10 211 läst ·
5 svar
10k läst
5 svar
Asfaltera 6 kvm själv?
Medlem
· Jämtland
· 80 inlägg
Hej,
Jag har byggt en stödmur mot gatan och i och med urgrävningen och placeringen skulle jag nu behöva asfaltera i framkant mot övrig gata. Ytan som skall asfalteras är 19,5 meter lång och i snitt 30 cm bred så det blir cirka 6 kvadratmeter som skall asfalteras.
Jag har sett att de säljer kallasfalt på 20kg-hinkar, men hur långt tar jag mig med en sådan hink? Är det värt att köpa och asfaltera själv med sådan asfalt eller behöver jag pallvis med hinkar?
Med vänlig hälsning Christoffer
Jag har byggt en stödmur mot gatan och i och med urgrävningen och placeringen skulle jag nu behöva asfaltera i framkant mot övrig gata. Ytan som skall asfalteras är 19,5 meter lång och i snitt 30 cm bred så det blir cirka 6 kvadratmeter som skall asfalteras.
Jag har sett att de säljer kallasfalt på 20kg-hinkar, men hur långt tar jag mig med en sådan hink? Är det värt att köpa och asfaltera själv med sådan asfalt eller behöver jag pallvis med hinkar?
Med vänlig hälsning Christoffer
Kallasfalt innehåller ingen balast som ska bära det hela samt att det kommer att gå åt mååånga
hinkar , det är även en låg smältpunkt på den , så vid värme som idag blir det nog bra kladdigt
Riktig asfalt är nog att föredra och den ska ha en stum botten
hinkar , det är även en låg smältpunkt på den , så vid värme som idag blir det nog bra kladdigt
Riktig asfalt är nog att föredra och den ska ha en stum botten
Medlem
· Jämtland
· 80 inlägg
Tack för svar! Antog att det skulle bli en del. Då tar jag kontakt med kommunen för att se om de ska asfalterad fler gator här snart, är ett nybyggt och inte än färdigbyggt område. Annars får jag fylla upp och packa och sedan asfalterad detta och infarten samtidigt nästa år när carporten står färdig
Har man ett asfaltverk riktigt nära, kan man kanske hämta lite asfalt på ett släp. Då kan du sprida det med en spade och en kratta och packa med en padda.
Men räkna med att det inte blir bra första gången.
Om det är kommunens mark, skulle jag ringa kommunens driftavdelning och fråga om deras driftentreprenör kan asfaltera det. Om det inte är kommunens mark skulle jag ringa kommunens driftavdelning och fråga om deras driftentreprenör kan asfaltera det, alternativt skulle jag bara fråga om kontaktuppgifter och fråga entreprenören direkt.
Men räkna med att det inte blir bra första gången.
Om det är kommunens mark, skulle jag ringa kommunens driftavdelning och fråga om deras driftentreprenör kan asfaltera det. Om det inte är kommunens mark skulle jag ringa kommunens driftavdelning och fråga om deras driftentreprenör kan asfaltera det, alternativt skulle jag bara fråga om kontaktuppgifter och fråga entreprenören direkt.
Kolla bara så att det inte är irländska asfaltläggare, kan bli kostsamt och problemR rävlyan skrev:
Klicka här för att svara