Grund & Markarbeten
epw: Tycker det där ser väldigt smart ut. Alltid bökigt att få det helt spikrakt och detta kan nog vara användbart.
epw: Det är absolut inget problem att använda då du ändå återfyller eller bygger stöd innan gjutning. Det är heller säkert inget problem att byta om du köpt dom hos en vettigt återförsäljare och inte på någon bygglada.
hejhopp: Hej! Det har diskuterats tidigare men jag tar upp det igen då jag tycker det finns olika uppfattning beroende på var man tittar och vem man frågar. Vill se om någon protesterar innan det är försent att ändra sig. Jag håller på med en tillbyggnad med källare och två våningar på 50 m2 per plan. Källaren ska byggas med platta på mark (berg och 10 cm makadam och flis) och 290mm
rävlyan: Kalkbruk du funderar kanske på att putsa om grunden i framtiden då blir det kalkbruk , fukta upp bra före annars fäster det inte , bra torkar för fort
martin@bygg: Har ett hus från 73 med blåbetong grund, vi håller på att dränera, har idag blästrat bort gamla asfaltsbeläggning, det finns ett flertal vertikala sprickor, dräneringsfirman kommer att slamma hela grunden (detta var inte gjort när det byggdes), sen kommer dubbla lager isodrän, frågan är vad gör jag åt sprickorna på insidan, flera rum är spacklade med "vanlig spackel" och målade
Fundersam99: [citat] En gammal tråd men jag försöker, vi skulle också vilja göra en trappa på/i vårat berg, du har möjligtvis inte några bilder på hur det blev?
Jocke Best: Kruxet med blykabel är att den förstörs om det kommer in fukt genom. Blyet reagerar med syre och kabeln kortsluts på sikt. Gissningsvis används den dock inte längre eftersom mellanortskablarna ersatts med fiber. I undantagsfall har man lånat par i dom för lokalnät, alltså enstaka hus etc längs med kabeln. Hoppas på tur alltså.
rävlyan: Då kan du göra som jag beskrev , det blir bra med ett järn i plinten . har du redan fyllt med kross under och svårt att få dit en platta , så slå ner ett järn om det går ca 30 -40cm ner i mark och längden ca 5 - 10cm under färdig höjd i centrum på plinten så kommer den att stå fast när du gjuter resten Bra då att som jag skrev att ställa upp allt och slå i en skvätt i botten
Prodigys: Du kan också gjuta en ramp om du vill kunna köra där med rullebör utan problem. Men tänk på att rugga ytan så den inte blir glashal till vintern.
stfa-65: Hej! Har några frågor angående val av cellplast. Huset är byggt 1979 med platta på mark. Köket är under uppbyggnad igen och planeringen är 100 mm cellplast, byggfiolie och 22 mm (flytande Swedspan) spånskiva. Golvet kommer att belastas med ett Ikeakök och köksö samt bänkskivor i granit. Vilken tryckhållfasthet skall jag välja på cellplasten? Falsad skiva? Tidigare var
Fjelk: [citat] Hehe! Bara sätta igång med andra ord...
Dan_Johansson: Intressant föv. att någon kan tycka sig ha råd med en lyft, men inte några kubik betong för att gjuta ett riktigt fundament ... :thinking:
MagHam: [citat] Såpass små hål tycker jag själv är enklare att fylla som ett pussel mot en stödskiva. Sen vid nån viss gräns är det såklart raka kanter och att mura block på vanligt sätt som gäller.
rävlyan: Den ser lite putsad ut förut så för att förstärka de nya putsen , fäst ett putsnät under den nya så kommer det att hålla bättre mot sprickor och av släppningar
rävlyan: Borrhålet ? kanske för fel i avlopp/ vatten ? nya hål borrade eller så tänkt för ankring av något utanför dörren ( cementplatta e.t.c. ) Du säger terrakotta , det är nog tegelrör som lades för dränering en gång i tiden , ligger det fler i rad så är det säkert så
Rabbithole: Jag menar bara att du lägger rören där dom behöver ligga. Antingen bilar du betong eller skär ut i isoleringen. Bäst är väl att bila men det är mer jobb
claesborjesson: [citat] Tycker det hela låter ganska vettigt. Det blir ju inget vattentryck som trycker på på dalsidan. Ett vanligt problem när man sätter platonmattan är överkanten. Det är mycket viktigt att den är tät så att inget ytvatten kan läcka in mellan platonmattans överkant och väggen. Den är väldigt ofta dåligt fastsatt, så att den efter några år börjar få glipor så att vatten
HumlelundenPiteå: Hej! Jag har precis köpt ett gammal lantbruk där det stod en gammal platta som är från slutet av 1960, på cirka 288m2. Och i vintras så rasade ladugården som hade stått här. Vilket för oss var en jäkla vinst, trodde vi i alla fall! Efter all rivnings jobb med att få bort den gamla rasmassorna så börja vi preppa betongen! För nu ska vi äntligen bygga en ny maskinhall för att kunna
Krille4: Oj! Låt oss grovt uppskatta materialet högt till 50 000 kr. Då kvarstår 500 000 kr och om vi räknar på 1000 kr/tim så innebär de att de ska jobba 500 timmar d v s ungefär heltid i fyra månader. Känns inte ens i närheten av att vara rimligt och på gränsen till kriminellt. /Krille
Lacha82: Tänkte kolla vad ni säger om denna konstruktionsritningen. Tycker den är väl överdimmensionerad. Finns inga ovanligt höga laster utan kan i mina ögon Anses som som ett vanligt 2-plans hus. Finns punktlaster beskrivna i andra ritningar men jag kan bara säga att det är normala laster. Tex. En extra halv armeringsmatta runt om 5x5 och 500×300 betong balk, brukar vara typ 30-40x20 och 3st
linuskson: [citat] Smart! :crysmile: Känns som det billigaste alt också
RapidSledge: Rensa bort allt organiskt 1-2 meter från huset. Sen får du gå ut när det regnar kraftigt och se vad du behöver åtgärda.
Irouza: [citat] Ser ut som ett väldigt stort arbete, även om det säkerligen blir bra i slutändan. Jag är sugen på att konvertera till varmgrund. Men har alldeles för lite kött på benen. Vad jag förstod kunde det också ge högre värme i golven.
buspojken: Hur mycket berg ska bort ? Ett hydrauliskt spräckaystem funkar, även spränga bort de
RapidSledge: Något som har fungerat bra för mig är såga ner en bit med kap. Sedan borrat med 22 mm sds max borr från sidan dvs vinkelrätt sågsnittet och sedan stoppat i 20 mm kilar. Med något större borr än kilen så får jag verkan av kilen när den är längre in hålet vilket har gett mycket bättre resultat.
RapidSledge: Glasbetong, Heidy waterproof, Nils Malmgren epoxi mm.
koff65: Vad kostar markarbetena ca för ett garage på 45 kvm med dräneringt förutom platta 20kvm av det har det tidigare varit marksten på så inte speciellt svår schaktat ,blir en till byggnad till huset
Jannew66w: Hej, har en gammal trappa med sliperssteg o asfalt mellan stegen på vissa ställen. Kan man ta bort slipers o gjuta steg direkt i dessa "hål" genom att bygga en form runt om? Slå ner armering o najja även horisontalt. Kan man lägga ett fint lager över asfalten också? Finns ingen större risk för frost på detta ställe. Tack.
FRS05: Jag kör på grus 8-16, tycker det fungerar bra.
Cheesen: [citat] Jag har hört teorin att man bör undvika snedsågning p.g.a ökad ändträyta. Men det gällde slamfärgad panel... Kanske blir annorlunda med modern färg.