O
Har lite svårt att bestämma mig för om den här frågan passar bäst här, i avloppstråden eller i golvtråden. Men jag börjar här!

Det är dags att byta gjutjärnrören i källargolvet. Jag har tidigare bytt ett helt golv och då använt en vattenkyld motorkap för att kapa upp ett rutmönster och sedan bilat bort klossarna. För att bytta rören tänkte jag mig något mindre destruktivt med mer precision, men hur sjutton gör man? Jag har sett massa bilder där folk kapat upp fina rännor, osv. Men en motorkap skär ju inte mer än 15-20 cm och hur bär man sig åt förr att veta hur rören ligger dragna?

Enklast hade väl varit en metalldetektor, men de kräver ju tillstånd av länsstyrelsen. Genom att markera avloppsinstallationerna (inklusive anslutningspunkten till kommunens avloppsnät) på en ritning borde det gå att se dragningen i stort. Om huset är byggt före ca 1970 behöver en bottenplatta inte vara tjockare än 7 cm.

Enklast är om du har någon utgångspunkt där du tänkte börja. Typ ett rör som går ner från ovanvåningen eller en brunn. Börja bila vid den så kommer du se vilket håll röret går. Sedan är det bara att följa de.
Eventuellt slår du sönder röret som går ner/öppnar en brunn/ öppnar en renslucka och sedan försöker se vilket håll röret går och börjar bila åt de håller. Sen kommer du nog gå lite fel, men golvet ska ändå lagas så.

Det finns väl ingen bra anledning till att nödvändigtvis lägga de nya rören på samma plats som de gamla?

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.