Hej!

Har gjutit några nya plintar under mitt fritidshus (56 kvm), har haft problem med gamla plintar där ramregeln ligger för långt ut på dem gamla plintarna. Men jag är lite osäker på hur bra dem nya plintarna blir eftersom det är lite småjobbigt att gjuta dem eftersom man gjuter under det befintliga huset. Det är t ex svårt att vibrera betongen i röret för att jag inte kommer åt uppifrån utan jag har "skakat" röret istället för att exempelvis röra runt med en planka för att få bort luftbubblor (i övrigt är dem nya plintarna gjutna med 3 st armeringsjärn dubbade i berget med ankarmassa). Eftersom det är nära till berg tänkte jag istället för att fortsätta gjuta nya plintar, gjuta en grundsula på berget och gjuta en "mur" genom att ställa 7 st 25x19x59-lecablock på varandra intill dem plintar som är dåliga. Det är ungefär 1,4 m från berget upp till huset.

Men nu såg jag att lecablock endast har 3 Mpa i hållfasthet. Det lät lite. Har för mig, men hittar ingen siffra nu, att plintarna ska ha betydligt högre hållfasthet än detta? Lecablocks-murarna, som alltså bara är en rad (59 cm), kommer stå med ungefär 1 meters mellanrum.

Långsidan på huset som ska fixas ser ut så här då i min konstruktion (förlåt den dåliga "skissen"):

Bra plint -> 40 cm -> Lecablock-mur - 40 cm -> Dålig plint -> 40 cm -> Lecablock-mur -> 40 cm -> Dålig plint -> 40 cm -> Lecablock-mur -> 40 cm -> Dålig plint -> 40 cm -> Ny plint -> 80 cm -> Bra plint -> 40 cm -> Lecablock-mur -> 40 cm -> Dålig plint -> 40 cm -> Lecablock-mur -> 40 cm -> Bra plint -> 40 cm -> ny plint -> 80 cm -> Bra plint

Kommer min konstruktion bli ett problem ur hållfasthetsmässigt med lecablock-mur?

Går det att kontrollera om mina nya plintar blivit bra, på något sätt?

Läst på lite om mPa nu och tryckhållfasthet. Om jag fattat det rätt är tryckhållfastheten betydligt högre i en plint men den har ju också mindre area än ett murblock.

Ett 25-murblock har ju en area på 25 cm x 59 cm = 1 475 cm2.
Tryckhållfastheten är på 3 mPa på murblocket, vilket innebär ca 30 kg/cm2, alltså har murblockets area en tryckhållfasthet på 30 kg * 1 475 cm2 = 44 250 kg.

Att jämföra med en plint på 19 cm i diameter som verkar klara ca 25 mPa (?). Alltså betydligt högre tryckhållfasthet men mindre area. Arean på en 19 cm plint är 19/2^2 * 3,141592 = 283 cm2. Vilket innebär att plinten kan ta upp ett tryck på 250 x 283 = 70 750 kg, dvs. väsentligt mer än 1 st murblock. Men murblocket har ju ändå väldigt hög tryckhållfasthet.

Har jag räknat rätt?

Påverkas tryckhållfastheten på något sätt av att jag bara har en (1) rad med murblock per mur?

• Gilla
E.Linkan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.