Hej kära internetexperter!
Det råder oenighet i familjen angående hur vi bäst fortskrider i samband med en renovering av källare så nu behöver jag er hjälp.
Jag hoppas alla kan se den bifogade bilden. Det vi ser är platsen där en oljepanna tidigare stod. Bakom den vita väggen har vi alltså murstock och skorsten.
Frågan gäller den form av klack som sticker ut ungefär 6 cm från väggen. Vad fyller den för funktion och ännu viktigare: kan vi ta bort den utan att huset rasar samman? (För att sedan lägga igen hålet på valfritt sätt och göra väggen renoverad, slät och fin).
Om ingen vet detta, vet ni i så fall vilken yrkeskategori och fackman jag borde vände mig till för att få svar?
Vänliga hälsningar
Fredrik
Det råder oenighet i familjen angående hur vi bäst fortskrider i samband med en renovering av källare så nu behöver jag er hjälp.
Jag hoppas alla kan se den bifogade bilden. Det vi ser är platsen där en oljepanna tidigare stod. Bakom den vita väggen har vi alltså murstock och skorsten.
Frågan gäller den form av klack som sticker ut ungefär 6 cm från väggen. Vad fyller den för funktion och ännu viktigare: kan vi ta bort den utan att huset rasar samman? (För att sedan lägga igen hålet på valfritt sätt och göra väggen renoverad, slät och fin).
Om ingen vet detta, vet ni i så fall vilken yrkeskategori och fackman jag borde vände mig till för att få svar?
Vänliga hälsningar
Fredrik
Fyller knappast någon funktion det lilla som kikar fram. Ta en vinkelslip med diamantklinga och skär bort. Sedan kan du putsa över det, eller sätta gips utanpå eller vad du nu har tänkt göra.
Medlem
· Blekinge
· 12 269 inlägg
Vissa tycker att klacken kan vara en snygg historisk detalj om den bara snyggas till med tex ny puts på de isatta teglen och ny färg. Jag skulle ha det kvar.
Vi har en likadan i på andra sidan väggen kaminen i sovrummet med en lucka det är ingen som kommit på vad det är än men många gissningar har det kommit någon är rätt men vilken? Locket är smit med mönster i metall.
Sotlucka för det finns nog ingen vid kaminen , dom var snirkliga och fina i den gångna tidenjonastroms skrev:
Kan vara en extra draglucka med , i forna tider så var kaminer inte så bra på att fixa ett drag upp
i skorstenen utan behövde lite hjälp
Hur ska den användas? Har ju alltid draget vid skorsten ifall något skulle hända det är ett sovrum för barnen så man vill inte chansa om det skulle ryka in. Det låter som det måste vara det du säger en draglucka får ta det en sväng med sotarn som kommer snart.R rävlyan skrev:
Klicka här för att svara