Grusplan, markduk(ar)?

256 läst  7 svar

Sida 1 av 1
  1. T
    Medlem · Nivå 10
    Anlägger en grusplan för gångtrafik till entren.

Har grävt ur matjord och lagt på markduk n2, på det ca 5-15 cm 0-16 som jag ska padda. Blev lite olika tjocklek för att skapa lagom fakl från huset.

På detta tänkte jag lägga 3 cm gårdssingel eller ärtsingel.

Är det någon vits med att lägga duk även under singeln? För att hindra att samkrossen kommer fram? I och för sig fult även om duken kommer fram!

2. Åsa Lund
    Husägare · Nivå 11
    Duken skulle säkra att singeln inte blandar sig med bärlagret

Tosse gillar
  3. T
    Medlem · Nivå 10
    Tack. Så långt förstår jag. Men behövs det?

4. Åsa Lund
    Husägare · Nivå 11
    Ska du bara ha 3cm singel så låter det vettigt att ha duk

Tosse gillar
  5. T
    Medlem · Nivå 10
    Det står överallt att man inte vill ha mer - att man sjunker ner för mycket om det är tjockare?

6. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 13
    Krossen blandar sig inte med singeln om den är hårdgjord via packning innan singeln påförs. Lägg inte tjockt med singel det är jobbigt att gå i och rulla saker på.

Duk kommer inte att bli vackert när den tittar upp.

Prodigys och Tosse gillar
  7. K
    Medlem · Nivå 10
    Vi har ingen markduk under singlet på vår uppfart. Vi har ett par cm 0-4 grus som sättgrus närmast under 4-8 singel. Någon gång har vi sprätt fram detta grus, men jag upplever att det läker sig själv väldigt bra. 0-fraktionen sjunker ju igenom singlet och lägger sig i botten av singellagret.

Hos brosan hade de lagt markduk under och det ser som sagt väldigt trist ut där det sticker upp. Deras duk hade dessutom gått sönder så svarta flikar stack upp lite här och där.

Tosse gillar
  8. T
    Medlem · Nivå 10
    Tack till er alla!

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: