B
BrommaBo: [citat] Haha, det vore något. Lite snabb på tangenterna.
14 svar · 7,7k läst
·
S
skogvaktarn: Hej Jag har en fråga. Jag kommer lägga L stöd som en rektangel för att jag är i behov av att höja marken mot min granne. L-Stöden är 60cm höga och 2m långa , jag kommer att lägga dom som en rektangel och fylla jord. Min fråga är nu, håller L-stöden för att lägga en enklare stomme till ett poolhus? Min tanke är att jag borrar ner armering i L-stöden och gjuter ovanpå (med
0 svar · 1,3k läst
·
R
Ring: Det kommer att bli en gjuten platta... Men nästa fråga är om det kommer att fungera med klinkers mellan den nya plattan och den befintliga delen av huset? Det kommer ju att vara en rörelsefog, så spontant kan det bli problem. Finns det någon lösning på detta? :thinking:
7 svar · 1,9k läst
S
sinuslinus: https://www.vvsobygg.se/catalogsearch/result/?q=kabelror+delat
3 svar · 1,1k läst
·
T
term: Med en slurk betong i botten av hålet kommer den klara hundra år.
3 svar · 4,4k läst
·
D
DapperdanBOB: Okej, jag är inne på den lösningen med. Just för att som du säger inte "bryta" i PEM-anslutningen. Så, att sätta några extra 45or på slutet av SF-ledningen är inte något större problem? Man riskerar inte att det samlas gojs där på längre sikt?
2 svar · 1,8k läst
·
S
Sylvek: Det är bra med lite lera under matjorden, då det håller kvar fukt, så fräs ner det om npgra veckor
3 svar · 1,6k läst
Narren666
Narren666: Om det ligger golvvärme, borde golvvärmen ligga över hela golvet. Du kan inte såga mellan slingorna. Eller KAN kan man, men då måste du veta exakt var de ligger utan att såga av dem. Men då måste du såga längs med en slinga. Ska du korsa dem går det inte. Om du inte vet djupet på dem. Dra avloppet i sockeln under stommarna om det går. Annars stäng av värmen, tappa av värmen om
7 svar · 8,2k läst
·
T
Thomas808: [citat] Ja, det var inte så klurigt som jag trodde. Men jag får ta det i två omgångar, första omgången torkar nu. Tack.
4 svar · 2,1k läst
·
Cancerman_777
Cancerman_777: Jag är inte heller yrkeskunnig inom detta, men jag tror att du skall ha markduk direkt på leran och sedan isodrän/pordrän. Annars sätter porerna igen efter ett tag och då förlorar du isolationsförmåga.
7 svar · 4,8k läst
·
Lars Arvidsson
Lars Arvidsson: [citat] Toppen! Tusen tack! Då kanske jag hinner börja skotta igen hålet i morgon...
2 svar · 3,8k läst
·
J
jonasz: Själva l-stöder behöver du inte vara oroligt för, det lär hålla. Om underarbetet är bra gjort för stöden så lär inget hända men är det slarvigt underarbete så kanske brytkraften framåt kan få stödet att luta. Det beror såklart också på vad det är för massor bakom stödet, tung och kompakt så lär inget hända. Bygg bänken så att upphängningarna är på två olika stöd
1 svar · 1,4k läst
D
DrDim: [citat] Alltså där jag har grävt upp var det alltså en rabatt med jord och växter. Som du ser på bilden har panelen tagit en del stryk av detta (satt en brädda för att skydda). Rabatt mot grund var en av punkterna som påpekade på besiktningen innan vi köpte för några månader sen. Sulan ser du faktiskt, den sluttar nedåt och utåt och dräneringen är väl ca 10cm ned. Gräva upp
2 svar · 4,2k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Vi hade en mycket torr och kall vår fram tills för häromdagen när värmen och fukten (enda regnet denna vår i Stockholm) kom. Kall, torr luft kom in i din krypgrund innan. Nu är det fuktig och varm luft som tar sig in. Avfuktaren hinner inte med.
