Grund & Markarbeten
vectrex: Ledsen, men det låter inte som en bra idé. Gör du det riktigt stabilt och förankrar stolparna in i slänten med vajrar så kanske det håller men det blir inte särskilt beständigt. Platsgjut L-stöd själv istället. Ägna tiden åt att bygga en stadig och bra form. Armera ordentligt och ring betongbilen. Då får du något som håller din livstid minst!
Mattsan33: Hej Jag har ett fritidshus som står på plintar. Mellan plintarna har man gjutit en 2 dm tjock sockel och ca 4 dm hög. Nu har marken sjunkit ihop och sockeln hänger i luften, se bilden! Jättekonstig konstruktion. Frågan är vad jag ska göra? Jag tänker att det enklast kanske är att sätta en sockelskiva som täcker sulan och går ner en bit i marken. Man skulle kunna hyra en grävare och
claan719: [citat] Ja det blir inte ett dolt fel eftersom sprickan i grundmuren är synlig utifrån. Däremot kan man driva detta vidare som svek: "Det största ansvaret vid ett fastighetsköp är köparens genom dennes undersökningsplikt. Det är dock även värt att nämna att man som säljare i vissa fall kan ha en upplysningsplikt. Det står inget om denna upplysningsplikt i lagen utan den tillkom
ricebridge: Låter som en särskilt dum idé att experimentera när det handlar om grunden som resten ska stå på.
NoOne2k: [citat] Om man inte kan få fall så kan man ibland bli tvungen att pumpa dräneringsvattnet för att kommunens dagvattenledning ligger för högt i förhållande till dräneringen. Jag anser att man (i princip) alltid ska pumpa dräneringen eller åtminstone montera en backventil på den ledningen om man gör om dräneringen. Det är nämligen så att VA-huvudmannen (kommunen) har rätt att
rävlyan: Ante mig att du såg det då . hur var det när du dränerade , grävdes det under trappen då så ev det lager som trappen står på förändrades , går inte att se om trappan hänger i källarväggen , men en del sprickor skvallrar om det , inga sprickor invändigt , vad är det för materiel i grundmuren ? Jag tycker mig se att trappan lutar framåt då sprickorna ( kan vara en synvilla )
bomm: Jodå, ett servisbyte där det kom så mycket vatten från vägen (bara sand under vägen) att pumpen inte kunde hålla undan. Det tog bara någon minut att få på det nya röret, men det räckte för att få väldigt mycket lera ca 20 meter. Kommunens spolgubbe svor en hel del då de fick spola i 7-8 brunnar för att få iväg det Som tur var kostade det inget.
bomm: Gjuta en en Avtäckning i betong direkt på muren, eller så köpa färdig Avtäckningsstenar (krönsten, toppsten) i betong eller granit. Finns ju i alla möjliga former och färger.
rävlyan: Dubba där du kan , för att få en bra fot för plintar så dom inte sjunker , är att lägga en betongplatta 300X300 i botten på urgrävningen och stumt under den Sedan fylla med massor runt , lite i taget och stampa ner så det blir kompakt
Jarlingar: Det kommer göra marginell skillnad. Vill du skapa riktigt bra förutsättningar så dränerar du om med 200mm dränerande isloerskiva utvändigt.
rävlyan: Det med gräva och laga , hur ser det ut med det rör som du kopplade bort Tänker på om du kan lägga ett nytt från det stupröret fram till ett annat .förbi den delen som bråkar Går att lägga på ca 0,5 meters djup , det fryser inte och du kan göra det själv utan att gräva upp allt
Holmspel: Det kommer inte att klassas som ett dolt fel iaf och dörrar, speciellt riktiga dörrar och inte dagens pressade spåndörrar rör på sig.
Stickan56: Eftersom det är en skorsten putsa med puts och murbruk C. Stickan
term: Det finns väl ingen bra anledning till att nödvändigtvis lägga de nya rören på samma plats som de gamla?
NoOne2k: [citat] Sätter vi backventilen på jobbet sätter vi ofta wapros
Gudahov: [citat] De båda väger ungefär lika; men jag bygger hellre ett hus som håller länge och drar ned lite på pastischen. Dessutom är det dyrt/svårt att göra en 100% pastisch (kopia) - var hittar man riktigt duktigt kallmurare? Men det blir inte en egentlig pastisch eftersom huset i huvudsak byggs med traditionella metoder och material. Jag hoppas att utseendet blir tidlöst - att bygga ett
Hoppsans: Hej på er En liten fråga angående ett arbete som utförts. Är detta rimliga tidsåtgångar? (Detta är tot 15m2 platta) Utjämning flis 2.5h Frigolit & L-stöd 5.5h Armering & distanser 3.5h Gjutning 3.5h Förstår att det är svårt att svara på beroende på mycket annat, men är det något som verkar på tok för mycket? Tack på förhand
Noobs: [citat] Ja det tänkte vi också. Men hur gör vi om det skulle visa sig att den är gjuten med "väggar" och en massa fylle i mitten som börjar trilla ut? Det har varit en massa andra konstigheter med huset så vi utgår från att allt är så krångligt som möjligt.
Arne999: Frågat ett betongslipföretag. Dom vill ha 8-10k för att slipa av plattan och kräver ett 32A uttag.... Denna variant går bort så ja lever väll med plattan som den är.
rävlyan: Det måste finnas ett djup för att massorna ska ligga kvar , direkt på berg och lite tunt så flyttar det på sig i sidled Finns det ca 10-15 cm jord kan det gå att lägga massor direkt på jorden , kommer att trycka ner lite och få fylla på , Det med matta har man när det inte finns en bra botten under (( 40-50 lera/sand ) som ska bära ett bärlager , nu är det berg och stumt Då får
Joakim Alpsten: Fantatiska människor är Ni! tack för snabbt & tydligt svar, exakt vad jag hade hoppats på!
witten: [citat] Gör så men lägg ett tunt lager flytspackel ovanpå, det är lågalkaliskt och minskar risken för problem med limmet (om du ska limma nåt? Jag kom att tänka på att du bara skrev "lägga ytskikt".)
Lane: altenativt hade jag gjort en triangel ned mot altanhörnet om jag inte hade behov av bredare trapp eller inte ville göra jobbet. Jag hade då behållt slänte men grävt ut och som i förra förslaget lagt markduk och nån form av lös sten i, kanske även med någon belysning om det inte redan finns.
rävlyan: Väck inte den björn som sover , är det någon granne som reagerar på vad du gör . Fyll upp och fixa gräsmatta , ingen som vet
noone70: [citat] Kanske i största laget, men med några till kilar så... :) Största stenen jag spräckte var en oval sten med en diameter på ca 1m, det var inga som helst problem med tre kilar
Gavel: Sätt ut några myrdosor så är problemet löst på några dagar. Har hittills alltid funkat hos mig, huset från början av 1900-talet. Däremot vet jag inte vad man kan kräva av själva huskonstruktionen när det gäller täthet. Men som sagt med några myrdosor så är det inget jätteproblem.