Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu till min fundering, tittar man på instruktioner och trådar om dränering så är oftast den utstickande sulan max 15-20cm hög. Våran är närmare 50 cm. Hur ska jag tänka mig här med tätskikt? Källargolvet ligger ca 5cm ovanför den utstickande delen om det har någon påverkan. Bör jag lägga platon därnere oxå eller smeta på kallasfalt? Alternativt låta den vara öppen?
Angående isolering under mark, kan man lägga vilken eps som helst eller bör det vara av någon speciell typ?
Sen en nyfikenhetsfråga, är det vanligt att lägga typ strandsand runt gamla tegeldräneringsrör?
Huset är byggt ca 1945 med källare som är halvt under gjord.
Jag har gått lite längre än det dom pratar om ,
Jag har isodrän men lagt ribbon ( samma funktion som platon ) utanför , för att det inte ska komma något vatten på den , även om det regnar mycket kommer det inget på iso , det rinner på utsidan ner i jord , isodränen är absolut torr , ett plus till , inga växtrötter kan gå in
Kanske något att tänka , men inte så vanligt i drän-sammanhang , jag är nog lite udda ,
Upp till dig vad du gör
Sedan frigolit är inte bra , den är tät och släpper inte igenom fukt , det måste ventilera
Hur är det med stuprören , såg ut som hål i backen ,
Jag har isodrän men lagt ribbon ( samma funktion som platon ) utanför , för att det inte ska komma något vatten på den , även om det regnar mycket kommer det inget på iso , det rinner på utsidan ner i jord , isodränen är absolut torr , ett plus till , inga växtrötter kan gå in
Kanske något att tänka , men inte så vanligt i drän-sammanhang , jag är nog lite udda ,
Upp till dig vad du gör
Sedan frigolit är inte bra , den är tät och släpper inte igenom fukt , det måste ventilera
Hur är det med stuprören , såg ut som hål i backen ,
Har efter lite pusslande och beräknande fått fram att Pordrän blev marginellt dyrare, så vi kör på det.
Hur fungerar det med sandfång? Vi kommer leda ut allt vatten rakt ut i en slänt nedanför oss. Behöver vi ha ett sandfång då eller fungerar det med vattnet rakt ut? Idag går nämligen dräneringen rakt in i avloppet. Om man du verkligen måste ha sandfång för funktionen, kan man ha den ca 16m från huset?
Hur fungerar det med sandfång? Vi kommer leda ut allt vatten rakt ut i en slänt nedanför oss. Behöver vi ha ett sandfång då eller fungerar det med vattnet rakt ut? Idag går nämligen dräneringen rakt in i avloppet. Om man du verkligen måste ha sandfång för funktionen, kan man ha den ca 16m från huset?
Bästa svaret
Eget avlopp eller kommunalt ? Du ska ju dränera , det måste till en brunn , och därefter bort någonstans , nya regler i dag om dagvatten , inget ut i avloppet till kommunen säger dom
för mycket att rena för kommunen , finns lite olika utföranden för drän och stup
för mycket att rena för kommunen , finns lite olika utföranden för drän och stup
Sandfång lär väl inte behövas om du kör det rakt ut.N Nyhamn1 skrev:Har efter lite pusslande och beräknande fått fram att Pordrän blev marginellt dyrare, så vi kör på det.
