3 181 läst ·
13 svar
3k läst
13 svar
Dränera och isolera om hela den befintliga byggnaden innan utbyggnad?
Hej!
Har försökt hitta en liknande tråd om samma ämne men det verkar inte finnas.
Jag har ett hus byggt på 20-talet som har relativt bra källarklimat men vi väljer att dränera om och isolera på grund av att det har nu blivit inrett. Jag ställs nu inför problemet att vi planerar att bygga ut huset, möjligtvis om två år, både med ett garage och utbyggnad som "kopplas ihop" med huset. Frågan är nu om jag behöver först dränera och isolera om hela den befintliga byggnaden och sen dränera om de nya tillbyggnaderna eller räcker det att man bygger upp allting och dränerar allt tillsammans. I det fall skulle den befintliga byggnadens två sidor sakna isolering och dränering men jag skulle samtidigt spara en hel del pengar. Hur hade ni gjort?
Ett annat problem som jag håller på och diskuterar med entreprenören är att vi tidigare under den invändiga källarrenoveringen har grävt 20 cm under husets sula och lagt makadam + isolering (cellplast S80) + armerad betong med golvvärme. Jag påstår att man inte behöver överdriva och gräva ytterligare 20 cm under den nivå (40 cm under sulan) utan det räcker med 20 cm då materialet under plattan är kapillärbrytande och ifall det finns något vatten i den nivån så kommer det ändå ledas bort av dräneringsröret. Vad tycker ni?
Har försökt hitta en liknande tråd om samma ämne men det verkar inte finnas.
Jag har ett hus byggt på 20-talet som har relativt bra källarklimat men vi väljer att dränera om och isolera på grund av att det har nu blivit inrett. Jag ställs nu inför problemet att vi planerar att bygga ut huset, möjligtvis om två år, både med ett garage och utbyggnad som "kopplas ihop" med huset. Frågan är nu om jag behöver först dränera och isolera om hela den befintliga byggnaden och sen dränera om de nya tillbyggnaderna eller räcker det att man bygger upp allting och dränerar allt tillsammans. I det fall skulle den befintliga byggnadens två sidor sakna isolering och dränering men jag skulle samtidigt spara en hel del pengar. Hur hade ni gjort?
Ett annat problem som jag håller på och diskuterar med entreprenören är att vi tidigare under den invändiga källarrenoveringen har grävt 20 cm under husets sula och lagt makadam + isolering (cellplast S80) + armerad betong med golvvärme. Jag påstår att man inte behöver överdriva och gräva ytterligare 20 cm under den nivå (40 cm under sulan) utan det räcker med 20 cm då materialet under plattan är kapillärbrytande och ifall det finns något vatten i den nivån så kommer det ändå ledas bort av dräneringsröret. Vad tycker ni?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Jag är ingen expert på dränering, men lite input kan du väl få ...
Jag antar att utbyggnaden blir platta på mark? Om det ska grävas ur, grusas upp för en ny platta så är det ju ungefär samma maskiner som krävs för att göra det jobbet, som för dräneringen .. att ta ut samma gubbar två gånger låter lite onödigt, om det inte är bråttom bråttom med dräneringen?
Jag antar att utbyggnaden blir platta på mark? Om det ska grävas ur, grusas upp för en ny platta så är det ju ungefär samma maskiner som krävs för att göra det jobbet, som för dräneringen .. att ta ut samma gubbar två gånger låter lite onödigt, om det inte är bråttom bråttom med dräneringen?
Om jag fattar ditt inlägg rätt så har du först inrett källaren och funderar nu efteråt på att dränera om och isolera utvändigt? Det är lite bakvänt 
På vilket sätt är källaren nu inredd? Är det organiskt material i väggarna? Om inte så ser jag inget problem med att vänta med omdräneringen tills ni ändå ska bygga ut.
Jag kan inte se varför din din utgrävning av källargolvet skulle påverka förläggningsdjupet av dräneringen. Lägg den som brukligt där dränrörets överkant på högsta punkten inte får vara över underkant källargolv. Läggs det för djupt är det risk att man underminera marken.
På vilket sätt är källaren nu inredd? Är det organiskt material i väggarna? Om inte så ser jag inget problem med att vänta med omdräneringen tills ni ändå ska bygga ut.
Jag kan inte se varför din din utgrävning av källargolvet skulle påverka förläggningsdjupet av dräneringen. Lägg den som brukligt där dränrörets överkant på högsta punkten inte får vara över underkant källargolv. Läggs det för djupt är det risk att man underminera marken.
Tack för era svar.
Det blir platta på mark för både garage och utbyggnad.
Det är inga organiska material i källarväggarna... väggarna är omputsade med weber base 224 och målade med silikatfärg. Källarklimatet var bra innan vi började fixa till den så jag tycker inte jag har tagit någon risk här. Tanken var att dränera om ändå. Frågan är nu om man verkligen behöver dränera om husets alla källarväggar i och med att utbyggnader tillkommer ovanför? Kastar man pengar i onödan? Räcker det kanske att bara dränera om runt allting sen när det är byggt eller är det dumt att hoppa över dräneringen av alla källarväggar? Jag har sett många som skriver väldigt låga kostnader för deras dränering men jag har inte fått en enda offert under 135 TSEK på 34 löpmeter. Är det normala priser eller ska man försöka hitta bättre priser?
@mexitegel jag håller med ditt resonemang men frågan är om entrepenören kan ge garanti på arbetet om han inte delar min åsikt...
Det blir platta på mark för både garage och utbyggnad.
