockholm · 786 inlägg

    Johnny Viking

    Medlem
    Det ser ju ut som 220 reglar som bjälklaget ligger på? Kan du inte skära ur 45mm "fack" där du kan få ner nya 170x45. Och sen kanske istället för cc 30, köra cc 45 vilket absolut bör duga.

    Du får då typ samma totalhöjd som tidigare men bra mycket tjockare bjälklag.
     
  7. Alltgår
    Medlem · Skåne · 1 168 inlägg
    Kan det inte vara ett alternativ att riva ut det befintliga och gjuta en isolerad platta istället?
     
  8. Alltgår
    Medlem · Skåne · 1 168 inlägg
    Bara det antal säckar eps och flytspackel som går åt till 120+50 mm skulle kosta en bra bit över 30 000 kr väl? För det får du lugnt material till en isolerad platta..
     
  9. Alltgår
    Medlem · Skåne · 1 168 inlägg
    Ett litet sidospår om eps cement: stryker du på primer efter så kan beläggning vänta.
     
  10. A
    Medlem · Västra Götaland · 5 inlägg

    AWL1

    Medlem
    Tack för alla råd!

    Har tagit till mig rådet om att jag måste gå upp i dimension på reglarna. Så synd att jag kapade ned de befintliga 145x45 till 120x45. I alla fall, min plan är följande:
    Förstärka 120x45 reglarna med 145x45 reglar som limmas och skruvas tillsammans med bef 120x45 så att det förblir cc60. Jonny Vikings råd om att jacka ut bärlinan (som tyvärr bara är 195x45) använder jag. Dock jackar jag bara ut 5mm från övre kant av bärlinan, så att 145x45 regeln sticker upp 20mm ovanför 120x45 regeln. Detta ger mig plats att lägga ut stråk av 20mm cellplast skivor (ca 55cm breda) mellan 145x45 reglarna. På detta sätt får jag ett förstärkt regelverk, billig isolering och ett plant cellplast-skikt och tar mig det första 20mm (av 65mm) till färdig nivå från övre kant av 120x45 reglarna.

    Jag tejpar alla cellplast/regel skarvar noga (så att flytspacklet inte flyter in under cellplasten). Jag använder wellpapp längst väggar som jag tejpar mot (kommer att skapa en spalt som flytspackellagret kan expandera i och som fylls med mjukfog när klinkers är lagt). Ovanpå detta lägger jag 5150 armering + värmekabel. Min snickare tror inte att vi kan gjuta ett 30mm 28kvm flytspackellager i en omgång (torkar för snabbt då vi inte har någon pump), så vi kommer att ta ett 20mm lager först + primer och sedan det sista 10mm lagret + fix + klinkers (10mm).

    Hur låter detta?

    Platta på mark, kunde varit ett alternativ, men eftersom plintar och bärlina var intakta, avfuktare finns, så känns det dumt att inte använda dem.
     
  11. A
    Medlem · Västra Götaland · 5 inlägg

    AWL1

    Medlem
    Vill bara avsluta denna tråd och tacka för alla goda råd genom att visa hur bra slutresultatet blev. Jag valde att isolera med cellplast. Snickaren sköt då tyvärr ut sig från projektet (påstod att det inte var fackmannamässigt :), så flytspacklingen fixades i en omgång med inhyrd pump och operatör (+mycket god hjälp av grannar och släkt). Golvet är mycket stabilt och stumt, tack vare era råd att förstärka med 145x45 reglar. Avfuktningen fixades genom att ställa in avfuktaren på kontinuerlig ventilation och fördela 2/3 av luften till uterumsdelen som ligger längst bort. Fuktnivåerna övervakas nu kontinuerligt båda krypgrunderna för att ligga på 65% och det har fungerat perfekt under juni och juli. Jag la även in dubbla värmegolvslingor på totalt 4,5kW, så förhoppningsvis kommer vi kunna använda rummet både tidigare och senare på säsongen.
     
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.