1 593 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Uponor IQ - dubbelväggigt dräneringsrör
Hej!
Hittade en ny typ av dränerings rör som har dubbla väggar (slät insida)
https://www.uponor.se/infra/inf_produkter/inf_dranering
Det ena röret har slitsar runt om det andra bara på underdelen.
Men hittar inte anvisningar hur dessa kan användas vid dränering av t.ex. husgrund.
Det med bara slits på undersidan skulle kanske vara bättre eftersom allt vatten som ska dräneras bort kommer underifrån. sand och liknande kan inte komma in i röret uppifrån...
Man kanske inte behöver markduken, ett slätt rör på insidan borde vara enkelt att spola rent?
Hittade en ny typ av dränerings rör som har dubbla väggar (slät insida)
https://www.uponor.se/infra/inf_produkter/inf_dranering
Det ena röret har slitsar runt om det andra bara på underdelen.
Men hittar inte anvisningar hur dessa kan användas vid dränering av t.ex. husgrund.
Det med bara slits på undersidan skulle kanske vara bättre eftersom allt vatten som ska dräneras bort kommer underifrån. sand och liknande kan inte komma in i röret uppifrån...
Man kanske inte behöver markduken, ett slätt rör på insidan borde vara enkelt att spola rent?
Det finns två rör ett med slitsar runt om och ett med bara slitsar ett 1/4 varv (ungefär)R rävlyan skrev:
Det som har slitsar runt om måste nog hanteras "på vanligt vis" men det som bara har slitsar "nedåt" borde inte behöva varken singel eller duk på ovansidan.
Den normala marken är en mycket finkornig sand med märkliga egenskaper.
Något mellan sand eller lera(som är ännu finkornigare)
Är sanden normalt fuktig kan jag ha lodräta eller till och med negativ lutning på sand väggen och sanden rasar inte.
Gassar solen på väggen kommer sanden att rasa...
Vilken duk bör jag använda? N1 eller N2 eller....
Antingen kommer sanden att rinna igenom maskorna (och då får duken ingen uppgift), eller så kommer sanden att täppa för duken och då kommer inget vatten in i dränröret. (eller så lyckas duken filtrera bort sanden)
På de flesta ställen har jag /kommer jag att dränera med ESS-drän.
(dock är det lite jobbigt att köpa - sist importerade jag rören direkt från fabriken i Finland utanför Vasa.)
Men här tänkte jag "snåla" och köra en "billigare" variant... (men det kanske inte blir det ändå....)
Ok!
Det finns ändå flera fördelar med att vända röret den vägen, med allt som ev. kommit in i röret (sand).
Skulle bli enklare att ev. spola bort.
Får visserligen lägga röret 100mm djupare för att dränera under sulan, men slipper singlet under röret..
Nu gäller sträckan bara 15-20m som jag tänkt testa denna rörtyp.
Problemet ser jag fortfarande runt duken / sanden....
Vilken duk som skulle kunna fungera. (N1/N2/eller?)
Behövs något singel lager - eller liknande ovanför? (vilken fraktion?)
Kanske att lägga någon duk direkt på röret skulle fungera bäst (duken skulle få en rund form.
Kanske lite singel ovanför duken och lite på sidan av röret skulle göra gott.
Singlet skulle medföra att sanden tappar lite av sin kompakta struktur kapillärkraften skulle minska.
Grundvattnet har aldrig ett snabbt förlopp.
(tror inte vattnet forsar fram under marken, utan det bara stiger sakta men säkert vid vissa tillfällen).
Det finns ändå flera fördelar med att vända röret den vägen, med allt som ev. kommit in i röret (sand).
Skulle bli enklare att ev. spola bort.
Får visserligen lägga röret 100mm djupare för att dränera under sulan, men slipper singlet under röret..
Nu gäller sträckan bara 15-20m som jag tänkt testa denna rörtyp.
Problemet ser jag fortfarande runt duken / sanden....
Vilken duk som skulle kunna fungera. (N1/N2/eller?)
Behövs något singel lager - eller liknande ovanför? (vilken fraktion?)
Kanske att lägga någon duk direkt på röret skulle fungera bäst (duken skulle få en rund form.
Kanske lite singel ovanför duken och lite på sidan av röret skulle göra gott.
Singlet skulle medföra att sanden tappar lite av sin kompakta struktur kapillärkraften skulle minska.
Grundvattnet har aldrig ett snabbt förlopp.
(tror inte vattnet forsar fram under marken, utan det bara stiger sakta men säkert vid vissa tillfällen).
Klicka här för att svara