5 svar · 1,9k läst
J
jonaserik: Kanske stoppa in tryckta reglar i gobionerna på lägre höjd,3 till 4 stycket och en plåt på det, sedan trava sten tätt med ett nät över. Blir en maskering av taket och ser lika ut som övrigt, bara en tanke i det stora hela
6 svar · 4,5k läst
·
L
Luxen: Någon som känner igen denna typen av markstöd? Åt vilket håll ska de användas?( De har använts stående men det känns tveksamt om det är rätt?) Måtten är cirka 40x80 cm, bredden kanske 30-35 cm. [bild] [bild]
0 svar · 1,1k läst
·
Dvillan
Dvillan: [citat] Om jag inte missminner så brukar man säga minst 100 mm under plattan och 200 mm under kantelementen så siktar du på 300 blir det nog bra.
7 svar · 1,6k läst
·
snoooze
snoooze: Ytterligare förtydligande: Då jag ska ha golvvärme i nya tillbyggnaden samt i plattan på den gamla omgjorda krypgrunden så lägger jag 2 separata slingor så att det inte blir en massa övergångar med rör eller avlopp mellan dessa plattor. Jag tänker att om det rör på sig så är det säkrast att det är separerat. Det ju enkelt att separera slingorna men däremot så måste jag ha
2 svar · 3,5k läst
·
J
joksi: Tack!
2 svar · 1,2k läst
·
J
2 svar · 1,2k läst
·
R
Robert_Rosen: Vi har nyligen köpt ett fritidshus och vid köpet sade besiktningsmannen att rabatterna som låg mot husfasaden skulle flyttas ut och jorden ersättas med grus eller sand. Jag har absolut ingen erfarenhet alls av sånt här men gick i alla fall loss med spaden och fick bort alla rötter, jord och sånt till ett djup av ungefär 30-40 cm. Då stötte jag på ett lager av vad som såg ut som
0 svar · 3,3k läst
·
F
flagg: Hej, ska bygga en lägre stödmur som avslutning på en slänt bakom huset, 60cm över marknivå på framsida och ca 29 meter lång. Avstånd till hus strax över fem meter. Tänkte ansluta murens dräneringsslang till husets dagvattensystem men verkar (inte grävt upp än) som det ligger rätt grunt på baksidan så blir lite orolig över om jag verkligen kan få ner murens dränrör på rätt
0 svar · 1,3k läst
P
Anonymiserad 173289: Lägg skarvar på reglar/plank och skruva fast. Jag gjorde så samt använde spånplattelim. Blev mycket bra tycker jag. Men då använde jag board och inte trossbottenskivan.
8 svar · 33,3k läst
·
S
stenna: kanske hyra en betongsåg (motorsåg)
14 svar · 17,1k läst
A
Albireo: Som sagt vet jag inte förutsättningarna för den beskrivna källaren, men fukt finns alltid i luften. Varm luft kan innehålla betydligt mer vatten än kall luft. Fukten i luften kommer vandra från varmare till kallare ytor. När temperaturen på luften sjunker till daggpunkten (100% RF - Relativ Fuktighet), kommer vattenångan i luften att kondensera. Luften blir torrare och vatten utfälls
24 svar · 10,8k läst
·
O
OTTO_75: Jag har börjat peta runt i gamla huset, och hittar eftersom spännande grejer... Det har tidigare stått en oljepanna nere i källaren, och rören och nån märklig ventilanordning fanns kvar. Jag bestämde mig för att börja riva bort rören, och plötsligt har jag ett stort hål i grunden tillsammans med ett halvt källarfönster. Frågan är ju nu, hur ska jag på bästa sätt fixa detta.
0 svar · 2,0k läst
·
HuskoSa
HuskoSa: Jag tror att jag vet hur kommer jag att göra. Istället att färga hela betongmassa med färgämne jag kommer att blanda färgpulver och vatten i en sprejflaska. Medan betongplattor torkas och är ”törstiga” tänker jag spreja den övre delen som är synlig. På detta visset övre delen av betong absorberar färg ( färgar inte betong som inte syns). Betongs styrka påverkas mindre av
2 svar · 1,1k läst
R
RoffeN: [citat] Kommer delvis att återfylla. Till strax under poolkanten. Caparol Amareno 700 och armering så här långt.
4 svar · 2,0k läst
·
T
topmount: [citat] Ja det är bara ställa kantstenen på högkant och sen fylla upp med någon sorts små sten.
8 svar · 8,3k läst
·
D
Daniel 109: Okej, det låter ju vettigt. Lite liknade som man gör med Hasopor då.
3 svar · 1,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.