Har försökt blanda egen snigeldynamit som består av 90% CaO + 10% cement som blandas
noggrant sedan hälls blandningen i ca 24- 26% vatten under omrörning.
Mitt problem är att reaktionen går för fort, det hinner inte bli en rinnande
smet, utan det blir en kraftig reaktion som (Värmeutveckling) som gör att
vattnet kokar bort. Trots att vattnet var under 15 grader.
Min fråga är: finns det något annat ämne man kan blanda i som minskar
rektionen. Kanske är kalken för finmald, den är som potatismjöl, eller behövs
det mer cementpulver?
-
-
27 sep 2013 20:24 #2
Är procensatserna vikt eller volym?
Finja har endast 5% cement i sin snigamit.
Om jag minns rätt hydrerar CaO till Ca(OH)2 och i så fall är kanske cementen enbart en katalysator, om det är så bör det gå långsammare om du minskar mängden cement. -
27 sep 2013 20:38 #3
Kolhydrat får cementreaktionerna att gå långsammare. Testa med sockerlösning.
- Laddar…
-
27 sep 2013 21:29 #4
Huh? Snigeldynamit? Kan nån förklara vad det är , och vad det används till?
-
-
mexitegel
Allvetare- Västra Götaland
- Medlem jan 2009
- 16 670 inlägg
- 14 046 gillningar
- 834 bilder och filmer
-
-
27 sep 2013 23:32 #8
Nej, jag har inte doktorerat. Är bara byggingenjör men har läst vidare bl.a. cementkemi på Cementa Research i Slite samt klass II och klass I kompetens vid Cement och Betonginstitutet och Luleå Tekniska Universitet. När det gäller fukt har jag läst till Diplomerad Fuktsakkunnig vid Lunds Tekniska Högskola och Sveriges teknik och Provningsinstitut i Borås. Plus en del annat. På betongsidan har jag sysslat en del med receptutveckling, blandningsmetodik och produktionsteknik. Nuförtiden sysslar jag mest med teknikutveckling för fuktmätning och prediktering av uttorkningsförlopp och sprickrisker.
Så, nu fick jag min stund i solen för ett tag!- Laddar…
-
mexitegel
Allvetare- Västra Götaland
- Medlem jan 2009
- 16 670 inlägg
- 14 046 gillningar
- 834 bilder och filmer
27 sep 2013 23:37 #9Nå, det är väl så nära man kommer. Kul att veta. En riktig tungviktare här på forumet alltså
-
28 sep 2013 00:11 #10
Nä, egentligen inte. Jag kan inte mycket om utförande eller konstruktion - och det är ofta vad det handlar om här på forat. När det gäller dom bitarna kan jag bara tillräckligt för att peka finger och klaga - men det behövs faktiskt ibland.
- Laddar…
-
28 sep 2013 00:27 #11
Tack för alla snabba svar, jag ska prova att minska cementen till 5%. Jag mäter allt i vikt förutom vattnet, för vad jag förstår så är det noga med förhållandena. Det blir ett försök efter lite sömn
Åter kommer
-
-
28 sep 2013 07:21 #13
- Laddar…
-
28 sep 2013 09:41 #14
Jag använder en våg och blandar inte större satser än 2kg, för det tar en liten stund att få ner massan i hålen, och man har inte så många minuter på sig.
-
Stefan N
Verktygstokig- Stockholm Täby
- Medlem jan 2009
- 11 091 inlägg
- 7 859 gillningar
- 873 bilder och filmer