Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
För att förvirra dig ännu mer så kan jag ju berätta om mina egna erfarenheter av lutande uppfarter .. jag har nämligen en sådan själv ..
Vet inte hur mycket den lutar, men höjdskillnaden är ungefär 1,7-1,8 meter på kanske 8-9 meters längd ... Jag har hittills aldrig haft problem att komma upp (på fem vintrar) och det är med små lätta bilar som har halvslitna dubbdäck ... Har också 90 graders vinkel från gatan, så man har ingen större fart när man kör upp ...
Då är din uppfart snällare. Det är ett problem som det är nu, hände ett par gånger i vintras att jag gled baklänges nedåt när jag skulle backa från garaget. Gravt otrevligt.

Det är 5,2 kW effekt
En timme värme förbrukar 5,2 kWh
Kostar elen 1:20 / kWh så blir el kostnaden för en timme kr 6:24
10 timmar 62:40 osv (räkna med din elkostnad)

Att ta värme från värmepumpen går ju men med 5,2 kW till uppfarten blir det kanske inte så mycket över till huset. Nu är det ju inte smällkallt när det snöar och blir isigt så det kanske räcker.

Men snålas inte med för liten effekt, halverar man effekten kanske det tar 10 ggr så lång tid och då blir det 5 ggr dyrare.

Protte

prototypen prototypen skrev:
Det är 5,2 kW effekt
En timme värme förbrukar 5,2 kWh
Kostar elen 1:20 / kWh så blir el kostnaden för en timme kr 6:24
10 timmar 62:40 osv (räkna med din elkostnad)

Att ta värme från värmepumpen går ju men med 5,2 kW till uppfarten blir det kanske inte så mycket över till huset. Nu är det ju inte smällkallt när det snöar och blir isigt så det kanske räcker.

Men snålas inte med för liten effekt, halverar man effekten kanske det tar 10 ggr så lång tid och då blir det 5 ggr dyrare.

Protte
Ja att räkna på kostnad per timme är jag kapabel till :)

Bvpen är på 16kW, men kanske blir tajt?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.