7 270 läst ·
3 svar
7k läst
3 svar
Platonmatta på betongplatta?
Bor i ett sutteränghus från 72 och ska inom kort börja renovera ett av rummen (ca 30 m2) på bottenvåningen och lägga in parkett. Det befintliga golvet är av allt att döma uppreglat på betonggolv. Jag har dock inte haft några tecken på fukt/mögelproblem. Efter att ha kollat lite på forumet här är jag inne på att bryta upp golvet och lägga en platonmatta direkt på betongen. På platonmattan lägger jag sedan ev. isolering och därefter undergolv och parkett.
Kommer detta att fungera, eller krävs det i praktiken ett extremt plant underlag för att detta ska funka? Vet inte hur jämn betongplattan är (det får jag veta den dagen jag bryter upp golvet ), men någon kanske har erfarenhet vad jag kan förvänta mig av ett hus från tidigt 70-tal?
Kommer detta att fungera, eller krävs det i praktiken ett extremt plant underlag för att detta ska funka? Vet inte hur jämn betongplattan är (det får jag veta den dagen jag bryter upp golvet ), men någon kanske har erfarenhet vad jag kan förvänta mig av ett hus från tidigt 70-tal?
Hej
Jag tror inte du kan förvänta dig någon större jämnhet på golvet.
Har du otur finns det tom ingjutna reglar som måste bilas bort.
Kolla på granab och nivell istället.De systemen är konstruerade för att ersätta ett uppreglat golv.
Platon är rätta mig om jag har fel mer konstruerat för släta betong golv som man vill belägga med trä eller annat fuktkänsligt material
Fredrik
Jag tror inte du kan förvänta dig någon större jämnhet på golvet.
Har du otur finns det tom ingjutna reglar som måste bilas bort.
Kolla på granab och nivell istället.De systemen är konstruerade för att ersätta ett uppreglat golv.
Platon är rätta mig om jag har fel mer konstruerat för släta betong golv som man vill belägga med trä eller annat fuktkänsligt material
Fredrik
Tack Fredrik.
Granab och Nivell känns dock som ganska dyra alternativ. Någon som har en uppfattning vad jag kan räkna med för kostnad (material resp material+arbete)? 1000 kr/m2?
Vad finns det för billigare alternativ? Låta befintligt undergolv ligga kvar och hålla tummarna, eller finns det någon annan lösning som hamnar närmare Platonmattan i kostnad men ändå ger en minskad risk för framtida fukt-/mögelproblem?
Granab och Nivell känns dock som ganska dyra alternativ. Någon som har en uppfattning vad jag kan räkna med för kostnad (material resp material+arbete)? 1000 kr/m2?
Vad finns det för billigare alternativ? Låta befintligt undergolv ligga kvar och hålla tummarna, eller finns det någon annan lösning som hamnar närmare Platonmattan i kostnad men ändå ger en minskad risk för framtida fukt-/mögelproblem?
Hej Klockan!K Klockan skrev:Bor i ett sutteränghus från 72 och ska inom kort börja renovera ett av rummen (ca 30 m2) på bottenvåningen och lägga in parkett. Det befintliga golvet är av allt att döma uppreglat på betonggolv. Jag har dock inte haft några tecken på fukt/mögelproblem. Efter att ha kollat lite på forumet här är jag inne på att bryta upp golvet och lägga en platonmatta direkt på betongen. På platonmattan lägger jag sedan ev. isolering och därefter undergolv och parkett.
Hur gick det sen? Är i exakt samma situation, souterräng och isolerad platta på mark. Vad valde du för lösning?
Mvh
Klicka här för att svara