har vatten som trycker upp i övre delen av krypgrunden pgr av att huset är ingrävt i en slänt och således gått på en vatten åder som läcker upp i marken
så min plan är att lägga markisol typ liggunderlag mtrl sen plast och ett lock med betong
så blir vattnet tvingat i dräneringsrör o mark neråt

detta borde funka ...eller

Nä. Det låter helt galet.

R
Myhran Myhran skrev:
har vatten som trycker upp i övre delen av krypgrunden pgr av att huset är ingrävt i en slänt och således gått på en vatten åder som läcker upp i marken
så min plan är att lägga markisol typ liggunderlag mtrl sen plast och ett lock med betong
så blir vattnet tvingat i dräneringsrör o mark neråt

detta borde funka ...eller
:thinking::thinking::thinking::thinking::thinking::thinking::thinking::thinking:

tommib
Är det vatten som trycker upp eller är det vatten som rinner längs med ett lager i slänten?

Om det är det senare kan det fungera att anlägga en mur ett par meter upp i slänten. Denna ska vara nedgrävd tillräckligt djupt för att nå ett ev vattenförande lager och tillräckligt bred för att styra om vattnet så att det passerar vid sidan av huset.

Om du gjuter med betong under huset så kommer vattnet bara dyka upp någon annanstans. T.ex. i skarvar osv. Du kommer inte få vattnet att rinna neråt om det är tryck på det.

R
Om du gräver en grop ,hur djupt kommer du då ?
Och fylls den med vatten ända upp och nivån står kvar ?
Nivåskillnad där vattnet kommer och nederdel under huset ?

nivån är den samma
dock vid torr sommar så försvinner pölarna
har grävt ett dike med dräneringslang i så rinner undan den vägen
men pressar upp små vattensamlingar lite varstans på ca 6 kv/m i hörnet närmast slänten
jobbigt o göra små diken ifr varje
skulle nog funka o fylla upp med grövre grus 2-3 dm så var inte ytan blöt av små pölar
men vatttnet är likväl kvar under och kommer inte försvinna bara rinna undan

Myhran Myhran skrev:
nivån är den samma
dock vid torr sommar så försvinner pölarna
har grävt ett dike med dräneringslang i så rinner undan den vägen
men pressar upp små vattensamlingar lite varstans på ca 6 kv/m i hörnet närmast slänten
jobbigt o göra små diken ifr varje
skulle nog funka o fylla upp med grövre grus 2-3 dm så var inte ytan blöt av små pölar
men vatttnet är likväl kvar under och kommer inte försvinna bara rinna undan
höjd ifr mark till golv är ca 120 cm

R
Gräver du en grop , hur djupt beror på vilken nivå du vill ha vattnet sätter ner en plastkagge eller annat
i storlek med en sån , lägger några bitar dränslang utmed grunden till den .
Djupet på dränslangarna bestämmer var nivån blir , och som nu en slang ut som tömmer
Se skiss

• Skiss av dräneringssystem vid grund med marknivå, dränskikt, och rörledningar för vattenavledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Per Norberg
  • Laddar…
var under nu och diket håller vatten men bara i diket så vatten nivån verkar hålla samma 2 cm vatten även om jag gräver det djupare...är nu ca 3 dm djupt
så vattnet rinner av nedåt
vattnet går ner i mark efter ca 5 m och följer markådern ut
så är bara övre delen som jag vill lägga lock över så inget fristående vatten är synligt

R rävlyan skrev:
Gräver du en grop , hur djupt beror på vilken nivå du vill ha vattnet sätter ner en plastkagge eller annat
i storlek med en sån , lägger några bitar dränslang utmed grunden till den .
Djupet på dränslangarna bestämmer var nivån blir , och som nu en slang ut som tömmer
Se skiss
de som byggde huset fyllde inte upp med grus i grunden så min nuvarande nivå är där du skissat ny nivå på bild...något under
jäms med sulan

har haft fundering på o riva bort 10 kv/m hus o fylla igen
men tappar bastu o sovrum då

tommib
Om det inte är pool under huset så räcker det med att lägga åldersbeständig plast över hela markytan. Att göra en dränering som rävlyan beskriver är mycket bra men mer arbete. Jag skulle satsa på plasten i första hand och om det ändå blir vatten ovan plasten så skulle jag gräva. Om du har större ansamlingar med vatten så kan riktade dränrör mot dem vara en mycket god idé, speciellt eftersom du får undan vattnet.

Jag kan tipsa om verktyget fyllhacka/fyllhammare. Det är effektivt även i små utrymmen och i hård jord.

R
Att ta bort utrymme när du har det tilltalar inte mig ,
Med din beskrivning så rinner vattnet genom massorna under , det finns en naturlig
dräneringsfaktor med och då finns bara ett sätt kvar .
Bara gräva djupare , kanske 0,5 till och lägga dränslang i stjärnmönster till en brunn lägre ner
och sedan ut , blir en del grävande som kanaler att lägga dränrör i .
Det gäller att sänka nivån radikalt för att få det bra

tommib tommib skrev:
Om det inte är pool under huset så räcker det med att lägga åldersbeständig plast över hela markytan. Att göra en dränering som rävlyan beskriver är mycket bra men mer arbete. Jag skulle satsa på plasten i första hand och om det ändå blir vatten ovan plasten så skulle jag gräva. Om du har större ansamlingar med vatten så kan riktade dränrör mot dem vara en mycket god idé, speciellt eftersom du får undan vattnet.

Jag kan tipsa om verktyget fyllhacka/fyllhammare. Det är effektivt även i små utrymmen och i hård jord.
japp fyllhammare funkar bra ...därav nuvarande dike

• Gilla
tommib
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Att ta bort utrymme när du har det tilltalar inte mig ,
Med din beskrivning så rinner vattnet genom massorna under , det finns en naturlig
dräneringsfaktor med och då finns bara ett sätt kvar .
Bara gräva djupare , kanske 0,5 till och lägga dränslang i stjärnmönster till en brunn lägre ner
och sedan ut , blir en del grävande som kanaler att lägga dränrör i .
Det gäller att sänka nivån radikalt för att få det bra
tänkt gräva lite djupare men även på med grus o plast så jag minskar fukthalten

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.