Det är inga organiska material i källarväggarna... väggarna är omputsade med weber base 224 och målade med silikatfärg. Källarklimatet var bra innan vi började fixa till den så jag tycker inte jag har tagit någon risk här. Tanken var att dränera om ändå. Frågan är nu om man verkligen behöver dränera om husets alla källarväggar i och med att utbyggnader tillkommer ovanför? Kastar man pengar i onödan? Räcker det kanske att bara dränera om runt allting sen när det är byggt eller är det dumt att hoppa över dräneringen av alla källarväggar? Jag har sett många som skriver väldigt låga kostnader för deras dränering men jag har inte fått en enda offert under 135 TSEK på 34 löpmeter. Är det normala priser eller ska man försöka hitta bättre priser?
@mexitegel jag håller med ditt resonemang men frågan är om entrepenören kan ge garanti på arbetet om han inte delar min åsikt...
Nej, det kan ju bara entreprenören svara på, men dräneringen hamnar långt ut om den ska ner så djupt eftersom man då måste schakta med slänter. Om det ens är tillrådligt att göra så beror också på jordens beskaffenhet.
Offerterna du fått är väl inte helt uppåt väggarna, men gör du det i samband med restern bör det bli billigare eftersom du får färre maskintransporter mm.
Om det är nödvändigt eller inte är ju svårare att svara på
Offerterna du fått är väl inte helt uppåt väggarna, men gör du det i samband med restern bör det bli billigare eftersom du får färre maskintransporter mm.
Om det är nödvändigt eller inte är ju svårare att svara på
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag tycker det är bekymmersamt att ni grävt under sulans nivå. Det gör man inte med äldre hus som är grundlagda på det sättet, där sulorna är gjutna direkt mot oschaktad mark. Om marken består av lera finns en uppenbar risk för sättningar. Jag tycker ni ska anlita en geotekniskt kunnig konsult innan ni går vidare.
Glömde nämna att detta gjordes i ett rum, inte hela källaren. Det gjordes förstås med försiktighet efter att marken konstaterades som väldigt stabil. Du får tänka på att huset har stått i 100 år, lermarken 2,2m under marknivån och grundsulan är så kompakt att det ska mycket till för att det ska börja röra sig. Dessutom så är det inte luft under plattan i det rummet, det är makadam och cellplast som självklart hjälper till att stabilisera. Man ska självklart vara extra försiktig när man sedan ytterligare börja gräva utanför.J justusandersson skrev:Jag tycker det är bekymmersamt att ni grävt under sulans nivå. Det gör man inte med äldre hus som är grundlagda på det sättet, där sulorna är gjutna direkt mot oschaktad mark. Om marken består av lera finns en uppenbar risk för sättningar. Jag tycker ni ska anlita en geotekniskt kunnig konsult innan ni går vidare.
Nu undrar jag om dränering bör göras runtom det befintliga byggnaden innan man bygger till eller räcker det att dränera tillbyggnader och de sidor av huset som inte byggs ut? Frågar man markentreprenörer så säger de självklart att man ska dränera om det befintliga byggnaden och sedan dränera de nya tillbyggnader och koppla ihop dräneringsledningar. Som jag ser det så tror jag att jag endast vinner på att isolera källarväggar och ha något behagligare klimat men inget mer. Men jag vill gärna höra andras åsikter...
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Om man schaktar ut under den nivå som sulorna ligger på riskerar man att leran tappar sin stabilitet, på samma sätt som sänkningar av grundvattennivån ofta leder till sättningar. Det är bra att det bara är fråga om ett rum, vi får hoppas att du har tur.
Även om dräneringen runt gamla hus med tiden har tappat mycket av av sin funktion, brukar det inte vara något större problem. Särskilt inte om marken består av lera, som brukar lägga sig som ett extra tätskikt runt grunden. Som du skriver kan ett viktigare skäl till omdränering vara att man vill isolera grunden utvändigt. Många fuktproblem i källare har sin orsak i kondens från alltför varm inneluft i kombination med oisolerade plattor och murar.
Även om dräneringen runt gamla hus med tiden har tappat mycket av av sin funktion, brukar det inte vara något större problem. Särskilt inte om marken består av lera, som brukar lägga sig som ett extra tätskikt runt grunden. Som du skriver kan ett viktigare skäl till omdränering vara att man vill isolera grunden utvändigt. Många fuktproblem i källare har sin orsak i kondens från alltför varm inneluft i kombination med oisolerade plattor och murar.
Priset är rimligt. Billigt kan bli dyrt om jobbet inte blir korrekt utfört.S srki skrev:
Hur säkert är det att det blir en utbyggnad? Du skriver "möjligtvis inom två år".
Platta på mark för garage och utbyggnad. Kommer den plattan att ligga i nivå med källargolvet eller i nivå med marken? Frågar för det avgör väl om du kan ha gemensam dränering.
Stickan
Redigerat:
Utbyggnad kommer göras om 2 år. Många ritningar som ska tas fram innan och beräkningar men framförallt pengar. Tanken var att jag skulle göra plattorna själv även om det blir en hel del jobb och därför tänkte jag dela upp det på det här viset. Men om dräneringen runtom det befintliga byggnaden inte kommer fylla en större funktion då jag bygger ut så kan jag vänta.Stickan56 skrev:
Det blir platta på markStickan56 skrev:
Priset är rimligt. Billigt kan bli dyrt om jobbet inte blir korrekt utfört.
Hur säkert är det att det blir en utbyggnad? Du skriver "möjligtvis inom två år".
Platta på mark för garage och utbyggnad. Kommer den plattan att ligga i nivå med källargolvet eller i nivå med marken? Frågar för det avgör väl om du kan ha gemensam dränering.
Stickan
Klicka här för att svara