Fiberduk eller byggplast i krypgrund

206 läst  1 svar

Nästa tråd i Grund & markarbeten
  1. L
    Medlem Nivå 1
    Efter att ha besiktigat radhuset så har det framkommit att vi har förhöjda fuktvärden i syllarna.
    Ett av de första sakerna man kan göra är enligt många att lägga plast i krypgrunden för att minska mängden fukt som kommer upp från marken.

Har nu tagit in offert på detta från 2 firmor varav den ena förespråkar att lägga Fiberduk N1 i grunden istället för plast då detta enligt honom kommer fungera bättre då fiberduken kommer binda fukten och låta den droppa ner i marken igen utan att skapa ett tätt lager som skulle medföra att eventuell fukt från andra källor blir stående på plasten.

Har försökt hitta om någon annan använt detta eller om det finns några andra som ens förespråkar det.

Tänkte därför kolla här om det finns någon med åsikter i ämnet... Eller ännu hellre fakta relaterat till detta.

Rent funktionellt så kan jag föreställa mig att fiberduken "kondenserar" fukt från luften genom att det är tätt mellan fibrerna och fukten därför fastnar i duken och därmed minskar mängden fukt som släpps igenom.
    Och jag gillar ju tanken på att ett eventuellt trasigt avloppsrör inte medför att det ligger en sjö avloppsvatten på byggplasten utan att den istället rinner igenom fiberduken och ner i marken.

2. R
    Medlem · Nivå 7
    https://www.lfs-web.se/Krypgrundsisolering.htm

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: