Byggahus.se

Garageplatta, 12cm dubbelarmerad?

1. K
    Medlem · Västmanlands län · 233 inlägg

Krullert

Medlem
    Hej, ska gjuta garageplatta 18,5x10,5m för hobbybruk (bilar, div. maskiner etc) på lerig mark men välpaddat och tjockt bärlager. EPS S100 isolering under plattan.

Min kvalitetsansvarige tyckte det lät bäst att köra på dubbelarmerat med tanke på möjliga framtida sättningar, men jag tycker inte jag hittar så mycket information om dubbelarmerade garageplattor.

Låter det lämpligt med 12cm tjock platta med dubbla 6150 armeringsnät? 40mm från ÖK samt 40mm från UK. vilket ger ett 40mm mellanrum mellan armeringsnäten.

Får inte grepp om ifall det är totalt överarbetat eller om det är i underkant armeringsmässigt samt hur man ska tänka angående distanserna mellan varann.

MVH

Nicklas

2. S
    Medlem · 744 inlägg

sune73

Medlem
    Tror du kan hitta svaret på maskinisten.net där finns det dokumenterat flera garagebyggen.

Meddela gärna hur du tillslut gör.

Lycka till

3. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 797 inlägg

prototypen

Medlem
    Dubbelarmering är inte helt fel, armeringen ska ta upp dragspänning och den armeringen som tar mest dragspänning ligger 80 mm från ytan.

Ska du få samma styrka med enkelarmering så behöver du mer än 160 mm betong.

Jag har ett garage 7 x 21 meter 10 cm betong och enkelarmering 6x150 och där har det rullat in lastbilar, grävmaskiner och en L30 och det har hållit.

Tycker det låter lite byxis av din KA.
    Se till att isolera UTANFÖR plattan så inte kyla går in under och orsakar tjälskjutning för då kan du bryta av plattan.

Tänk också på att en mjuk isolering under betongen ökar belastningen på plattan.

Protte

• Laddar…
  4. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    För klent utrymme mellan mattorna 40 mm det blir ingen bärning på den understa , om du tänker , planka 120X45 på tvären ,överkant får tryck underkant drag i mitten är det nollspänning Ska det vara riktigt ska plattan vara 200 mm med dubbelarmering , gjut 150 med matta 8150 50 från underkant , så kan du köra in en stridsvagn , men tänk på att en stum botten alltid ska förgås platta

5. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 797 inlägg

prototypen

Medlem
    Men nu ska krullert inte köra in någon 50 tons stridsvagn så han klarar sig med 100 mm enkelarmerat.

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.