Hej

Håller på med att handgräva det sista för att sedan lägga marksten. Materialet jag gräver i är en blandning av lera/jord, grus, sten och gamla rester från en tidigare stuga.
Nu har jag dock stött på ett material jag inte känner igen. Det ligger knytnävsstora drivor med någon form av isolering i sanden/gruset.

Ser inte ut som vanlig gulfiber utan det är långa vita fibrer (se bild). Fibrerna gnistrar i solen så det borde inte vara asbest, eller?

Bara att gräva upp och slänga med resten av schaktmassorna?

Person som håller vita fibrer med skyddshandskar mot grävplats i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand i handske håller en bunt oidentifierade vita fibrer täckta med jord och grus.
Skapa konto
Närbild på en hand som gräver i marken, avslöjar vita långa fibrer blandat med sand och småsten.
Skapa konto
Vita långa fibrer på en handsklädda hand framför grön gräsmatta i solljus, misstänkt isoleringsmaterial.
Skapa konto

Mvh
///Henrik

prova elda på det.

• Gilla
sergeant
  • Laddar…
harry73
Hur ska det hjälpa?

• Gilla
sergeant
  • Laddar…
Ser ut som gammal glasfiber. Grymt stickig och inte rolig att ha att göra med....

• Gilla
sergeant
  • Laddar…
Stickan56
Nej, det är inte asbest. Det är bitar av glasull.

Stickan

• Gilla
Murbyggare och 1 till
  • Laddar…
BigR
Hur ser asbestull ut egentligen?

• Gilla
sergeant
  • Laddar…

Bästa svaret

Som nämnts tidigare. Det är Glasull, eller troligen mer specifikt Glasullit som var populärt på 40-60 talen.
Till skillnad från modern glasull så har den långa klara/"vita" trådar som sticks och kilar massvis.

• Gilla
Murbyggare och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar. Då var det som jag hoppades och min bror påpekade. Glasull eller änglahår.
Kliar som någon påpekad väldigt mycket när man drar det mot huden.

Tack för hjälpen
///Henrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.