Hej kära internetexperter!

Det råder oenighet i familjen angående hur vi bäst fortskrider i samband med en renovering av källare så nu behöver jag er hjälp.

Jag hoppas alla kan se den bifogade bilden. Det vi ser är platsen där en oljepanna tidigare stod. Bakom den vita väggen har vi alltså murstock och skorsten.

Frågan gäller den form av klack som sticker ut ungefär 6 cm från väggen. Vad fyller den för funktion och ännu viktigare: kan vi ta bort den utan att huset rasar samman? (För att sedan lägga igen hålet på valfritt sätt och göra väggen renoverad, slät och fin).

Om ingen vet detta, vet ni i så fall vilken yrkeskategori och fackman jag borde vände mig till för att få svar?

Vänliga hälsningar
Fredrik

• Bild på en orenoverad källarvägg med rester av en borttagen oljepanna och en utstickande klack av murverk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Den hänger ju fritt utan stöd undertill så det är rimligen bara att knacka bort.

Troligtvis har det varit en panna före den ni tagit bort. Går säkert bra att knacka bort och putsa igen.

• Gilla
carlfredrikolausson
  • Laddar…
Det där är ett pyttejobb för en murare. Jag gissar också på att det stått en panna där en gång i tiden. Det såg liknande ut bakom en gammal oljepanna som stod i källaren när vi köpte vårt hus.

Fyller knappast någon funktion det lilla som kikar fram. Ta en vinkelslip med diamantklinga och skär bort. Sedan kan du putsa över det, eller sätta gips utanpå eller vad du nu har tänkt göra.

Vissa tycker att klacken kan vara en snygg historisk detalj om den bara snyggas till med tex ny puts på de isatta teglen och ny färg. Jag skulle ha det kvar.

• Gilla
Viktorbyggahus
  • Laddar…
jonastroms
Vi har en likadan i på andra sidan väggen kaminen i sovrummet med en lucka det är ingen som kommit på vad det är än men många gissningar har det kommit någon är rätt men vilken? Locket är smit med mönster i metall.

Tack för allas inlägg! Det uppskattas. Vi ska prova att ta bort det för att sätta gips!

• Gilla
crazytok
  • Laddar…
Ta en bilmaskin med en bred mejsel, och bila bort knölen.
Ta gärna bort så du hamnar typ 5-10 mm innanför det övriga livet..
Prima med lämplig primer, och putsa slätt med gipsbruk...

• Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
R
jonastroms jonastroms skrev:
kommit på vad det är än men många gissningar har det kommit någon är rätt men vilken?
Sotlucka för det finns nog ingen vid kaminen , dom var snirkliga och fina i den gångna tiden
Kan vara en extra draglucka med , i forna tider så var kaminer inte så bra på att fixa ett drag upp
i skorstenen utan behövde lite hjälp

• Gilla
jonastroms och 1 till
  • Laddar…
jonastroms
R rävlyan skrev:
Sotlucka för det finns nog ingen vid kaminen , dom var snirkliga och fina i den gångna tiden
Kan vara en extra draglucka med , i forna tider så var kaminer inte så bra på att fixa ett drag upp
i skorstenen utan behövde lite hjälp
Hur ska den användas? Har ju alltid draget vid skorsten ifall något skulle hända det är ett sovrum för barnen så man vill inte chansa om det skulle ryka in. Det låter som det måste vara det du säger en draglucka får ta det en sväng med sotarn som kommer snart. (y)

• Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Stickan56
Eftersom det är en skorsten putsa med puts och murbruk C.

Stickan

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.