Grund & Markarbeten
Lane: altenativt hade jag gjort en triangel ned mot altanhörnet om jag inte hade behov av bredare trapp eller inte ville göra jobbet. Jag hade då behållt slänte men grävt ut och som i förra förslaget lagt markduk och nån form av lös sten i, kanske även med någon belysning om det inte redan finns.
rävlyan: Väck inte den björn som sover , är det någon granne som reagerar på vad du gör . Fyll upp och fixa gräsmatta , ingen som vet
noone70: [citat] Kanske i största laget, men med några till kilar så... :) Största stenen jag spräckte var en oval sten med en diameter på ca 1m, det var inga som helst problem med tre kilar
Gavel: Sätt ut några myrdosor så är problemet löst på några dagar. Har hittills alltid funkat hos mig, huset från början av 1900-talet. Däremot vet jag inte vad man kan kräva av själva huskonstruktionen när det gäller täthet. Men som sagt med några myrdosor så är det inget jätteproblem.
etompau: [citat] Ja vi får klurar vidare på detta. Tack för råd och kommentarer.
klimt: Jag kan inte ge en rekommendation , men kanske är ni medlemmar i Fastighetsägarna eller Bostadsrätterna, som ju kan ses som intresseorganisationer, i så fall kan ni få hjälp där
RapidSledge: [citat] [citat] https://www.lfs-web.se/Krypgrundsisolering.htm
BirgitS: Eftersom man brukar behöva bygglov för murar som är högre än kring 50 cm så kan det ju vara så att man bara fått bygglov för muren under förutsättning att den är uppdelad.
AndersS: Som U har jag inte lyckats få dem men i L-form är inte svårt med lite sten i marken. Inträffade när jag försökte sätta stolpfästen vid trappen ned till sjön och med mycket sten.
Rolle314: Det kanske inte syns på bilden, men det är en ganska bra lutning på vägen. Grus transporteras långsamt neråt av våra bilar.
Albireo: Hej! Vad jag kan förstå har samma produkt en massa olika namn (eller har jag fel?) Min fråga är - vilken av dessa olika fiberdukar och kvalitéer skulle passa mig i mitt dräneringsprojekt. (eller hur lägger jag en bra dränering runt mitt hus?) Bakgrund - Fiberdukar Fiberdukarna verkar vara ordnade i följande klasser .: N1 - Används vid dränering och filtrering av material. T ex vid
Matti_75: Butylfog fäster mot dessa material och rekommenderas för användning ihop med åldersbeständigplast.
kenneth5828: Bara att ringa åkaren när flaket börjar/är fullt, brukar gå på samma dag, eventuellt dagen efter.
rävlyan: Fungerar nog bra , andra har gjort det , min tanke är bara att ev . få bort vatten på bästa sätt i ett läge som du har , bäst är alltid att få bort det Hacka ur en del , jämna av och ta bort allt som kan vara av vasst ,lägg en byggplast , och sedan kross 11/16 eller liknade för att hålla ner plasten , det behövs inga tjocka lager eller över hela alltet
rävlyan: Inga speciella regler , ska vara vid lerbotten för att få det bra , gräva ur lera , en geoduk som bär mot leran , grovkross på den som bärlager min 20 cm och paddat , ovan detta ett ytlager av någon form , sand , plattor e.t.c Sen om det är som en bassäng så kanske det behövs någon form av dränering så inget vatten blir kvar i gropen
Albireo: Ok! Det finns ändå flera fördelar med att vända röret den vägen, med allt som ev. kommit in i röret (sand). Skulle bli enklare att ev. spola bort. Får visserligen lägga röret 100mm djupare för att dränera under sulan, men slipper singlet under röret.. Nu gäller sträckan bara 15-20m som jag tänkt testa denna rörtyp. Problemet ser jag fortfarande runt duken / sanden.... Vilken duk
Beginner80: Hej alla! Går i tankarna att snygga till framsidan på huset och garageuppfarten och har väl kommit fram till att vi vill ha markbetong. Vet att det är ganska dyrt men att lägga plattor eller liknande blir väl inte mycket billigare kanske. Har tänkt göra det mesta förarbetet själv om man reder ut det med att gräva och sätta formen så kan dom komma och lägga ut betongen och stämpla
corre: Hur är det under plattan? Man brukar lägga kross/Makadam mot plattan, ev dränera om marken lutar mot plattan. Du kan ha en isolering, tex 10-20mm cellplast som du putsar på, då är den tåligare mot fukt från ytan.
Hammarfall: Hej! Ta bort organiskt material. Ha inga kartonger eller dylikt mot golv eller väggar. Stäng ventilerna under sommaren och låt fläkten snurra. Komplettera med avfuktare. Så har jag gjort.
SwiftD: Om man lägger plast mellan lager ett och två av tre, hur blir det när man förankrar cellplasten med hullingar? Jag vill ju inte att bara övre lagret är förankrat. Som jag ser det så är det inte lönt att lägga mot makadamen då det går hål på plasten. Överst är samma problem. Mellan lager 1/2 och 2/3 har problem med förankringshullingar.
David_Berglund: Tack för svaret. Ser ut som ett digert gjutprojekt! Hela min befintliga källare är byggt med prefabricerade väggelement med 50-150-50 och det ger otroligt god isolering. Sista bilden som referens men råkar vara en regel i vägen. När det kommer till min grund så har jag justerat planen enl. följande. Sula och skalblock hela varvet runt istället. Lite mer gjuta sula men när jag ändå
Banvaktarn: [citat] Du har så klart rätt, tror jag missförstog TS och att han önskade fylla under grundmuren.
oleufven: Inser själv att det blev för mycket text. Bifogar några rykande färska bilder, och den knapphändiga dokumentation som jag har. Gul bild visar konstruktion. Svart-vit bild visar planlösning/översikt. De två sista är foton, där jag i ena bilden försökt markera positionen av betongplint/ankare i förhållande till linjen från nuvarande plattans ytterkant (panelen sitter sedan utanför
Uffe A: [citat] Kolla bara så att det inte är irländska asfaltläggare, kan bli kostsamt och problem
hempularen: Nu när det är monterat kan det vara svårt. Men med en vinkelslip med diamant slipkopp: https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/kapskivor-och-rondeller/sliprondeller/diamantslipskiva-016120/ Så får man bort det på några sekunder per sida.
Mangos.r.jensen: Hej Niklas! Står inför precis samma resa som du har gjort. Hur har det gått för dig? Tack för bra tips @TeroM Med vänlig hälsning, Magnus