Bra då vet jag , för att inte behöva lägga en massa rör , så ska du haN Nyhamn1 skrev:
1 st brunn tät i botten , min 400 diameter ,
5 cm ovan botten , ett rör ut för utfall , och ett rör där stupen går in , sedan ett eller flera ingångar ca 20 cm ovanför botten för dräneringen ,det blir då att sätta brunnen lite djupare än dränrören , om det inte går , flytta ut brunnen mot slänten , då kan inte stupens vatten gå in i dränrören , och du behöver bara ett ut mot slänten , de nya reglerna i dag är , varje fastighet ska ta hand om sitt eget dagvatten , genom stenkista av något slag ,
( kan göras själv eller köpa plastkorgar som fylls med sten ) ., brunnen kommer att fungera sandfång
Om du slutar rakt ut i slänten , bara i luften , kan vatten frysa där och täta till samt spränga röret , rekommenderar det inte , enda gången som det är ett måste med sandfång , är när du har betongpannor modell Sanda
Kan skissa en bild , så du får mera info hur det ser ut
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
1 034 kr inkl moms
Läs mer
Okej! Då känns ju ett sandfång rimligt. Hur är det med att ha både dagvatten och drän i samma brunn? Läst att många avråder det!?L Liteavvarje skrev:Bra då vet jag , för att inte behöva lägga en massa rör , så ska du ha
1 st brunn tät i botten , min 400 diameter ,
5 cm ovan botten , ett rör ut för utfall , och ett rör där stupen går in , sedan ett eller flera ingångar ca 20 cm ovanför botten för dräneringen ,det blir då att sätta brunnen lite djupare än dränrören , om det inte går , flytta ut brunnen mot slänten , då kan inte stupens vatten gå in i dränrören , och du behöver bara ett ut mot slänten , de nya reglerna i dag är , varje fastighet ska ta hand om sitt eget dagvatten , genom stenkista av något slag ,
( kan göras själv eller köpa plastkorgar som fylls med sten ) ., brunnen kommer att fungera sandfång
Om du slutar rakt ut i slänten , bara i luften , kan vatten frysa där och täta till samt spränga röret , rekommenderar det inte , enda gången som det är ett måste med sandfång , är när du har betongpannor modell Sanda
Kan skissa en bild , så du får mera info hur det ser ut
Frys risken vid vatten rakt ut bör vara lite så brukade man ju dra avlopp tidigare innan det var krav på tex infiltration. Är det inte risk att dagvattnet trycks ner i dräneringen vid tex häftigt regnande så inte brunnen hinner svälja undan.
Angående avlopp rakt ut , det var ju varmvatten som komS smurfen72 skrev:
Nej om den utförs på rätt sätt finns ingen risk med det , det är ju 110 rör som ska ut , ska mycket till att det inte sväljer , sen det med frysrisk rakt ut , det kommer troligen att bli lite självdrag i röret innåt , då fryser det lilla vattnet som kan komma i röret och bygger upp en propp
Inte tror jag avloppsvattnet var direkt varmt tidigare efter det passerad brunn och en sträcka i rör i marken och man brukade inte förbruka samma mängd vv tidigare heller som vi gör i dag. Hur kan det bli självdrag i en dränerings ledning den brukar väl inte ha nån öppen luftning eller ?
Nu pratar vi om att använda samma brúnn till allt för att inte behöva gräva ner en massa rör av den sorten , sedan är det väl inge kul att ha en ev. stor isklump på gräset , men det är väl en annan sak i det hela ,
Det med avlopp , det vattnet är alltid varmare i rören än omgivningen , så där finns ingen frysrisk , men när det ¨kommer ut i luften så fryser det , det ska även vara en avluftning upp på taket , det röret är i varmt utrymme och kommer att skapa , en uppåtgående luftström och det ska in i systemet från någonstans , varav kyla kommer in i början , med frysrisk som följd , om det inte används dagligen
Har du rör som går till dränering och stup i mark via brunn , så kommer det bli lite varmare i rören , samt om det blåser , får du en skorstenseffekt vid anslutningen till hängrännorna , ( om stupen är direktanslutna till rören ) det fryser nog inte mer än ett par meter in , men iaf den risken finns där , jag lade rör från ett stup i under garagegolvet , ca + 15C rakt ut , bottenfruset rör i golvet och sprängde det , var inget bra , full med vatten där när våren kom .
Som jag tidigare , gör man på rätt sätt händer inget och funktionen kvarstår i åratal
Det med avlopp , det vattnet är alltid varmare i rören än omgivningen , så där finns ingen frysrisk , men när det ¨kommer ut i luften så fryser det , det ska även vara en avluftning upp på taket , det röret är i varmt utrymme och kommer att skapa , en uppåtgående luftström och det ska in i systemet från någonstans , varav kyla kommer in i början , med frysrisk som följd , om det inte används dagligen
Har du rör som går till dränering och stup i mark via brunn , så kommer det bli lite varmare i rören , samt om det blåser , får du en skorstenseffekt vid anslutningen till hängrännorna , ( om stupen är direktanslutna till rören ) det fryser nog inte mer än ett par meter in , men iaf den risken finns där , jag lade rör från ett stup i under garagegolvet , ca + 15C rakt ut , bottenfruset rör i golvet och sprängde det , var inget bra , full med vatten där när våren kom .
Som jag tidigare , gör man på rätt sätt händer inget och funktionen kvarstår i åratal