Jag tänkte passa på att lägga ner rör från takavvattningen när jag ändå ska gräva en massa i sommar. Jag har ritat en liten bild som visar ungefär hur jag hade tänkt dra ledningarna. De blåa cirklarna är stuprören, den gröna cirkeln en befintlig brunn, gula pilarna en liten slänt och det gråa är uppfart/parkering.

Behöver man några spol-/rensbrunnar? Var borde den/dom sitta i så fall?
Man borde väl komma åt att spola där stuprören ansluter om det behövs, eller behöver man även en brunn längre ner för att kunna spola bakvägen?

• Skiss av ett hus med markerade stuprör, avloppsledningar, en brunn och en slänt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Staffans2000
Det ser alldeles utmärkt ut. Några ytterligare spolrör behövs inte.

Staffan

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Du har nio stuprör och rätt stora tak, som alla avvattnas till en, vad?

Hos oss har vi åtta stuprör som avvattnar 120 + 50 + 65 kvm till två stenkistor.
Några spolbrunnar har vi inte, det har inte behövts under husens 8-åriga historia.

Jo, det är ganska stora ytor. Brunnen är den gamla avloppsbrunnen, en tvåkammare slamavskiljare som förmodligen leds till någon stenkista eller liknande... Jag tror inte kapaciteten på den är något problem, men vanliga 110mm rör kanske blir en flaskhals?

Det gäller väl att se till att man har bra silar på stuprören,
så inte en massa löv, barr och annat åker med ner.

Sådana här är självrensande, så man behöver inte gå runt och krafsa i dem:
7319660743473_Front_Fixed.jpeg

Mikael_L
Rensbrunnar är ju bra ifall det blir stopp och man vill slippa gräva upp tomten för att fixa.

De ska vara såpass tätt att det blir rimligt att arbeta för en spolbil, eller med egen arbetsinsats.

Jag har för mig att jag lärt mig någon tumregel, men glömt. Men en 25 meter mellan brunnarna är absolut inget problem. Jag tror 50 meter är helt problemfritt för spolbilar. Men för de prylar man själv har som privatperson blir det nog lite hårigt.

Själv satt jag för avloppet en precis utanför fasaden på huset (typ en meter utanför), så slipper tank och slam hålla på och dra in sina skitiga slangar in i huset om det värsta skulle hända. Och den andra satt jag ganska nära tomtgränsen, det blev väl max 20 meter mellan dom då.

På dagvattnet, som jag leder till en slags stenkista har jag inga rensbrunnar alls, inga längder mellan stuprören och utloppet i kistan är inte längre än att det går att krångla sig genom med en bra rensslang.

Och slutligen, dräneringen, har jag ett lock i markytan vid högsta punkten, och sen kommer jag åt utloppet i andra änden, och även här är längderna överkomliga, men dock lär jag ju aldrig spola dräneringen, man vill ju liksom inte fylla på med vatten där. ;)

edit:
Håller med staffan2000, det ser inte ut att behövas något mer där, alla avstånden verkar ju klart överkomliga, och du kommer väl åt både nedströms och uppströms.

Jag själv satt egentligen en i onödan till avloppet, då mina avstånd är så korta.
Men den närmast huset skulle kunna bli guld värd om det skulle blir riktigt jävligt, att då slippa hålla på innifrån huset. Men den brunnen har jag låtit gräva över lite, jag måste leta och gräva en liten stund (någon halvtimme kanske) om jag måste använda den.

Redigerat:
En följdfråga då... Vi har ganska tung lerjord på tomten. Måste man fylla med grus runt avloppsrören (vanliga röda markavlopp), eller räcker det att packa botten ordentligt och skotta tillbaks jorden?

useless useless skrev:
En följdfråga då... Vi har ganska tung lerjord på tomten. Måste man fylla med grus runt avloppsrören (vanliga röda markavlopp), eller räcker det att packa botten ordentligt och skotta tillbaks jorden?
Är det avloppsrör är det bra med grus. Dränering/dagvatten hade jag fyllt med sten och sedan en duk för att förhinda att jorden kommer åt dräneringen

S
Normalt brukar man ha lite finare grus runt avloppsrör , men lera är bra , packa till runt om även vid påsticken så ligger det fast och rör sig inte
Sedan det med rensbrunnar , du har många stup som går ner , se till att du har ett sk språng 45 grader och ett 45 eller 33 så är det en mjukt övergång mot röret i mark , då går det att rensa ifrån stuprörssidan
En rensfjäder går då alltid åt rätt håll om olyckan är framme med stopp

K kanonkula skrev:
Är det avloppsrör är det bra med grus. Dränering/dagvatten hade jag fyllt med sten och sedan en duk för att förhinda att jorden kommer åt dräneringen
Det är 'täta' avloppsrör, inga dränrör.

S skutten11 skrev:
Normalt brukar man ha lite finare grus runt avloppsrör , men lera är bra , packa till runt om även vid påsticken så ligger det fast och rör sig inte
Sedan det med rensbrunnar , du har många stup som går ner , se till att du har ett sk språng 45 grader och ett 45 eller 33 så är det en mjukt övergång mot röret i mark , då går det att rensa ifrån stuprörssidan
En rensfjäder går då alltid åt rätt håll om olyckan är framme med stopp
Ja, det blir bara 45-gradersböjar och dito förgreningar.

• Gilla
skutten11
  • Laddar…
En följdfråga då som jag kom på... Om man både vill ha dränering längs grunden och avledning av vattnet från taket. Måste man lägga dubbla rör då?
Jag antar att det inte är så bra att leda takvavvatningen genom dränrör eftersom dom är perforerade?

Staffans2000
Det är definitivt bättre att dra dagvattenrören separat, eftersom du inte gärna vill få ner både vatten och skräp i din dränering/grund.

Ja, jag får lägga dom parallellt längs grunden. Dom kan ju gå ihop sen och ner i samma brunn.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.