5 822 läst ·
20 svar
6k läst
20 svar
Tomrum under betongplatta?
Medlem
· Stockholm
· 804 inlägg
Fyll hålrummet under grundsulan med kross 0-16 och vattenpacka med en regel eller handtaget på spaden.
Då skulle du fylla hålrummet för att du tror att det ska vara platta på mark och att den behöver stöd under hela plattan för att inte gå sönder.Banvaktarn skrev:
MEN det är inte platta på mark men ett betongbjälklag, och då behöver man (bevisligen) inte stöd under hela bjälklaget. Tvärtom kan det göra att man lättare får upp markfukt i betongen som snabbar på oxidering av armeringsjärnet. Och även om man nu skulle behöva fylla hela utrymmet, är det ingenting man klarar av med en spade. Då skulle jag föreslå att spruta in lättbetong.
Men just nu känns det viktigare att inte fylla utrymmet men göra det inspekteringsbart.
Du har så klart rätt, tror jag missförstog TS och att han önskade fylla under grundmuren.harry73 skrev:
Då skulle du fylla hålrummet för att du tror att det ska vara platta på mark och att den behöver stöd under hela plattan för att inte gå sönder.
MEN det är inte platta på mark men ett betongbjälklag, och då behöver man (bevisligen) inte stöd under hela bjälklaget. Tvärtom kan det göra att man lättare får upp markfukt i betongen som snabbar på oxidering av armeringsjärnet. Och även om man nu skulle behöva fylla hela utrymmet, är det ingenting man klarar av med en spade. Då skulle jag föreslå att spruta in lättbetong.
Men just nu känns det viktigare att inte fylla utrymmet men göra det inspekteringsbart.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kan vårt garages betongplatta gå under dolda fel?
Grund & Markarbeten -
Reparation av plastfolie under betongplatta
Byggmaterial & Byggteknik -
Tillfälligt golv på betongplatta under renovering?
Byggmaterial & Byggteknik -
Betongplatta till garage undermåligt byggd, hjälp?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Tomrum under betongplatta, hur åtgärda?
Grund & Markarbeten